چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
کد خبر: 229662

وزارت امور‌خارجه از ورود گردشگران ‌سلامت و بیماران ‌خارجی برای درمان به کشور حمایت می‌کند، ظرفیت بزرگی در این بخش وجود دارد و هر ایرانی مقیم خارج از کشور می‌تواند پنج بیمار خارجی را در سال برای درمان به ایران بیاورد.

گردشگری سلامت، زخم‌خورده دلالان

سلامت نیوز:روز گذشته همایشی درباره گردشگری سلامت در وزارت بهداشت برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: در این همایش که وزیر بهداشت، معاون امور کنسولی و مجلس وزارت امورخارجه، رئیس سازمان نظام پزشکی و... در آن حاضر بودند، بار دیگر موضوع دلالی در گردشگری سلامت مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ایران جاذبه‌های زیادی در زمینه گردشگری سلامت دارد. کشور ما هم ظرفیت لازم برای پذیرش گردشگرانی را دارد که خواهان استفاده از چشمه‌های معدنی و طبیعت بکر برای بازیابی سلامت خود هستند و هم می‌تواند در زمینه جذب بیمارانی که احتیاج به عمل جراحی دارند، اقدام کند. هرچند سالانه تعداد زیادی به ایران سفر می‌کنند تا جراحی شوند، اما در این بین فعالیت دلالان مشکلاتی را به وجود آورده است و نیازمند ساماندهی وضعیت چنین گردشگرانی هستیم.

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم حرکت حوزه ‌سلامت به خارج از مرزهای کشور و ضرورت ورود بخش‌ خصوصی به این مقوله گفت: ما تعهد می‌کنیم که تا پایان دولت دوازدهم هرکجا که فکر کردیم می‌توانید بیمارستانی در حوزه گردشگری‌ سلامت بسازید و نرختان هم نرخ رقابتی به عنوان مبنا باشد، از آن حمایت کنیم. حسن قاضی‌زاده‌هاشمی تاکید کرد: البته انجام این اقدامات، کار وزارت بهداشت نیست و اگر چنین انتظاری از وزارت ‌بهداشت داشته باشیم، هیچ کاری در این حوزه از پیش نمی‌بریم. در حال حاضر بیماران زیادی از کشورهای مختلف علاقه‌مندند برای درمانشان به ایران بیایند، اما به دلیل کمرنگ بودن حضور بخش خصوصی، افراد مرتبط یا نامرتبطی وارد این حوزه شدند که به سود کوتاه‌مدت توجه دارند و ما هم نشسته‌ایم و نگاه می‌کنیم. او تاکید کرد: از طرفی وضعیت بازاریابی ما صفر است و حتی آژانسی نداریم که بتواند همه تسهیلات را به بیماران کشورهای دیگر با قیمتی مناسب ارائه دهد. خدمات پس از فروشمان نیز متناقض است. به گزارش ایسنا، او با بیان اینکه جامعه‌پزشکی ما نیازی به کسب درآمد از طریق درمان بیماران ‌خارجی ندارد، گفت: اما اگر این ثروت را ثروتی ‌ملی محسوب کنیم، همه باید از آن مراقبت کنند. در عین حال باید توجه کرد که خطاکار در همه اصناف وجود دارد، اما آیا با همه صنوف هم همین کار را کرده‌ایم؟ اگر با دولت یا شخص وزیر ‌بهداشت مشکل دارید، چرا یک سرمایه ‌ملی را می‌زنید؟

ردپای دلالان در گردشگری سلامت ایران

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه ایران در حوزه گردشگری سلامت جایگاه مناسبی ندارد، گفت: ما از میزان گردشگران خارجی که برای درمان وارد کشور می‌شوند، آمار دقیقی نداریم؛ چراکه بسیاری از آنها از طریق شرکت‌ها و دلال‌ها وارد کشور می‌شوند. به گزارش ایسنا، قاسم جان‌بابایی در همایش روسای بیمارستان‌های دارای واحد ‌پذیرش بیماران بین‌الملل، در پاسخ به سوالی درباره دلال‌ها و شرکت‌هایی که در حوزه گردشگری سلامت واسطه‌گری می‌کنند، گفت: البته گاهی این افراد باتجربه هستند و از این طریق امرارمعاش می‌کنند، اما فرایندی که براساس آن بیمار خارجی وارد کشور می‌شود، باید مدیریت و سازماندهی شود و ارتقا یابد. در این بین افرادی هم هستند که ممکن است باعث آسیب به بیمار خارجی شوند یا باعث شوند که بیمار خارجی خدمت درستی دریافت نکند. بنابراین ما باید با کمک سازمان‌های مرتبط وزارت امورخارجه و... این موضوع را تحت عنوان یک پروتکل درست و مدیریت‌شده، سازماندهی کنیم.

ممنوعیت پیوند کلیه به خارجی‌ها

رئیس‌کل سازمان نظام ‌پزشکی گفت: تا قبل از دولت یازدهم، خارجی‌ها امکان این را داشتند که به ایران بیایند و پیوند ‌کلیه دریافت کنند، اما خوشبختانه با تصمیم شجاعانه وزیر بهداشت، این کار ممنوع شد و این ممنوعیت یک اقدام بزرگ برای حفظ آبروی نظام سلامت ایران بود. ایرج فاضل در همایش توسعه‌گردشگری سلامت در وزارت‌بهداشت افزود: تا چند سال پیش بیماران خارجی برای پیوند کلیه به ایران می‌آمدند و به جای اینکه در مملکت خودشان پیوند کلیه انجام دهند، به‌راحتی یک کلیه ارزان را از یک فرد ایرانی دریافت می‌کردند، پیوند را انجام می‌دادند و می‌رفتند. به گزارش ایرنا، او گفت: خوشبختانه با همت شورای ‌عالی پیوند و تصمیم وزیر بهداشت، این کار ممنوع شد و امروز دیگر این مساله نگران‌کننده را در کشور نداریم.

حمایت وزارت‌خارجه از گردشگری سلامت

معاون امور‌کنسولی و مجلس وزارت امور‌خارجه گفت: وزارت امور‌خارجه از ورود گردشگران ‌سلامت و بیماران ‌خارجی برای درمان به کشور حمایت می‌کند، ظرفیت بزرگی در این بخش وجود دارد و هر ایرانی مقیم خارج از کشور می‌تواند پنج بیمار خارجی را در سال برای درمان به ایران بیاورد. حسن قشقاوی در همایش گردشگری سلامت در وزارت بهداشت افزود: وضعیت خدمات پزشکی در ایران خوب است و از نظر کیفیت خدمات‌ درمانی تفاوت چندانی با کشورهای پیشرفته نداریم، ممکن است فقط از نظر برخی تجهیزات به علت تحریم‌ها کمبودهایی وجود داشته باشد، اما ظرفیت بزرگی برای جذب بیمار‌ خارجی داریم که هنوز به‌درستی از آن استفاده نکرده‌ایم. به گزارش ایرنا، او گفت: شش میلیون ایرانی خارج از کشور داریم، اگر هر ایرانی بتواند در سال پنج بیمار خارجی را برای درمان به ایران بیاورد، حداقل 30میلیون گردشگر به ایران می‌آیند و این یک تحول بزرگ در کشور خواهد بود، در حالی‌که اکنون سالانه حداکثر پنج‌میلیون گردشگر‌ خارجی به ایران می‌آیند که بیشترشان هم گردشگر ‌زیارتی بودند.

آمادگی برای توسعه توریسم سلامت

معاون ‌گردشگری کشور گفت: سازمان میراث ‌فرهنگی جهت توسعه ‌توریسم سلامت، آمادگی کاملی برای همکاری با وزارت ‌بهداشت دارد تا ظرفیت و توانمندی پزشکی ایران را در جامعه‌جهانی تبلیغ کند. به گزار‌ش ایسنا، محمد محب‌خدایی در همایش روسای بیمارستان‌های دارای واحد پذیرش بیماران بین‌الملل، اظهار داشت: خدمات حوزه‌ سلامت در ایران کیفیت بسیار خوبی دارد، اما در حوزه بازاریابی و جذب ‌توریسم سلامت، وظایفی داریم و جذب گردشگر منافعی برای گروه‌ها و اقشار مختلف جامعه به دنبال دارد که تقویت آن نیازمند اقدامات بین‌بخشی و کار‌ تیمی است.

اصول 4گانه جذب گردشگر سلامت خارجی

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت ‌و درمان مجلس، با اشاره به لزوم توجه به گردشگری ‌سلامت در کشور می‌گوید: تنها کشور علاقه‌‌‌‌مند به فعالیت در حوزه ‌گردشگری ‌سلامت نیستیم. تاکنون بسیاری از کشورها در این زمینه موفقیت کسب کرده‌اند، بنابراین باید به سرعت فضای گردشگری سلامت در کشور را مهیا کنیم. محمدحسین قربانی می‌افزاید: اصول چهارگانه جذب گردشگر ‌سلامت در گام اول رقابتی کردن هزینه گردشگری ‌سلامت با سایر کشورهای دنیاست، امروزه هزینه درمان در ایران به‌مراتب از ترکیه بالاتر است، بنابراین اگر بنا به ورود گردشگر سلامت است باید هزینه‌های درمان را در مقایسه با سایر کشورهای ‌همسایه کاهش دهیم. او تاکید می‌کند: بالا بردن کیفیت سطح ارائه خدمات حوزه سلامت برای گیرندگان سلامت و گردشگران گام بعدی است. قربانی می‌افزاید: موضوع دیگر بحث هتلینگ و ترانسپورت گردشگری است. علاوه بر این موارد باید شفافیت ارائه ‌خدمات را نیز برای گردشگران سلامت بالا برد و فضا را برای ورود این گردشگران مهیا کرد تا دچار معضل دلالان نشویم. اگر شفافیت اطلاع‌رسانی از طریق شبکه‌های ارتباطی و مجازی مهیا شود، گردشگران اطلاعات ‌لازم را به دست می‌آورند، اما اگر تمام آگاهی‌‌رسانی و تبلیغات را بر عهده نیروی ‌انسانی بگذاریم، دچار چالش‌های متعدد شده و فعالیت دلالان را گسترش داده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha