شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2300

خواندن نماز صبح از ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌كند

نتایج تازه‌ترین تحقیقات علمی نشان می‌دهد، خواندن نمازصبح،‌ بهترین شیوه‌ برای پیش‌گیری از بیماری‌های قلبی ـ عروقی است.

بر اساس تحقیقات انجام شده ازسوی مؤسسه‌ی قلب و عروق اردن، خواب طولانی مدت در طول شبانه‌روز‌، مهم‌ترین عامل ابتلا به بیماری‌های قلبی است.

این تحقیقات نشان می‌دهد اگر فردی به مدت طولانی بخوابد، ضربان قلب او به پنجاه بار در دقیقه كاهش می‌یابد كه این امر، منجر به كندی گردش خون در سرخرگ‌ها و سرانجام انسداد رگ‌ها شده و حملات قلبی عروقی را به‌دنبال خواهد داشت.

خطر سکته قلبی با مسواک زدن کاهش می یابد

تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد مسواک زدن دندانها باعث کاهش بروز خطرات سکته قلبی و ناراحتی های قلبی و عروقی می شود.

رعایت بهداشت دهان و دندان که مسواک زدن مهمترین آن است نقش مهمی در گردش خون ایفا می کرده و به این دلیل از بروز سکته ها و ناراحتی های قلبی جلوگیری می کند.

صبحانه نان جو بخورید تا سکته نکنید

به گفته پزشکان استفاده بیش از 7 وعده غذایی از غلات کامل شامل گندم به ویژه در صبحانه امکان بروز سکته ها و بیماری های قلبی را به میزان چشمگیری کاهش می دهد.

مطالعات انجام شده متخصصان تغذیه نشان می دهد استفاده از نان های غلات، گندم و جو در صبحانه به ویژه اگر دارای حداقل 25 درصد جو باشد به علت حاوی مقادیر زیادی فیبر و مواد معدنی برای سلامت قلب موثر است.

به گفته پزشکان، افرادی که در هفته بیش از 7 بار ازغلات کامل در رژیم غذایی خود استفاده می کنند به میزان 28درصد نسبت به سایر افراد از خطر بروز بیماری های قلبی در امان هستند.فشار خون شاخص مهمی در پیش بینی خطر سكته است

سیب از بروز بیماری‌های قلبی پیشگیری می كند

محققان دریافتند، مصرف سیب از بروز بیماری‌های قلبی پیشگیری می كند.

به گفته محققان دانشگاه مینسوتا و دانشگاه اسلو، میوه‌هایی مانند سیب و گلابی حاوی مقادیر زیادی فلاوونویید هستند كه در این رابطه نقش مهمی را ایفا می كنند.

مصرف مس، بیماری های قلبی را كاهش می دهد

افزایش مصرف مس خوراكی، به ویژه برای افرادی كه مستعد به بیماریهای قلبی هستند.

محققان اعلام كردند که وجود مس خوراكی در رژیم غذایی روزانه برای قلب مفید است.

بنابر این گزارش، تحقیقات نشان می دهد مكمل غذایی داده شده به موش ها فشار بر روی قلب های خسته را با جلوگیری از بزرگ شدن قلب، كاهش می دهد و مصرف مس ناكافی، با افزایش كلسترول، ایجاد لخته و بیماری های قلبی مرتبط است.

پستانك خطر بروز مرگ ناگهانی نوزادان را كاهش می دهد

محققان احتمال می دهند كه پستانك نوزادان را از بروز مرگ ناگهانی محافظت می كند.

آكادمی پزشكی اطفال آمریكا توصیه می كند كه به كودكان زیر یك سال پستانك بدهید.

بنابراین گزارش، تحقیقات در این زمینه نشان می دهد كه پستانك خطر بروز مرگ ناگهانی را كاهش می دهد.

علت این تأثیر هنوز مشخص نیست ،اما محققان تأكید می كنند نباید نوزادان را مجبور به خوردن پستانك كرد.

براساس این گزارش ،آنها معتقدند در صورتیكه پستانك هنگام خواب از دهان نوزاد بیرون افتاد والدین نباید آن را دوباره در دهان نوزاد قرار دهند.

پیاده روی سریع به ترك سیگار كمك می‌كند

طبق یك تحقیق، انجام ورزش‌های ملایم مانند پیاده‌روی، دشواری ترك نیكوتین را برای سیگاری‌ها به اندازه زیادی كاهش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز دكتر "آدریان تیلور" كه ریاست این تحقیق را بر عهده داشت و پرفسور ورزش و روانشناسی تندرستی در دانشگاه "اكستر" گفت، اگر چنین تاثیراتی را در دارویی می‌یافتیم این دارو فورا به عنوان یك داروی كمكی برای ترك سیگار به فروش می‌رسید.

تیلور و همكارانش در این تحقیق با بررسی ۱۲مقاله ارتباط میان ورزش و ترك نیكوتین را مورد مطالعه قرار دادند.

آنها محور تمركزشان را بر روی ورزش‌هایی مانند پیاده روی و منقبض و منبسط كردن ماهیچه‌ها قرار دادند كه می‌توان آنها را در خارج از باشگاه انجام داد.

طبق تحقیق آنها، انجام حتی پنج دقیقه ورزش اغلب برای كمك به سیگارها در ترك این عادت كافی است.

سیگار پوست تمام نقاط بدن را پیر می کند

متخصصان پوست اعلام كردند كه بر اساس آخرین تحقیقات، سیگار كشیدن باعث پیری پوست در تمام نقاط بدن می‌شود.

در این پژوهش محققان بر روی تاثیر كشیدن سیگار بر روی پوست در نواحی فوقانی داخلی بازو مطالعه و بررسی كرده‌اند.

این در حالی است كه مطالعات اولیه در این زمینه بر روی پوست صورت كه البته ممكن است در اثر مجاورت با نور خورشید نیز آسیب ببیند، صورت گرفته بود.

این بار مطالعات انجام شده از سوی محققان دانشگاه میشیگان نشان داده است كه كشیدن سیگار به تنهایی می‌تواند عاملی برای پیر شدن و آسیب دیدن پوست باشد.

كلم پیج سفید، خاصیت مسكن گونه و ضد التهابی دارد

محققان دریافتند مصرف كلم پیچ سفید به درمان درد مفاصل، التهابات گلو و واریس كمك كرده و عوارض آن ها را كاهش می دهد.

محققان آلمانی معتقدند كه این نوع كلم خاصیت ضد التهابی و مسكن گونه دارد.

بنابر این گزارش، محققان تاكید كردند برای اینكه كلم تاثیر مثبت خود را بگذارد باید حداقل یك تا دو ساعت بر روی محل مورد نظر بماند.

حمام با آب گرم برای پوست‌های خشك مضر است

متخصصان هشدار دادند افرادی كه پوست خشك دارند نباید مدت طولانی دوش بگیرند یا حمام كنند.

بر اساس تحقیقات چهار دقیقه ماندن زیر دوش آب گرم می‌تواند كل لایه چربی محافظ پوست را از بین ببرد كه استفاده از صابون، ژل‌ها و محلول‌های شوینده نیز این وضعیت را وخیم‌تر كرده و پوست را شكننده‌تر و تحریك پذیرتر می‌كند.

همچنین توصیه می شود ، هنگام شستشو و استحمام از آب ولرم و ژل‌ها و محلول‌های شوینده ملایم حاوی روغن‌های طبیعی استفاده شود.

بر اساس این گزارش، از آنجاییكه حمام كردن چربی زیادی از پوست می‌گیرد به همین دلیل بعد از دوش گرفتن و حمام كردن باید پوست را با لوسیون محافظت كرد كه بهترین زمان استفاده از آنها بلافاصله بعد از حمام است كه پوست داغ و منافذ آن باز است.

کثیف باشید تا سالم بمانید

دانشمندان انگلیسی اعلام كردند كمی كثیف بودن، هم می‌تواند خلق افراد را بهبود ببخشد و هم می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن آنها شود.

به گزارش سلامت نیوز، مطالعات نشان داده است: آن دسته از بیماران مبتلا به سرطان ریه كه به كمك یك باكتری سازگار موجود در خاك تحت درمان قرار گرفتند، كیفیت زندگی آنها به تدریج بهبود پیدا كرد.

همچنین موش‌هایی كه در معرض همین باكتری قرار می‌گیرند معمولا میزان ماده شیمیایی سروتونین كه با عنوان هورمون شادی شناخته شده است در مغز آنها افزایش پیدا می‌كند.

گفتنی است كه فقدان سروتونین در مغز باعث بروز اختلال روانی افسردگی در افراد می‌شود.

دانشمندان درحال حاضر در تلاش هستند تا مشخص كنند كه آیا این باكتری موسوم به مایكوباكتریوم واكائی می‌تواند با تاثیر گذاری بر روی نورون‌های حاوی نروتونین خاصیت ضد افسردگی داشته باشد.

از سوی دیگر، محققان كانادایی نیز موفق به كشف رابطه بین سروتونین خلق و سیستم ایمنی بدن شده‌اند.

این گروه از محققان در مركز پزشكی دانشگاه جرج تاون اخیرا دریافته‌اند كه سروتونین بین سلولهای اصلی در سیستم ایمنی بدن عبور می‌كند و این ماده شیمیایی می‌تواند منجر به فعال شدن یك واكنش ایمنی شود.

افراد با افزایش سن، متعادل تر می‌شوند

محققان کشف کردند که انسان با افزایش سن از لحاظ روحی و روانی متعادل تر می شود.

به گزارش سلامت نیوزتحقیقات نشان می دهد افراد سالمند اطلاعات و یافته های محیط اطراف خود را سنجیده تر و متوازن تر از جوانان می‌سنجند.

بنابر این گزارش، روانشناسان دانشگاه كلورادوی آمریكا به 150 نفر در سنین مختلف تصاویر مثبت، منفی و خنثی نشان داده و فعالیت مغزی آنها را مورد بررسی قرار دادند.

بر اساس این گزارش، نتیجه تحقیقات نشان داد در حالیكه شركت كنندگان 18 تا 25 ساله این تحقیق بیشتر به تصاویر منفی توجه داشتند، شركت كنندگان بالای 55 سال به موارد مثبت و منفی به میزان مساوی توجه داشتند.

آلرژی به گرده های گل، باید زود درمان شود

متخصصان معتقدند، كودكانی كه به گرده ها آلرژی دارند، باید سریع تحت درمان قرار بگیرند زیرا این كودكان در معرض خطر ابتلا به آسم هستند.

به گزارش سلامت نیوز و به نقل از خبرگزاری آلمان؛ متخصصان آلمانی تاكید كردند والدینی كه فكر می كنند با بزرگ شدن فرزندشان آلرژی آنها بهبود می یابد سخت در اشتباه هستند.

 

بهره وری در سیستم سلامت كشور 30 درصد افزایش یافت

بهرهوری در سیستم سلامت از نظر حضور پرسنل بهداشتی ـ درمانی و ساعات كار آن‌ها طی یك سال گذشته 30 درصد افزایش یافته است.

كامران باقری لنكرانی افزود: سال 85 سال پر فراز و نشیبی برای وزارت بهداشت و سیستم سلامت بود اما مهم‌ترین دستاورد این سال افزایش بهره‌وری 30 درصدی در سیستم سلامت است كه با تلاش مضاعف همكاران در بیمارستان‌ها و مراكز بهداشتی ـ درمانی حاصل شد.

وی گفت: در بسیاری از بیمارستان‌های كشور طی یك سال گذشته میزان خدمات‌رسانی به مردم نسبت به سال ماقبل آن بیش از 50 درصد افزایش یافته است.

استفاده از دستکش‌های نخی سفید برای کاهش حساسیت پوستی

عدم استفاده از دستکش در هنگام کار با مواد شوینده باعث آسیب به پوست شده و منجر به ایجاد التهاب و اگزمای پوستی می شود.

دکترعباس راثی در رابطه با استفاده از شوینده‌ها گفت: شوینده های مورد مصرف، عموما خاصیت از بین برنده چربی ها را دارند و از آنجا که در پوست نیز لایه محافظی از چربی وجود دارد، استفاده مکرر از مواد شوینده بدون محافظ همچون دستکش سبب خواهد شد تا ضمن از بین رفتن مقدار چربی لایه شاخی پوست، به آن آسیب جدی وارد آید واستفاده از دستکش های نخی مخصوصا سفید که حساسیت کمتری ایجاد می کند و استفاده از دستکش کار بر روی آن از تحریک پوست و صدمه دیدن آن با مواد شوینده جلوگیری می کند.

تغییر رنگ پوست بر اثر تابش آفتاب موجب پیری زودرس می شود

بسیاری افراد تمایل دارند که تابش نور خورشید رنگ پوست آنان را تغییر دهد ، البته مقدار کم این اشعه باعث ایجاد مشکلات حاد نمی شود اما نفوذ طولانی مدت آن سبب ایجاد آسیبهایی از جمله پیری دائمی پوست می گردد.

کرم ضد آفتاب پوست را در مقابل اثرات کوتاه مدت مثل آفتاب سوختگی محافظت می کند و با جلوگیری از آفتاب سوختگی حاد ، سبب پیشگیری از اثرات طولانی مدت آفتاب مانند سرطان پوستمی شود اما پیری زودرس را چندان به تعویق نمی اندازد.

انواع ضد آفتاب و ضد عرق به صورت ژل، کرم و اسپری و گاهی اوقات مخلوط لوسیون و ترکیبات دافع حشرات است.

متخصصان معتقدند که از ضد آفتاب ها باید به صورت مکرر استفاده شده و از تماس پوست با آفتاب در بین ساعت های 10 تا 16 یعنی ساعاتی که شعاع های نور خورشید قوی تر است ، پیشگیری شود.

حمام با آب گرم برای پوست‌های خشك مضر است

متخصصان هشدار دادند افرادی كه پوست خشك دارند نباید مدت طولانی دوش بگیرند یا حمام كنند.

بر اساس تحقیقات چهار دقیقه ماندن زیر دوش آب گرم می‌تواند كل لایه چربی محافظ پوست را از بین ببرد كه استفاده از صابون، ژل‌ها و محلول‌های شوینده نیز این وضعیت را وخیم‌تر كرده و پوست را شكننده‌تر و تحریك پذیرتر می‌كند.

همچنین توصیه می شود ، هنگام شستشو و استحمام از آب ولرم و ژل‌ها و محلول‌های شوینده ملایم حاوی روغن‌های طبیعی استفاده شود.

بر اساس این گزارش، از آنجاییكه حمام كردن چربی زیادی از پوست می‌گیرد به همین دلیل بعد از دوش گرفتن و حمام كردن باید پوست را با لوسیون محافظت كرد كه بهترین زمان استفاده از آنها بلافاصله بعد از حمام است كه پوست داغ و منافذ آن باز است.

مصرف چربی به سلامت پوست آسیب می‌زند

تغذیه افراد تاثیر مستقیم بر وضعیت پوستی آنان دارد و این موضوع از جوش‌های پوستی تا سرطان پوست را شامل می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد هر ماده غذایی که فرد در طول روز و عمر خود مصرف می کند ممکن است به ماده ای مفید یا مضر در بدن وی تبدیل شود.

محققان معتقدند مصرف مواد چرب مانند انواع روغن های جامد غیرگیاهی، نوشیدن بیش از حد نوشابه های گازدار و شکلات از موادغذایی به شمار می روند که احتمال ابتلای فرد را به سرطان پوست بیشتر می کنند.

شستن پوست جوش را بهتر می‌كند

جوش صورت عبارت از بیماری جلدی است كه در آن پیاز مو، غدد مولد عرق و نیز غدد سباسه پوستی با میكروب‌ها عفونی می‌شوند.

این عارضه بیشتر در پوست چهره، پشت و سینه‌ها دیده می‌شود زمان ابتلا به این بیماری معمولا بین سنین بلوغ تا 30 سالگی است ضایعه اصلی در ابتدا دارای نوكی سیاه است كه بعدا به پاپول صورتی رنگ، جوش چرك دار و بالاخره به پوستول (آبرانك) تبدیل می‌شود.

بهترین درمان این عارضه شستن دقیق و زیاد پوست و نیز به كار بردن داروهای ضد عفونی كننده پوستی است.

تاثیر غذاهای كم چرب در كاهش میزان حاملگی‌ در زنان

مصرف غذاهای كم چرب در كاهش میزان حاملگی موثر است.

تحقیقات دانشمندان دانشگاه بوستون بر روی هجده هزار زن نشان می دهد مصرف غذاهای كم چرب نظیر ماست و شیر كم چرب سبب كاهش میزان حاملگی در زنان می شود.

این در حالیست كه مصرف غذاهای پرچرب نظیر ماست و شیر پرچرب باعث افزایش میزان حاملگی در زنان می شود.

اختلالات رفتاری از عوارض خوردن غذای سرد است

كارشناسان تغذیه دانشگاه ملبورن استرالیا در پژوهشی اعلام كردند كه با خوردن غذاهای سرد اختلالات رفتاری از قبیل فتنه‌جویی و بیماری‌های شكمی در كودكان ایجاد می‌شود.

این بیماری‌ها ناشی از نوعی باكتری است كه سریعا در دمای زیر صفردرجه رشد می‌كند. این باكتری عامل نیمی از مجموعه بیماری‌هایی موسوم به كرون است.

هم‌اكنون در جهان تعدادی از كودكان كه عمدتا دو سال به بالا هستند به یكی از این بیماریها دچارند.

از نشانه‌های این بیماری درمان‌ناپذیر، می‌توان به اسهال، كاهش رشد و خستگی دایم اشاره كرد.

پیتزا می‌تواند غذای سالمی باشد

دوستداران غذاهای حاضری (junk foods) می‌توانند خوشحال باشند- دانشمندان می‌گویند پیتزا هم می‌تواند غذای سالمی باشد، به شرطی که به روش مناسبی پخته شود.

به گزارش سلامت نیوز شیمی‌دانان این هفته در اجلاس متخصصان قلب آمریکا اعلام کردند با پختن طولانی‌تر و در درجه حرارت بالاتر خمیر پیتزا می‌توان آن را به یک انتخاب غذایی سالمتر بدل کرد.

این پژوهش که بوسیله شیمی‌دانان دانشگاه مریلند انجام شده است، نشان داد که پختن خمیر پیتزای گندم کامل برای مدت طولانی‌تر و در درجه حرارت بالاتر میزان آنتی‌اکسیدان‌ها- موادی که تصور می‌شود خطر سرطان و بیماری قلبی را کاهش دهند- را تا 82 درصد در آن بالا می‌برد.

بنابراین به گفته جفری مور دانشجوی دوره دکترا که این تحقیق را انجام داده است، پیتزاهای کلفت با رویه ضخیم که برای مدت طولانی‌تری پخته‌‌شده‌اند: " نسبت به سایر انواع پیتزا بالقوه میزان‌های بالاتر ازمواد انتی‌اکسیدان را به بدن می‌رسانند."

مورگفت از این لحاظ پیتزا برای آزمایش‌ها انتخاب کرد که رایج‌ترین غذای بر اساس غلات در آمریکا محسوب می‌شود و افزود پژوهش شیمیایی بر غذاهای شایع می‌تواند تاثیر بزرگی سلامتی عمومی داشته می‌شود.

البته او گفت فرآیند دقیقی که باعث افزایش در میزان آنتی‌اکسیدان در این روش پخت پیتزا می‌شود، روشن نیست.

مور همچنین دریافت که دادن زمان بیشتر به فرایند تخمیر پیش از پختن خمیر پیتزا میزان آنتی‌اکسیدان‌ها را در آنها افزایش می‌دهد.

او این پدیده را به افزایش واکنش‌های شیمیایی ناشی از مخمر‌ها نسبت ‌می‌دهد که زمان بیشتری برای آزادکردن مواد آنتی‌اکسیدان در خمیر پیدا می‌کنند.

 

مصرف میوه بلافاصله بعد از غذا مضر است

مصرف میوه بلافاصله پس از صرف غذا به ویژه اینکه با نوشیدن آب نیز همراه باشد، باعث ایجاد عوارض حاد در دستگاه گوارش می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز با توجه به زمان هضم متفاوت میوه و غذا چنانچه افراد بلافاصله پس از غذا از میوه استفاده نمایند به مرور دستگاه گوارش را با مشکل مواجه می کنند و هضم و جذب مواد نیز به خوبی انجام نمی گیرد.

نفخ شدید معده و قسمت فوقانی روده از عوارض حاصل از مصرف میوه پس از صرف غذاست. ضمن آنکه احتمال خفگی، اختلال در عملکرد قلب، تب و اجابت مزاج مشکل و دردناک از دیگر عوارض آن است. در ضمن مطالعات نشان می دهد مصرف میوه با آب فراوان نیز موجب نفخ شده و ناراحت کننده است.

نوشیدن آب پس از صرف میوه های نارس بسیار خطرناکتر از میوه های رسیده است. با نوشیدن آب پس از مصرف میوه های نارس دستگاه گوارش به شدت تحریک شده و عوارض حادی ظاهر می شود. البته متخصصان مصرف آب اندک قبل از صرف میوه را مضر نمی دانند، چرا که به این ترتیب آب به سرعت از معده خارج می شود و عوارضی شامل حال فرد نمی شود.

دیابتی ها 2 برابر دیگران دچار افسردگی می‌شوند

محققان دریافتند افراد مبتلا به دیابت، دو برابر بیشتر از افراد سالم دچار افسردگی می‌شوند.

به گفته یک محقق بخش روان درمانی دانشگاه بوخوم، یك چهارم مبتلایان به بیماری قند، دچار علایم افسردگی هستند كه این امر نه تنها كیفیت زندگی این بیماران را به طور قابل ملاحظه‌ای كاهش می‌دهد، بلكه طول عمر آنها را نیز كوتاه می‌كند.

محققان تاكید كردند، از آنجایی كه روند بیماری دیابت در افراد افسرده بدتر است، علایم و پیامدهای ناشی از دیابت از جمله صدمه های چشمی و كلیوی نیز اغلب در آنها زودتر بروز می‌كند.

پیش‌بینی بیماری کلیوی در افراد دیابتی میسر شد

بررسی پروتئین‌های مختلف ادرار به پزشکان کمک می‌کند تا قبل از آنکه بیماری افراد مبتلا به دیابت نوع دوم به مراحل حاد و آسیب کلیوی برسد، بروز این بیماری را تشخیص دهند.

محققان یکسری پروتئین پیدا کرده ‌اند که تقریبا 10 سال قبل از بروز بیماری کلیه ناشی از دیابت در ادرار این بیماران یافت می ‌شود. وجود این پروتئین‌ها در ادرار می ‌تواند افرادی را که بیماری کلیه ناشی از دیابت مبتلا می ‌شوند، نشان دهند.

فرهنگ تغذیه‌ای در كشور دیابت زاست

مقام درمان، آموزش و پژوهش انجمن حمایت از بیماران دیابتی گفت: فرهنگ تغذیه‌ای ایران بسیار نادرست است زیرا برای مثال مرغ‌های هورمون دار، گوشت‌های آنتی بیوتیك‌دار، غذاهای حاوی مواد نگهدارنده و افزودنی، قند و شكر و به ویژه دو منبع اصلی هیدروكربن یعنی نان و برنج در برنامه غذایی ایرانیان بسیار پرمصرف هستند.

وی افزود: علاوه بر این مصرف بیش از حد غذاهای آماده نیز به شیوع روز افزون دیابت بسیار كمك می‌كند زیرا خیلی از چربیهای اضافه بدن نیز سوخت نشده و تبدیل به قند می‌شود.

شیوع دیابت بیش از پیش بینی های سازمان بهداشت جهانی بوده است

مطالعات انجام شده از سوی محققان کانادایی نشان می دهد رشد شیوع بیماری دیابت در یک دوره 10 ساله از سال 1995 تا 2005 ،65 درصد بوده است که این آمار در مقایسه با پیش بینی سازمان بهداشت جهانی رقم قابل ملاحظه ای است. همچنین به گفته پزشکان در گذشته نرخ رشد بیماری در بین سنین بالای 50 سال نسبت به سنین کمتر بیشتر بوده اما آمارهای رسیده از سال2005 از افزایش این بیماری در بین سنین 20 تا 49 حکایت دارد.

چاقی بیشتر از كم تحركی باعث بروز دیابت می شود

با توجه به انتشار مقاله ای در مجله درمان دیابت اگر چه چاقی و كم تحركی هر دو از عوامل موثر در بروز نوع دیابت در زنان است، اما به نظر می رسد چاقی عامل مهم تر و موثرتری از كم تحركی در بروز این بیماری باشد.

مصرف لبنیات از ابتلای افراد به دیابت جلوگیری می‌كند

یكی‌ از متخصصان بیمارهای داخلی و كلیه گفت: مصرف لبنیات ‌تازه غیر از خامه، از بروز بیماری دیابت و قند خون در افراد مستعد ابتلا به‌ این نوع بیماری جلوگیری می‌- كند.

وی با تاکید بر اینکه افراد مستعد به ابتلا به دیابت از خوردن پیتزا و همبرگر و نوشابه‌های گازدار خودداری كنند گفت: خوردن دوغ و سبزیجات تازه باعث جلوگیری از بیماری دیابت در افراد جوان و میانسال می‌شود.

دکتر شانه ساز در گفتگو با سلامت نیوز: همه نمی توانند رژیم غذائی یکسان داشته باشند

معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به برخی اظهار نظرها و تبلیغات که اکثرا " توسط افراد دلسوز و کارشناس" در مورد رژیم های تغذیه ای صورت می گیرد گفت: این تبلیغات و آموزشها چون به صورت اختصاصی و صحیح و بر اساس میزان کالری که هر فرد دریافت می کند انجام نمی شود نمی تواند تاثیر کافی و لازم را داشته باشد.

دکتر محمد رضا شانه ساز معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با "سلامت نیوز" با اشاره به فرارسیدن هفته سلامت به بیان اهمیت سرمایه گذاری سلامت در دوبخش غذا و دارو پرداخت.

وی با اشاره به اینکه" ما کمتر موردی را مثل غذا داریم که تا این اندازه در سلامت انسان تاثیر گذار باشد" گفت: در طول یکسال بررسی مشخص شده که 2/5 میلیون تن مواد غذائی ناسالم به طور متوسط سالیانه مصرف که سهم هر نفر از این مقدار 450گرم است.

شانه ساز ادامه داد:این مواد غذائی ناسالم می تواند تاثیرات بسیار بسیار شگرف و منفی را در سلامت جامعه بشری ایجاد بکند اما متاسفانه یکی از مواردی که معمولا دولتها کمتر به آن توجه می کند بحث سرمایه گذاری در سلامت است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: سالیانه در آمریکا 76میلیون نفر در ارتباط با مواد غذائی ناسالم و یا مصرف ناصحیح مواد غذائی بیمار می شوند که از این تعداد، حدود 5هزار و200نفر جان خود را از دست می دهند.

وی با بیان این مطلب که " مصرف غذاهای ناسالم و یا مصرف نادرست غذاها سالانه 33میلیارد دلار به آمریکا ضرر وارد می کند" گفت: این آمار در جوامع دیگر اگر بالاتر نباشد پائین تر نیز نیست متاسفانه هنوز هم می بینیم برای بسیاری از تحقیقاتی که ممکن است اولویت دست چندم بشر هم نباشد هزینه های سرسام آوری پرداخت می شود ولی در زمینه تحقیقات سلامت در همه کشورها سهم پائینی پرداخت می شود و این نشان می دهد که این دکتر داروساز با تاکید بر اینکه" در داروها فاجعه از این هم بزرگتر است" گفت: در آمریکا سالیانه 16هزار و 500نفر بر اثر بیماری ایدز ، 42هزار و 300 نفر بر اثر سرطان سینه و 43هزار و 500نفر بر اثر تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند اما سالیانه 100هزار نفر تنها به دلیل عوارض سو داروهای تجویز شده توسط پزشکان و یا استفاده نادرست داروها جان خود را از دست می دهند و جالب آنکه 40درصد ازداروهای تجویز شده توسط پزشکان غیر ضروری تشخصی داده شده است.

وی در ادامه گفتگو خود با "سلامت نیوز" با اشاره به تبلیغات گسترده ای که در رابطه با رژیم های غذائی انجام می شود گفت:این تبیلغات و آموزشها چون به صورت اختصاصی و صحیح انجام نمی شود نمی تواند آنطور که باید، تاثیر کافی داشه باشد و به همین لحاظ واقعا باید بر حسب جوامعی که با آنها سر و کار داریم و افراد وگروههایی که هدف ما هستند باید آموزشهای صحیح بدهیم.

شانه ساز تاکید کرد: آن فردی که مواد غذائی زیاد می گیرد باید شناسائی بشود، به گونه ای به او اطلاعات داده بشود که میزان دریافت انرژی و کالریش را کم کند و آن فردی که دچار سو تغذیه است و میزان دریافت مواد غذائیش کم است باید با اطلاعات صحیح به او بگوئیم که چه مواد غذائی مصرف کند که جبران انرژی مورد نیازش بشود؛ حتی ممکن است فردی چاق باشد اما کم خون باشد یا کمبود اسید فولیک داشته باشد یا روی در بدنش کم باشد اما به دلیل ناآگاهی از مصرف مواد غذائی که مورد نیاز بدنش است به دلیل چاقی خودداری کند که همین موجب تبعاتی منفی مثل پائین رفتن ضریب هوشی، زود خسته شدن و سریع عصبانی شدن را دنبال داشته باشد.

وی همچنین به داروهای روانگردان اشاره کرد وهشدار داد: هر چند در زمینه داروهای روانگردان جز کشورهای پاک محسوب می شویم ولی اگر واقعا مسئولین به سرعت به فکر نیفتند و راهکارهای لازم را به خانواده ها و جوانها ندهیم اگر مصرف این داروها شایع بشود دیگر هیچ راهی برای برگرداندن فردی که این قرص ها را مصرف می کند نداریم.

شانه ساز تصریح کرد: این قرص ها یک وابستگی شدید از نوع روانی ایجاد می کنند که فرد در اثر مصرف یک بار از این داروها از نظر فکری و روانی به حدی وابسته می شود که نمی تواند این دارو را مصرف نکند.

استفاده از كیسه‌های پلاستیكی ممنوع شد

شهر سانفرانسیسكو اولین شهر آمریكا است كه قرار است به منظور حفظ محیط زیست عرضه كیسه‌های پلاستیكی در آنجا ممنوع شود.

قانونگذاران این شهرلایحه‌ای را به تصویب رساندند كه براساس آن عرضه كیسه‌های پلاستیكی مخصوص خرید در فروشگاههای بزرگ ممنوع می‌شود. این شهر ۸۰۰هزار نفر جمعیت دارد.

چنانچه این لایحه به تصویب شهردار برسد، فروشگاههای بزرگ شش ماه و داروخانه‌ها یك سال فرصت دارند تا كیسه‌های سالم برای محیط زیست را كه از كاغذ بازیافتی یا نشاسته ذرت تهیه شده‌اند را جایگزین كیسه‌های پلاستیكی كنند.

مصرف کم گوشت به حفاظت محیط زیست كمك می كند

محققان معتقدند: افراد حتی هنگام غذا پختن نیز باافزایش تولید گاز دی‌اكسید كربن مقابله می كنند.

به گزارش سلامت نیوزبه گفته محققان ماینتس المان افراد با كمتر مصرف كردن گوشت و مصرف بیشتر سبزی ها و میوه نه تنها به محیط زیست كمك می کنند بلكه مواد سالم و مغذی بیشتری را به بدن خود وارد می كنند.

همچنین به گفته محققان غذاهای گوشتی انرژی بیشتری برای پختن مصرف می كنند و مدت زمان بیشتری باید پخته شوند كه این امر باعث تولید شدن گاز دی اكسیدكربن می‌شود.

بر اساس این گزارش، با كاهش دادن گوشت دربرنامه غذایی می توان میزان تولید گاز دی اكسیدكربن درسطح جهان را كاهش داد.

بر اساس تحقیقات انجام شده، پخت هر یك كیلو گوشت 5/6 كیلوگرم دی اكسید كربن آزاد می كند.

این در حالی است كه به ازای هر كیلو سبزی تنها 150گرم دی اكسید كربن هنگام پخت تولید می شود.

سرعت زیاد خودرو میزان مصرف سوخت را تا 50 درصد افزایش می دهد

سرعت زیاد و ترمزهای ناگهانی میزان مصرف سوخت را تا 50 درصد افزایش می دهد و این به معنی هدر رفتن سوخت و افزایش آلودگی هوا است.

برای رسیدن به مقصد ، مسیرهای کوتاه و کم ترافیک را انتخاب کنید و در هنگام رانندگی با سرعت مطمئن و یکنواخت حرکت کنید. از شتاب زیاد در شروع حرکت خودداری کنید چون در آغاز حرکت مصرف بنزین نسبت به دیگر مواقع بیشتر است.

حتی الامکان در هنگام حرکت به جای پایین کشیدن شیشه ها از دریچه تهویه خودرو استفاده کیند. موتور خودروی خود را همواره تنظیم کنید . این آسان ترین راه برای به حداقل رساندن مصرف سوخت موتور است.

خودرویی که موتور آن خوب تنظیم شده باشد 90 درصد کمتر بنزین مصرف خواهد کرد و این به معنای انتشار کمتر مواد آلاینده به میزان 9 درصد است. با رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی از ایجاد راهبندان و تصادفات احتمالی پیشگیری کنید.

خودروی خود را بدون دلیل روشن نگذارید ، روشن کردن مجدد موتور از روشن نگه داشتن آن حتی برای مدت کوتاه بنزین کمتری مصرف می کند.

فائو از نابودی جنگل های جهان ابراز نگرانی کرد

سازمان فائو اعلام کرد ظرف 15 سال گذشته در سطح جهان وسعتی معادل سه برابر آلمان از جنگل های چهان نابود شده است.

به گزارش سلامت نیوز براساس گزارش سازمان خواروبار جهانی فائو، نابودی 120 میلیون هکتار از جنگل ها بین سال های 1990 تا 2005 معادل سه درصد از کل مساحت جنگل های جهان بوده است. بالارفتن درجه حرارت کره زمین نیز مزید برعلت های دیگر نابوده کننده جنگل ها شده است.

براین اساس ، افزایش گسترش آتش سوزی ها و بیماری ها، سلامت جنگل ها را به خطر انداخته است فائو بیش از همه از نابودی جنگل ها در آفریقا، آمریکایی لاتین و منطقه کارائیب شکایت دارد.

به گفته سازمان در حالیکه سطح جنگل ها در اروپا افزایش یافته است ، جنگل های استوایی آفریقا و آمریکای لاتین در وضعیت بحرانی قرار دارند.

براساس گزارش فائو در سطح جهان چهار میلیارد هکتار جنگل وجود دارد که 30 درصد از مساحت کل کره زمین را تشکیل می دهد و از سال 1990 تاکنون بطور متوسط سالانه 2/0 درصد از مساحت جنگل ها نابود شده است.

اقدامات زیست محیطی شرکت پلی اکریل ایران

شرکت پلی اکریل ایران ضمن دستیابی به سطح مطلوب کیفیت در عملکردها و محصولات،سرمایه گذاری در خصوص حفاظت محیط زیست را بعنوان یکی از اولویت های خود مد نظر قرار داده و اقدامات ذیل را به انجام رسانده است.

1-قطع جریان پساب تصفیه شده در کارخانه پلی اکریل به رودخانه زاینده رود با جریان 120تا140متر مکعب در ساعت و استفاده از پساب تصفیه شده در آبیاری فضای سبز و توسعه فضای سبز از 25 هکتار به 105 هکتار.

2-اجرای پروژه کنترل آلودگی هوای اکریلیک 1 که شامل جمع اوری بخارات اکریلیو نیتریل(AN) وجذب و بازیابی آنها،ساخت و نصب کانالهای هوا جهت جمع آوری و ساخت و نصب سه برج جهت جذب بخارات در قسمتهای مختلف می باشد.

3-اجرای پروژه بهسازی کارخانه اکریلیک 1 شامل بخارات حلال دی متیل فرم آمیدو بازیابی آن و کاهش مصرف بخار،برق،آب مقطر،با اجرای این پروژه سالیانهاز ورود 800 تن DMFبه آب و هوا جلوگیری می گردد، تجهیزات عمده این پروژه شامل چهار ستون برج جذب یک برج تقطیر در خلاء و یک برج بازیابی آب می باشد.

4-با اصلاح فرآیند کارخانه اکریلیک2مصرف حلال DMFاز 65کیلوگرم به ازاء هر تن تولید به 30 کیلوگرم کاهش یافته است.

5-ساخت و بهره برداری از یک پایلوت تصفیه پساب در راستای طرح های مطالعاتی و بهینه نمودن سیستم تصیفه پساب.

6-عدم ارسال ضایعات فیلم ترودراکریلیک2به سیستم پساب که این اقدام کمک موثری به کاهش CODداشته است.

7-برگشت آب مصرفی در دمنده های تصیفه پساب به برجهای خنک کننده نیروگاه و تغییر آب جبرانی آن از آب خام و آب آشامیدنی که منجر به کاهش مصرف آب به میزان 120هزار متر مکعب در سال گردید.

8-جدا سازی قسمتی از پساب احیاء ستونهای سختی گیر نیروگاه به منظور کاهش غلظت نمک در پساب خروجی و مطلوب کردن آن برای آبیاری فضای سبز.

همچنین مرکز بهداشت کار و طب صنعتی این شرکت با انجام معاینات استخدامی و معاینات دوره ای، ارائه خدمات اورژانس 24 ساعته به کارکنان، انجام معاینات بالینی آزمایشات پاراکلینیکی، شناخت و ارزیابی و کنترل عوامل زیان آور و نا مساعد محیط کار، پایش محیط، تطبیق کار با نیروی کار از نظر توانائی های جسمی و ذهنی، تدارک وسایل حفاظت فردی مختل و نظارت بر توزیع آن وانجام پژوهش و مطالعات علمی در زمینه طب و بهداشت کار، توانسته است گامهای مهمی را در جهت پیشگیری و سلامت محیط کار بردارد.

شركت پلی اكریل ایران که در سال 1353 تاسیس شد بزرگترین تولید كننده نخ و الیاف پلی استر و تنها كارخانه تولید الیاف اكریلیك در ایران است كه با تامین قسمتی از مواد اولیه قریب به 400 واحد بزرگ و كوچك صنعت نساجی در كشور به لحاظ تامین یكی از نیازهای اساسی جامع و نقش آن در فرآیند اشتغال از اهمیت خاصی در میان بخش های اقتصادی برخوردار می باشد.

طبق برآوردهای موجود نیاز كشور به نخ و الیاف مصنوعی بالغ بر 290 هزار تن در سال می باشد كه این شركت با توان تولید 129500 تن در سال حدود 45% از نیاز داخلی را تامین می نماید.

این شرکت که حفظ و ارتقاء‌كیفیت همواره بعنوان یك اصل برایش مطرح بوده، در سال 1376 موفق به اخذ گواهینامه سیستم مدیریت كیفیت (ایزو 9002) شده و طرح جامع كیفیت را در قالب یك سیستم یكپارچهIMSشامل سه استاندارد ISO 9001 (ver 2000) 14001(ver 1996) OHSAS(ver 1999) كه مرتبط با مدیریت كیفیت ، حفاظت محیط زیست بهداشت و ایمنی شغلی است را در سال 1381 اجراء‌نموده و موفق به اخذ گواهیهای مربوطه گردید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha