وزیر بهداشت خطاب به معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: پارتی بازی نکنید و کار مردم را راه بیندازید. ما در امتحاناتمان باید سخت گیر باشیم تا تبعیض وجود نداشته باشد اما در حل مشکلات مردم نباید سخت‌گیر باشیم.

پارتی بازی نکنید و کار مردم را راه بیندازید

سلامت نیوز: وزیر بهداشت خطاب به معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: پارتی بازی نکنید و کار مردم را راه بیندازید. ما در امتحاناتمان باید سخت گیر باشیم تا تبعیض وجود نداشته باشد اما در حل مشکلات مردم نباید سخت‌گیر باشیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایلنا، سید حسن هاشمی قاضی‌زاده؛ وزیر بهداشت در همایش معاونین آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کل کشور با اشاره به اهمیت آموزش پزشکی گفت: درست است که از لحاظ مالی، معاونت‌های مهم‌تری از معاونت آموزشی وجود دارد، اما باید توجه کنیم که مهم‌ترین بخش، آموزش است.

وی افزود: منشا سعادت بشر علم و راستی و درستی و سعی و تلاش است. همه این موارد باید در معاونت آموزشی جمع شود و اگر بخواهیم کشور سعادت‌مند شود باید مردمی عالم و آگاه داشته باشیم. این موضوع از مسیر آموزش میسر خواهد بود.

هاشمی ادامه داد: کشور ما پیشرفت نمی‌کند و از فقر نجات پیدا نمی‌کند، مگر این‌که مردم توانمند شوند و علم و دانش‌شان افزایش پیدا کند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: در مقایسه با برخی از کشورها کم‌کاری می‌کنیم، آموزش در وزارت بهداشت با وزارت علوم متفاوت است. زیرا کسانی تربیت می‌شوند که وارد زندگی مردم می‌شوند. افرادی همانند پزشک و پرستار در زندگی خصوصی مردم حضور پیدا می‌کنند و مهم است که علاوه بر دانش و مهارت، اخلاق و درستی و سلامت روحی و روانی نیز داشته باشند.

او با اشاره به اهمیت دانشگاه در رفاه اجتماعی، گفت: مقاله‌ای که نتواند گره‌ای از مشکلات مردم حل کند، فایده‌ای ندارد. مسئولیت ما در وزارت بهداشت این است تا افرادی را تربیت کنیم که مشکلی از مشکلات مردم را حل کنند.

هاشمی بیان کرد: نمی‌شود هم مطب داشت و هم در کنگره‌های داخلی و خارجی شرکت کرد و هم در رشته سرآمد بود و هم تعداد مقالات فراوان باشد و در عین حال همه از ما راضی باشند و بتوانیم معاون آموزشی یا وزیر یا مدیر خوبی باشیم. این اتفاق شدنی نیست. چیزی که در نزدیک این ۶۰ سال آموختم این بود که نمی‌توان چند کار را همزمان انجام داد و موفق بود. در هر مقطع می‌توان یک انتخاب خوب داشت و مهم این است که فرد بتواند آن را صحیح انتخاب کند. معاونین آموزشی باید همه وقت و فرصت خود را برای اهدافی که تعیین کردند، بگذارند.

وزیر بهداشت افزود: ما دوست داریم در مقطعی که مسئول هستیم همه مشکلات را حل کنیم، اما این موضوع شدنی نیست.

هاشمی درباره ادغام آموزش پزشکی و آموزش عالی، گفت: برخی در وزارت علوم نسنجیده حرف‌هایی می‌زنند که عاری از حقیقت است. بیش از ربع قرن قبل آموزش پزشکی از آموزش عالی جدا شده و درست و غلط بودن آن مربوط به گذشته است. مسیر همین است که از ۲۵ سال پیش شروع شده و خوشبختانه آن‌چه می‌خواهیم به عنوان محصول به کار بگیریم را خودمان تربیت می‌کنیم و این امتیاز کمی نیست.

او ادامه داد: از نظر تعداد پزشک و متخصص نسبت به کشورهای منطقه و کشورهای پیشرفته دنیا متفاوت هستیم و کمبودهای بسیاری داریم. به همین دلیل هزینه‌های ما بالاست و عرضه و تقاضا سنخیت ندارد. معاونین آموزشی نباید در این چرخه باطل قرار بگیرند.

هاشمی افزود: اگر فشار مضاعفی بر بعضی پزشکان وارد می‌شود به دلیل این نگاه اشتباه است که در گذشته بوده و فکر می‌کردند تعداد پزشکان در کشور بالاست. تقاضای من از دبیرخانه‌های مختلف معاونین آموزشی این است که بحث فلوشی‍پ بازنگری شود. فکر می‌کنم فوق تخصص‌های زیادی در حال تربیت شدن هستند. در حال حاضر نه تنها به پزشک عمومی راضی نیستند، بلکه به متخصص هم راضی نمی‌شوند و همه فوق تخصص را قبول دارند.

هاشمی با بیان این‌که باید به کمبود در برخی رشته‌های پزشکی توجه بیشتری شود، گفت: ما ۲۴ هزار تخت بیمارستانی اضافه کردیم و باید توجه کرد آیا آموزش نیز پا به پای ما حرکت کرده یا خیر. در دوره اخیر ۳۰ درصد ظرفیت‌ها اضافه شد، اما باید توجه کنیم که می‌خواهیم ۴۰ هزار تخت دیگر اضافه کنیم.

هاشمی تاکید کرد: متناسب با این افزایش تخت بیمارستانی باید نیروی انسانی نیز تربیت شود و معاونین آموزشی باید در دانشگاه‌های علوم پزشکی به بحث توسعه با دید دیگری نگاه کنند. اگر بخواهیم مراکز آموزشی مجهز و مدرن داشته باشیم، باید مراکز آموزشی از درمانی جدا شود و این آرزو سال‌های سال است که وجود داشته و امیدوارم در این دوره این اتفاق بیفتد. حتی اگر قرار باشد در هر دانشگاه دو بیمارستان آموزشی باشند باید این اتفاق بیفتد. در نتیجه باید سرمایه‌گذاران تشویق شوند تا بیمارستان‌هایی درست شوند که اقتصادی باشند و تعرفه متفاوتی از بیمارستان‌های خصوصی و دولتی داشته باشند. این کار در برخی استان‌ها در حال آغاز است.

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به اهمیت درآمد زایی و خودگردانی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: امیدوارم روزی کشور به این نتیجه برسد که فقط به فقرا نگاه کند. این‌که به همه افراد با یک چشم نگاه کنیم، عدل نیست و ظلم است.

او خطاب به معاونان آموزش پزشکی گفت: پارتی بازی نکنید و کار مردم را راه بیندازید. ما در امتحاناتمان باید سخت گیر باشیم تا تبعیض وجود نداشته باشد اما در حل مشکلات مردم نباید سخت‌گیر باشیم. در آموزش به دکتر لاریجانی کمک کنید اگر همکاری کنید با محبت به پیروزی خواهیم رسید. مانند خانواده‌هایتان برای مردم کار کنید و به این مسئله توجه کنید که زیردستی‌های ما به ما نگاه می‌کنند‌.

او درباره دانشجویان گفت: کار اصلی دانشجویان دست معاونان آموزشی است؛ یکی از کارهایی که رئیس دانشگاه‌ها و معاونان آموزشی باید انجام دهند، رفتن بین دانشجویان و شنیدن حرف‌های آنهاست. دانشجویان در معرض خطرات اجتماعی زیادی هستند و آینده کشور ما دست این افراد است.

وزیر بهداشت گفت: من درباره دروس معارف متاسفم اگر معلم معارف بودم کتاب شهید مطهری را تدریس می کردم. دشمنان ما زیاد هستند و امروز دوباره از نا آگاهی استفاده کردند و مسئله عرب و عجم را مطرح کردند لازم است که ما تاریخ را برای دانشجویانمان توضیح دهیم و تهدیدهای امروز را به آنها بشناسانیم.

او افزود: فکر نکنید با زور و چوب می‌شود کاری کرد اگر نظم خشکی را ایجاد کنید جلوی شما بله قربان می‌گویند و دو قدم جلوتر کار خودشان را می‌کنند باید کاری کنید ما و وزارت علوم در شرایط برابر باشیم.

هاشمی در پایان تاکید کرد: هر دولت و مجلسی که آمده، در کنار دستاوردهایی که داشته خراب کاری‌هایی هم کرده است در حوزه‌ سلامت مردم چرا چوب لای چرخ مردم می گذارید، این روزهای سخت می‌گذرد و کسانی که باید به وظایفشان عمل می‌کنند. این بالاترین سرمایه ماست که استادان از این جنس تشویق و تقدیر و به دانشجویان معرفی کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha