شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰

نكاتی كه با كمك آنها می‌توانید جلوی احساسات منفی و عصبانیت خود را سر كار بگیرید و همچنان موفق سر كار خود باقی بمانید.

همه ما با افرادی روبه‌رو شده‌ایم كه كنترل احساساتشان را سر كار، از دست می‌دهند، درها را می‌كوبند، سر همكاران یا مشتری‌ها فریاد می‌زنند و چیزهایی می‌گویند كه خیلی زود پشیمان می‌شوند.

 اشخاصی را دیده‌ایم كه در جلسات كاری، نمی‌توانند جلوی عصبانیت خود را بگیرند چون با عقاید و نظراتشان مخالفت شده است یا این‌كه فرد دیگری را به‌جای آنها نشانده‌اند. در اینجا می‌خواهیم به نكاتی اشاره كنیم كه با كمك آنها می‌توانید جلوی احساسات منفی و عصبانیت خود را سر كار بگیرید و همچنان موفق سر كار خود باقی بمانید.

1 - كمی قدم بزنید تا عصبانیت‌تان فروكش كند:در طی یك جلسه كاری، وقتی كسی از سبك مدیریت یا بخش تحت اداره شما ایراد می‌گیرد، عصبانی نشوید، وقتی می‌بینید كه در صدد خشمگین شدن هستید، خود را از آن محل دور كنید. بهانه‌ای بیاورید و از جلسه بیرون بروید تا بتوانید عصبانیت خود را فروكش كنید. اگر برای خاموش كردن خشم‌تان به خود فرصت دهید می‌توانید كنترل احساساتتان را دوباره به‌دست آورید.

 2 - قبل از نشان دادن هرگونه واكنش، توضیح بخواهید:با پرسیدن سؤال‌های مختلف وقت را بگذرانید. می‌توانید از صحبت‌های دیگران استفاده كرده و سؤالاتی از آنها بپرسید. با این كار به آن فرد زمان می‌دهید كه اشتباه خود را تصحیح كند. 3

 - از قانون ده ثانیه‌ای استفاده كنید: هیچ عكس‌العملی نشان ندهید. اگر می‌بینید كه در یك جلسه كاری یا پشت تلفن می‌خواهید كنترل خشم‌تان را از دست دهید؛ با خود تا 10 بشمارید تا از عصبانی شدن خود جلوگیری كنید. قبل از نشان دادن هرگونه واكنش، واقعیات را بررسی كنید.

 4 - با كسی كه می‌تواند آرام‌تان كند، حرف بزنید:همیشه كسی را برای درد دل كردن و تكیه كردن داشته باشید، چه داخل و چه خارج از محل كار، در این مواقع سعی كنید كه با او بیرون بروید و كمی صحبت كنید. درست نیست كه همه احساساتتان را در خود نگاه داشته و بیرون نریزید. با این كار سلامتی خودتان به خطر خواهد افتاد. با دوستی صمیمی در مورد این مشكلات صحبت‌ كنید تا او آرامتان كرده و كنترل خود را دوباره بازیابید.

5 - برای از بین بردن عصبانیت خود ورزش كنید:اجازه ندهید كه تصویر كاریتان با عصبانی شدن و از دست رفتن كنترلتان مخدوش شود، در این مواقع ورزش كمك بسیار خوبی است. به باشگاه بروید و كمی ورزش كنید. مطمئن باشید همه چیز را فراموش خواهید كرد.

 6 - ببینید چه چیز باعث عصبانیت‌تان می‌شود:آگاه باشید كه در چه موقعیت‌هایی كنترل خود را از دست داده و عصبانی می‌شوید. وقتی متوجه شدید كه چه چیز منجر به عصبانیت‌تان می‌شود درصدد جلوگیری از ایجاد چنین موقعیت‌هایی برآیید. یا این‌كه یاد بگیرید كه چه‌طور با این موقعیت‌ها كنار بیایید تا موقعیت كاریتان خدشه‌دار نشود. 7

 - همكارانتان را بشناسید:ببینید رفتار هركدام از همكارانتان چه علائمی دارد. ممكن است خیلی از حرفهای آنها كه برای شما مثل انتقاد می‌ماند، در واقع حكم شوخی داشته باشد. با شناختن شخصیت و رفتارهای همكارانتان، بهتر می‌توانید با انتقادات آنها كنار آمده و خشم خود را كنترل كنید.

8 - واكنش افراد دیگر را پیش‌بینی كنید: زمانی كه می‌خواهید كار جدیدی را در محل كارتان انجام دهید، واكنش و عكس‌العمل‌ همكارانتان را پیش‌بینی كنید. با این كار می‌توانید بهتر با انتقادات و ایرادهای آنها پس از انجام كار كنار بیایید.

 9 - قبل از نوشتن هر نامه نامحترمانه كمی صبر كنید:هیچ‌گاه به دیگران بی‌احترامی نكنید، حتی اگر حق با شما باشد. آسان است كه اجازه بدهیم ابرهای تیره جلوی قضاوتمان را بگیرد. قبل از ارسال هر نامه نامحترمانه در پاسخ به انتقادات سایرین یك روز صبر كنید. روز بعد دوباره آن را خوانده و تجدید نظر كنید.

10 - هر روز خشمتان را دور بیندازید:یاد بگیرید كه با ترك محل كار، عصبانیت‌های خود را نیز دور بریزید. بعد از كار به اموری بپردازید كه به آن علاقه داشته و لذت می‌برید. با دوستانتان بیرون بروید، یا تلویزیون تماشا كنید، با این كار هیجان و استرستان را از بین خواهید برد.

11 - برای طغیان‌های عصبی خود عذرخواهی كنید:با وجود این‌كه قصد بدی نداشته‌اید، درست نیست كه جلسات كاری را با عصبانیت ترك كنید. اگر در حین جلسه عصبانیتتان باعث شده كه به كسی بی‌احترامی كنید، از او معذرت بخواهید.

 لزومی ندارد كه برای عصبانیت خود توضیحی دهید، فقط گفتن «من رفتار بدی داشتم و عذر می‌خواهم.» كافی است تا همه سوءرفتارها را از بین ببرد.احساسات منفی خود را با اعتماد به نفس جایگزین كنید و تعادل احساساتتان را حفظ كنید.

 در این مسائل عجله نكنید. سالها طول می‌كشد تا آبرو و اعتبار جمع شود اما برای از بین رفتن آن فقط ثانیه‌ای كافی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha