خبرساز شدن نمونه‌ای از این خرافه‌گرایی‌ها در فوتبال ما (مسئولان یکی از تیم‌های فوتبال شهرستانی که تصور می‌کرده‌اند دروازه تیم‌شان جادو شده، برای شکستن طلسم دروازه از ادرار یک پسر نابالغ استفاده کرده‌اند) نشان داد که این معضل بسیار جدی است.

از فال قهوه تا باز و بسته کردن قیچی زیر شیر آب!

سلامت نیوز:خبرساز شدن نمونه‌ای از این خرافه‌گرایی‌ها در فوتبال ما (مسئولان یکی از تیم‌های فوتبال شهرستانی که تصور می‌کرده‌اند دروازه تیم‌شان جادو شده، برای شکستن طلسم دروازه از ادرار یک پسر نابالغ استفاده کرده‌اند) نشان داد که این معضل بسیار جدی است.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت:  اتفاق‌هایی که در طول زندگی به نظر شما کاملاً عادی است، برای برخی افراد بسیار عجیب و غریب جلوه می‌کند. افرادی که حتی از اتفاق‌های عادی روزمره، برداشت‌ها و تحلیل‌های بسیار خاص‌تری دارند.

مثلاً به فردی پیشنهاد یک مسافرت ساده در آخر هفته می‌دهید و در مقابل، او از موجودات غیرارگانیک و «چاکرا»ها و قرارگرفتن در حلقه ارتباط و فال و شبکه انرژی و کائنات صحبت به میان می‌آورد و با در نظر گرفتن چیزهایی که حتی به ذهن شما هم خطور نمی‌کند، تصمیم می‌گیرد که به این مسافرت دوروزه همراه با شما بیاید، یا نیاید! آدم‌هایی که دل‌ سپرده فال ورق و تاروت و قهوه و امثال این‌ها هستند و متأسفانه تصمیمات زندگی را هم بر مبنای چنین لاطائلاتی می‌گیرند. خلاصه آدم‌هایی خرافی که محاسبات عجیب و غریب شان در زندگی آنان را از دیگران متمایز می‌کند. خبرساز شدن نمونه‌ای از این خرافه‌گرایی‌ها در فوتبال ما (مسئولان یکی از تیم‌های فوتبال شهرستانی که تصور می‌کرده‌اند دروازه تیم‌شان جادو شده، برای شکستن طلسم دروازه از ادرار یک پسر نابالغ استفاده کرده‌اند) نشان داد که این معضل بسیار جدی است.


فرشاد رضایی این رفتارها را منتسب به گروهی با یک اختلال شخصیتی با نام «اسکیزوتایپال» می‌داند و می‌گوید: افراد مبتلا به اختلال اسکیزوتایپال نه تنها رفتاری عجیب دارند بلکه لباس پوشیدن آنها نیز با دیگران متفاوت است و با استاندارد جامعه فاصله دارد، چنین افرادی دوستان صمیمی خیلی کمی دارند و روابط محدودی در سطح جامعه برقرار می‌کنند و در موقعیت‌های اجتماعی بشدت احساس ناراحتی می‌کنند چون سایرین هم نسبت به این شخص احساس خوبی ندارند.
این روانشناس به زبان ساده درباره این اختلال توضیح می‌دهد: مشخصه اصلی این افراد، باور به قدرت‌ها و توانایی‌های جادویی است، یعنی به نوعی زندگی آنها حول محور جادو جمبل می‌چرخد و به تله‌پاتی خیلی اعتقــــاد دارنــــد، یـــــک شخــــص اسکیزوتایپال ممکن است موقع دیدن فیلمی مثل «هری پاتر» آنچنان در یکی از شخصیت‌های فیلم غرق شود که به جای آن شخصیت با شما حرف بزند و این رفتار او به حدی جدی باشد که اطرافیان را بترساند؛ البته نمی‌توان صرف اعتقاد به جادو، سریع به افراد مهر «اسکیزوتایپال» زد.
خرافه‌ها و باورهای جادویی نزد این افراد بسیار متعدد است. ازجمله اینکه اگر قیچی را زیر شیر آب باز و بسته کنید، بخت یک عروس بسته می‌شود یا اگر گربه سیاهی از کنار شما رد شود اتفاق بدی می‌افتد، وقتی عطسه کردید باید در کار تعویق بیندازید، یا بعضی‌ها معتقد هستند در وسایل عروس نباید لباسی با گره وجود داشته باشد وگرنه بخت عروس بسته می‌شود؛ شماره 13 نحس شناخته می‌شود، کفش هدیه ندهید چون تنگی روزی می‌آورد! چشم و نظر هم که در همه فرهنگ‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد، شکستن تخم مرغ و اسپند دود کردن هم برای رفع چشم و نظر که دیگر کلاً به نظر بعضی‌ها کاری کاملاً عادی است.
این در حالی است که برخی از این رفتارها ممکن است مضر هم باشند برای مثال به گفته رضایی، تحقیقات اخیر پژوهشگران ثابت کرده اسپند دود کردن نه تنها در هیچ زمینه‌ای کمک نمی‌کند بلکه مشکلات تنفسی و ریوی به‌دنبال خواهد داشت.


این روانشناس به مشخصات دیگر فرد مبتلا به اختلال اسکیزوتایپال اشاره می‌کند و می‌گوید: این افراد زیاد به بهداشت و ظاهر خود اهمیت نمی‌دهند و به همین دلیل مورد تمسخر دیگران قرار می‌گیرند و به نوعی سایرین آنها را طرد می‌کنند، نمی‌توانند به راحتی به دیگران اعتماد کنند و در نهایت دوری و انزوا را انتخاب می‌کنند و از مواجه شدن با افراد غریبه و جدید بشدت احساس اضطراب می‌کنند.
او با بیان اینکه این افراد موقع صحبت کردن از این شاخه به آن شاخه می‌پرند، می‌افزاید: اگر مخاطب چنین بیماری باشید حتی ممکن است فکر کنید که موادمخدر مصرف کرده است. چنین فردی هوش هیجانی پایینی دارد و قادر به درک دقیق نشانه‌های کلامی و غیرکلامی دیگران نیست و همین امر باعث می‌شود که در ارتباط با دیگران مشکلات زیادی داشته باشد، مبتلایان به این اختلال ممکن است مانند روان پریش‌ها یا سایکوتیک‌ها به طور کامل ارتباط خود را با دنیای واقعی قطع کنند یعنی زمان کوتاهی را دچار توهم و هذیان گویی شوند، یا چیزهایی ببینند و بشنوند که دیگران قادر به آن نیستند، به عنوان مثال ممکن است بگویند که روح خبیث یا جن یا شیطان در جسمم رفته و من را هدایت می‌کند، در موقعیت‌های اینچنینی بهتر است از یک روانپزشک کمک بگیرید تا با استفاده از دارو هذیان‌ها و توهمات کنترل شوند.


این افراد چون مناسبات اجتماعی زیادی ندارند و در واقع روابط عمومی بالایی ندارند، نمی‌توانند شغل خوبی برای خود دست و پا کنند و اگر هم شغل خوبی داشته باشند بزودی آن را از دست می‌دهند و بالطبع وضعیت مالی بدی خواهند داشت. چنانچه همسر مبتلا به این بیماری دارید کم کم متوجه می‌شوید که تمام خرج زندگی  روی دوش شما است، نقطه دردناک در رابطه بودن با چنین فردی این است که او نیازهای عاطفی شما را نمی‌تواند برآورده کند چون سرد و بی‌روح است، اگر مجبور هستید که با چنین فردی در رابطه باشید، چنانچه حرف‌هایی می‌زند که غیرواقعی است می‌توانید برای مدیریت کردن او، از شواهد و قرائن استفاده کنید و از او به خاطر حرفی که می‌زند دلیل و مدرک بخواهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha