چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۷
کد خبر: 22956

بدن یک سیستم است و عملکرد همه بخش‏های آن به هم مربوط است. آب هم که مانند هوا و غذا یکی از ضروریات زندگی است، برای همه قسمت‏های بدن لازم است و در مجموع بر سلامت انسان تاثیر می گذارد.

سلامت نیوز :بدن وقتی دچار استرس و فشار روانی می‏شود، با علایمی مانند تپش قلب، احساس تنگی نفس و گرگرفتگی واکنش نشان می‏دهد. برای رسیدن به آرامش در این حالات انجام تمرین‏های آرام‌بخش و تنفس عمیق توصیه می‎شود.
 
نوشیدن یک لیوان آب خنک هم در کاهش استرس و رسیدن به آرامش موثر است و با تاثیر بر دستگاه خودکار بدن و سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک باعث آرامش شده و استرس را کم می‎کند. به همین دلیل گفته می‎شود افراد وقتی دچار استرس، عصبانیت و هیجان هستند، یک لیوان آب خنک بخورند.
 
وقتی آب بدن کم باشد یا اکسیژن و غذا به اندازه کافی به بدن نرسد، این حالت به مغز منتقل می‎شود و در نتیجه انرژی روانی و توان حل مساله و کنترل هیجان کم می‎شود و قدرت تمرکز و یادگیری کاهش پیدا می‎کند و در پی آن فرد دچار اضطراب ‏می‎شود.
 
در مواقعی مانند اسهال و انجام تمرینات ورزشی که آب بدن کم می‏شود لازم است آب بیشتری نوشیده شود. هنگام انجام تمرینات ورزشی که بدن تعریق کرده، عضله فعالیت می‎کند و سموم بدن زیاد می‎شود، هر چه بیشتر آب به بدن برسد کلیه‎ها بیشتر کار می‏کنند و سموم بیشتری دفع می‎شود، در نتیجه تمرکز و توان حل مساله بیشتر می‎شود.
 
بهترین راه برای تامین آب مورد نیاز بدن نوشیدن آب خالص و سالم است، البته چای کم‌رنگ هم در رفع خستگی و افزایش تمرکز موثر است.
 
به این نکته توجه کنید که برای تامین آب مورد نیاز بدن نباید از نوشیدنی های ناسالم استفاده کرد؛ مثلا مصرف زیاد برخی نوشابه‎های گازدار و کافیین‎دار عوارض جسمی دارند و موجب کاهش کلسیم بدن می‎شوند. در ضمن مصرف زیاد کافئین تاثیر عکس دارد و تمرکز ذهنی را کم می‎کند.
دکتر محمدرضا خدایی - روان‌پزشک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha