دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴
کد خبر: 229496

تنها یک برش از قلوه، حاوی ۵ میلیگرم آهن است یعنی نیمی از نیاز روزانه زنان. این یعنی با یک غذای کمحجم حاوی قلوه تقریبا تمام نیاز آهنتان رفع می‌شود، ولی یادتان باشد که چون کلسترول آن بالاست، در خوردنش زیادهروی نکنید.

غذاهای سرشار از آهن را بشناسید

سلامت نیوز: تنها یک برش از قلوه، حاوی ۵ میلیگرم آهن است یعنی نیمی از نیاز روزانه زنان. این یعنی با یک غذای کمحجم حاوی قلوه تقریبا تمام نیاز آهنتان رفع می‌شود، ولی یادتان باشد که چون کلسترول آن بالاست، در خوردنش زیادهروی نکنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامتیسم، آهن با تولید گلبول قرمز بیشتر، به افزایش نقلوانتقال اکسیژن در بین سلول‌های بدن کمک می‌کند و در نتیجه باعث میشود که احساس سلامتی، نشاط و سرزندگی بیشتری کنیم، درحالی‌که کمبود آن باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و احساس خستگی دائمی میشود. آشنایی با غذاهایی که سرشار از آهن هستند، می‌توانند شانس کم‌خونی را در ما کاهش دهند:

قلوه

تنها یک برش از قلوه، حاوی ۵ میلیگرم آهن است یعنی نیمی از نیاز روزانه زنان. این یعنی با یک غذای کمحجم حاوی قلوه تقریبا تمام نیاز آهنتان رفع می‌شود، ولی یادتان باشد که چون کلسترول آن بالاست، در خوردنش زیادهروی نکنید.

جو دوسر

بلغورجو تقریبا یک صبحانه کامل است، اما اگر خواص آن را بدانید در وعدههای غذایی دیگرتان هم از آن استفاده میکنید. این ماده علاوه بر آهن، از دیگر مواد مغذی نیز غنی است. برایاینکه صبحانه جُوین خود را کاملتر کنید، می‌توانید به آن میوه هم اضافه کنید چون اینکار به جذب بهتر آهن نیز کمک میکند.

نخود

این ماده غذایی همهفنحریف را همه دوست دارند و یک فنجان آن، حاوی ۵ میلیگرم آهن است. خوب می‌دانید که نخود مصرف‌های متنوعی دارد، از جمله میتوان در سالاد هم از آن استفاده کرد، ضمن اینکه برای گیاه‌خواران هم میتواند در تهیه لقمههای مختلفی به کار بیاید مثل نوعی اسنک (شامل نان تست و لایهای از نخود که سطح آن را میپوشاند). درهرحال با مصرف روزانه این ماده میتوانید آهن موردنیاز بدن خود را درآن روز تامین کنید.

شکلات تلخ

هیچ فکر می‌کردید که شکلات هم در این فهرست قرار گیرد؟ بله شکلات هم منبع آهن است اما مبادا در مصرف آن زیادهروی کنید (تنها دو تکه آن برای هر روز کافی است). شکلات همچنین به خاطر آنتیاکسیدان فراوانش، بسیار سالمتر از آن است که فکرش را میکردید.

تخمه کدو

این ماده مغذی و سالم، میتواند اسنک کاملی برای عصرانه شما باشد که یک فنجان آن، حاوی ۲ میلیگرم آهن است. از جمله موارد استفاده این ماده مغذی میتوان به سالادها، مافینها و حتی انواع نان اشاره کرد. خوبست بدانید که مصرف تخمه کدو به تنهایی می‌تواند نشاط و جوانی صورت شما را حفظ کند.

ساردین

ساردین علاوه بر مزه فوقالعادهاش، منبع غنی آهن نیز هست. ربع فنجان ساردین شامل ۱.۸ میلیگرم آهن است. پس موقع خریدن گوشت ماهی، در انتخاب آن تردید نکنید.

عدس

فقط نصف فنجان عدس، درحدود نیمی از نیاز روزانه بدن را رفع میکند. این ماده همهفنحریف که واقعا ارزان هم هست به شکلهای مختلفی میتواند مورد استفاده قرار گیرد: از سوپ گرفته تا خوراک کاری، عدسپلو، عدسی و...

سویا

این ماده که سرشار از انواع مواد معدنی و مغذی است (مثل مس، پروتئین، آهن) با اضافه شدن به هر غذایی از جمله سالادها به آن جان تازهای میدهد. سویا همچنین بهخاطر آمینواسیدهای فراوانش میتواند بهترین منبع پروتئین برای گیاه‌خواران باشد. ضمنا خوب است بدانید که نمک دریایی سویا را خوشمزهتر میکند.

اسفناج

همیشه به محض صحبت در باره آهن و کمخونی، اولین چیزی که به ذهن‌مان میرسد اسفناج است که البته درست است؛ چون این سبزی منبع غنی آهن است. یک فنجان اسفناج پخته حدود ۳.۲ میلیگرم آهن دارد و میتواند به خیلی از غذاها اضافه شود مثل پاستا، سوپ، و سالاد، و البته هیچ کدبانویی نیست که خورش آلو اسفناج را در فهرست برنامه غذایی خودش نداشته باشد.
منبع:beautyandtips

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha