معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید براینکه عدم پذیرش کودکان کار در اورژانس‌ بیمارستان‌ها دولتی و حتی خصوصی تخلف است، گفت: در کوتاه مدت می‌توان از وزارت بهداشت درخواست کرد که در یک مدت سه ماهه به صورت موقت درمان رایگان کودکان کار را چه با هویت و چه بی‌هویت بر عهده گیرد.

عدم پذیرش کودکان کار در بیمارستان‌ها تخلف است

سلامت نیوز: معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید براینکه عدم پذیرش کودکان کار در اورژانس‌ بیمارستان‌ها دولتی و حتی خصوصی تخلف است، گفت: در کوتاه مدت می‌توان از وزارت بهداشت درخواست کرد که در یک مدت سه ماهه به صورت موقت درمان رایگان کودکان کار را چه با هویت و چه بی‌هویت بر عهده گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،علیرضا رئیسی (معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) در رابطه با مشکل سازمان‌های مردم نهاد در زمان مراجعه به مراکز درمانی برای درمان اورژانسی کودکان کار که بخش قابل توجهی از آنها فاقد شناسنامه هستند و به طبع آن مشمول بیمه‌های درمانی نمی‌شوند، بیان داشت: نوع برخورد با یک مشکل حائز اهمیت است، در برخی مواقع در پی رفع آنی و سریع یک مشکل هستیم و بعد از آن هم کسی جوابگو نیست که این اصلا درست نیست.

وی خاطرنشان کرد: کودک کاری که دچار یک بیماری حاد شده است، حتی اگر رایگان درمان شود، اما بعد از آن رها شود، باز هم دچار بیماری خواهد شد.

وی افزود: درمان اورژانسی در کل کشور طبق قانون رایگان است؛ یعنی هر بیمار اورژانسی که وارد بیمارستان دولتی شود باید رایگان پذیرش شود، بنابراین کودک کار که به صورت اورژانسی به مراکز درمانی دولتی مراجعه کند باید سریعا درمان شود اگر غیر از این کار صورت گیرد، باید گزارش داده شود،

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: اگر بیمار اورژانسی در اورژانس بیمارستان دولتی و حتی خصوصی پذیرش نشود، عین تخلف است.

رئیسی با تاکید براینکه باید از تخلف جلوگیری شود، افزود: هر بیماری که در اورژانس پذیرش نشود قابل پیگیری است. اگر پذیرش شود و احتیاج به درمان داشته باشد و فردی باشد که هویت داشته باشد از طریق دفترچه بیمه می‌تواند، ادامه درمان را پیگیری کند، اما در رابطه با افرادی که فاقد هویت هستند، باید این مشکل ریشه‌ای حل شود.

وی افزود: باید با وزارت رفاه و ثبت احوال کشور وارد مذاکره و تعامل شویم. وزارت بهداشت آمادگی کامل را دارد که اگر این افراد احراز هویت شوند کارتی صادر کند تا بر اساس آن دفترچه بیمه برای آنها صادر شود. باید یک سازمان یا وزارتخانه مسئولیت این را بر عهده بگیرد و بگوید که شخص احراز هویت شده است که در همین حد هم کافی است؛ بنابراین نباید فقط به دنبال درمان این کودکان بود و باید مسئله هویت آنان را نیز حل کرد، چرا که آنها جزو کشور هستند و از بدشانسی بی‌هویت هستند.

رئیسی گفت: در حال حاضر به اتباع بیگانه که کارت دارند، دفترچه بیمه تعلق می‌گیرد. در این زمینه نمی‌توان مسائل قانونی را وزارت بهداشت حل کند، اما در سرویس‌دهی به افرادی که هویت آنها مشخص شده باشد، وزارت بهداشت هیچ گونه اهمالی ندارد.

وی افزود: متولی رسیدگی به وضعیت کودکان کار وزارت رفاه است، آنها جلساتی برگزار کنند و وزارت بهداشت نیز حاضر است، در این جلسه شرکت کند، آنها یک نماینده از ما را هم بپذیرند تا این مشکل درمانی این کودکان حل شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که در حال حاضر با توجه به وضعیت اورژانسی برخی کودکان کار چه اقداماتی باید صورت گیرد، بیان داشت: سازمان‌های مردم نهاد باید به صورت موقت با دکتر جان‌بابائی معاون درمان وزارت بهداشت وارد مذاکره شوند و رسانه‌ها نیز مطالبه کنند. مطمئن باشید که ایشان نیز استقبال می‌کند، ولی حتما باید یک برنامه جامع برای حل این مشکل وجود داشته باشد؛ اما در کوتاه مدت می‌توان از وزارت بهداشت درخواست کرد که در یک مدت سه ماهه به صورت موقت درمان رایگان کودکان کار را چه با هویت و چه بی‌هویت بر عهده گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha