معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه : هنوز مشکل آب روستاها حل نشده است آب روستاها قابل شرب نیست و انواع آلودگی‌های میکروبی، روده‌ای، اسهال، هپاتیت و حصبه را می‌تواند ایجاد کند زیرساخت‌های آب بیشتر روستاهای زلزله‌زده آسیب‌دیده است قائم مقام وزیر بهداشت: ۱۵۵۰ عمل جراحی برای زلزله‌زده‌ها انجام شد از ابتدای وقوع زمین‌لرزه ١٢‌هزار و ٣٨٦ نفر در بیمارستان‌ها پذیرش و ٨٣٧٧ نفر به صورت سرپایی درمان و همچنین ٢١٨٨ بیمار بستری مرخص شده‌اند

آمدن وبا شایعه است

سلامت نیوز: اول مشکل غذا بود، بعد تبدیل شد به چادر و حالا هم وضع آب است که برای زلزله‌زده‌ها مسأله شده؛ آلودگی آب. از وقتی کمک‌های مردمی به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه سرریز شد، دیگر در کنار هر چادری می‌شود چندین بطری آب‌معدنی دید، نه فقط آب‌معدنی که دبه‌هایی که برای شست‌و‌شو به دست مردم آسیب‌دیده از زلزله می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز، شهروند نوشت: آنها  هشت روز پس از زلزله آب آشامیدنی دارند اما آب برای حمام و دستشویی ندارند و این خود نگرانی‌هایی را هم برای مسئولان بهداشتی و هم مردم ایجاد کرده است. از گوشه و کنار، حرف‌هایی هم درباره احتمال شیوع وبا به گوش می‌رسد. وزارت بهداشت این موضوع را بشدت تکذیب می‌کند؛ ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت یکی از آنهاست. او روز گذشته در نشست خبری، احتمال شیوع وبا را به‌طور کامل رد کرد: «در مناطق زلزله‌زده بیماری عمده‌ای همچون مشکلات عفونی و تنفسی نداریم.» ابراهیم شکیبا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم حرف‌های قائم‌مقام وزیر بهداشت را تأیید کرد و گفت که تا الان هیچ موردی از ابتلا به وبا مشاهده نشده است و احتمال ابتلا به این بیماری خیلی کم است؛ چرا؟ چون هوا سرد است و سردتر هم می‌شود و این بیماری در این فصل شیوع پیدا نمی‌کند.

با همه اینها این مسئول در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه  گفت که به مردم در روستاها تذکر داده شده تا از آب لوله‌کشی استفاده نکنند: «تا زمانی که مطمئن شویم کلر باقیمانده در آب در حد مجاز است، افراد نباید از آب لوله‌کشی استفاده کنند.» با این توضیحات، شکیبا از مردم زلزله‌زده می‌خواهد نگران شیوع وبا نباشند و در عین‌ حال تأکید کرد که مناطق درگیر زلزله، به‌ویژه در بخش روستایی، مشکل آب دارند و همین موضوع آنها را نگران کرده است: «مردم روستاها گرفتاری زیاد دارند، خیلی از روستاها هنوز آب ندارند و برای شست‌و‌شو و استحمام با مشکل مواجه هستند.» به گفته شکیبا، در حال حاضر آب شهرهای سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی وصل شده و مردم مشکلی از بابت استحمام و شست‌وشو ندارند: «دو سه روزی می‌شود که آب این دو منطقه وصل شده است، زلزله به این مناطق آسیب زیادی وارد کرده با این حال آب لوله‌کشی آنها وصل شد؛ اما از آنجا که این آب از چشمه تأمین می‌شود کمی گل‌آلود و کدر است ولی به مردم اطمینان می‌دهیم که آلودگی میکروبی یا باکتریایی ندارد و در روزهای آینده میزان کدر‌بودن آب هم کم می‌شود. بنابراین آب سالم است.»

او گفت که آب لوله‌کشی بعضی از روستاها هم وصل شده اما میزان کلر باقیمانده آن هنوز مجاز نیست و غیر قابل آشامیدنی است: «ما به مردم توصیه می‌کنیم که برای شرب از آب‌معدنی استفاده کنند، هر چند که آب سالم است و بیماری‌زا نیست، با این‌ حال خودمان نگران تمام‌شدن آب‌معدنی هستیم، از آن‌سو اگر سازمان آب و فاضلاب روستایی، آب مناطق زلزله‌زده روستایی را کلرینه نکند، احتمال شیوع بیماری‌های عفونی مانند بیماری‌های روده‌ای و گوارشی و اسهال و حصبه و حتی هپاتیت وجود دارد، با این ‌حال مسئولان در تلاش هستند تا این مشکلات ایجاد نشود.» به گفته او، این توقع وجود دارد که آب روستاها هر چه سریع‌تر وصل شود و سلامت آن هم تأمین شود: «روستاهای آسیب‌دیده از زلزله تنها در سرپل ذهاب، ٢٢٥روستا هستند که سیستم آب تمام این روستاها آسیب‌های زیرساختی پیدا کرده است، حالا در کنار این روستاها باید روستاهای مناطق دیگر را هم اضافه کرد که تعدادشان بشدت بالا می‌رود، تقریبا عمده روستاها در اثر زلزله مشکل آب پیدا کرده‌اند. بنابراین باید تلاش شود که آب روستاها وصل و کلرینه شود تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند.» حالا براساس آنچه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد، اگر مشکل آب روستاها حل نشود و آنها نتوانند اقدام به شست‌وشو و استحمام کنند، در معرض انواع بیماری پوستی و عفونت قرار می‌گیرند.


دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تنها بر وضع آب مناطق زلزله‌زده نظارت نمی‌کند، مسئولان این دانشگاه، روند راه‌اندازی دوش‌ها و سرویس‌های بهداشتی سیار را هم در نظر دارند: «دوش‌های سیار در مناطق شهری مستقر شده است، سرویس‌های بهداشتی هم اضافه شد و زلزله‌زده‌ها از این نظر مشکل خاصی ندارند؛ به ‌هر حال تهیه و قراردادن این سرویس‌ها و دوش‌ها، به عهده سازمان‌های دیگر ازجمله شهرداری و هلال‌احمر و... است و وزارت بهداشت نقش ناظر را دارد. البته برای خانه‌های بهداشت و مراکز درمانی از سوی خود وزارت بهداشت کانکس سرویس بهداشتی و دوش مهیا شده است.»


  ١٢‌هزار و ٣٨٦  مصدوم زلزله  در بیمارستان‌ها پذیرش شده‌اند
ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت دیروز در گزارشش از مناطق زلزله‌زده، اهالی آن مناطق را از شیوع وبا مطمئن کرد و در ادامه به تعداد مصدومان بستری‌شده در بیمارستان‌ها اشاره کرد: «از ابتدای وقوع زمین‌لرزه ١٢‌هزار و ٣٨٦ نفر در بیمارستان‌ها پذیرش و ٨٣٧٧ نفر به صورت سرپایی درمان و همچنین ٢١٨٨ بیمار بستری مرخص شده‌اند. در حال ‌حاضر ٣٧٢ مصدوم این زمین‌لرزه در بیمارستان‌های کرمانشاه بستری هستند، ٣٩١مصدوم برای دریافت خدمات درمانی به خارج استان اعزام شده‌اند و درمجموع ١٥٥٠ مورد عمل جراحی برای زلزله‌زدگان صورت گرفته است.» به گفته حریرچی، یک‌هزار و ١٥٥٠ عمل جراحی برای زلزله‌زدگان مصدوم انجام شده ‌است. به گزارش فارس، قائم‌مقام وزیر بهداشت، تأکید کرد که در پی این زلزله، تنها دو مصدوم در بیمارستان در حین اعزام به مراکز درمانی فوت شده‌اند که این عدد نسبت به معیارهای رسیدگی عالی است.


٨٧‌درصد تخت‌های بیمارستانی در تهران در برابر زلزله مقاوم نیستند
آمار موارد قطع نخاع و اندام زلزله‌زده‌ها، هم موضوع دیگری بود که حریرچی نسبت به آن انتقاد کرد: «این تعداد تنها در حدود انگشتان دو دست است و سایر آمارها در این زمینه را تأیید نمی‌کنیم.» تخریب دو بیمارستان در مناطق زلزله‌زده هم بخش دیگری از توضیح‌های این مسئول در وزارت بهداشت را به خود اختصاص داد: «ساخت بیمارستان آسیب‌دیده به عهده پیمانکار بوده است و ١٠‌سال طول کشیده تا ساخته شود که ما شکایت در این زمینه را انجام داده‌ایم و امیدواریم رسیدگی قانونی صورت گیرد؛ چراکه قصد ما از این شکایت پیشگیری از حوادث مشابه است. در اثر این زلزله تنها نما و دیوار بیمارستان آسیب‌دیده و ریزش سقف نداشته‌ایم، من نمی‌توانم حکم قضائی صادر کنم ولی اقدامات لازم در این زمینه صورت گرفته است.»

او درباره مقاومت بیمارستان‌های کشور هم توضیح‌هایی داد: «در ‌سال ٨٦ متوسط عمر بیمارستان‌ها در کشور ٢٧‌سال و در تهران ٣٥‌سال بود.» اشاره او تنها به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیست، تخت‌های بیمارستانی را هم شامل می‌شود: «به ‌طور کلی می‌توان گفت ٧٣‌درصد تخت‌های بیمارستانی در کل کشور و ٨٧‌درصد تخت‌ها در بیمارستان‌های تهران فاقد ارزش بهسازی لرزه‌ای هستند و مقاومت در مقابل زلزله ندارند.» او ادامه داد: «٤٥‌درصد ساختمان‌های بیمارستانی و مراکز درمانی موجود فاقد شرایط ایمن با معیارهای امروزی است.» با این ‌حال به ‌گفته حریرچی، در حال حاضر تمام ساختمان‌های جدید بیمارستانی و مراکز درمانی بر اساس معیار مشاوران ذیصلاح تأیید شده و می‌توان گفت که مقاوم هستند. البته این موضوع به غیر از در نظر گرفتن جنبه تقلب است؛ چراکه نمی‌توان نبود تقلب را تضمین کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha