یك روانشناس بالینی گفت: مطالعه در محیطی كه مواد دخانی از جمله سیگار و قلیان مصرف می شود، حافظه را دچار اختلال می كند.

سلامت نیوز :  یك روانشناس بالینی گفت: مطالعه در محیطی كه مواد دخانی از جمله سیگار و قلیان مصرف می شود، حافظه را دچار اختلال می كند.
 
احمد كبریایی در گفت و گو با ایرنا افزود: مطالعه در محیط آلوده به دخانیات به علت بالا بودن سطح دی اكسید كربن موجود در محیط ، موجب اختلال در عملكرد طبیعی نظام عصبی و حافظه می شود.

وی اظهار داشت: رعایت نكردن اصول و بهداشت مطالعه سبب پایین آمدن سطح كارآیی و بازدهی انسان، تضعیف روحیه، كاهش اعتماد به نفس، دلزدگی و خستگی از مطالعه می شود.
كبریایی درباره دلایل افت تحصیلی برخی از دانش آموزان گفت: شیوه مطالعه بسیاری از دانش آموزان درست نیست و از دیدگاه روانشناسی این امر در كارآیی حافظه بسیار تاثیرگذار است.

وی افزود: هنگام مطالعه باید از فشار آوردن به حافظه و متراكم كردن زمان فراگیری خودداری كرد . در فعالیت ذهنی باید هر 30 دقیقه یكبار به مدت شش دقیقه استراحت و تنفس عمیق داشت.

كبریایی ادامه داد پس از یك مطالعه علمی نیز، باید برای مدتی استراحت مطلق داشت، چرا كه میزان فراموشی حافظه در خواب به مراتب كمتر از بیداری است.

وی تاكید كرد در صورت خستگی و كاهش تمركز حواس بهتر است كه به صورت اجباری به مطالعه ادامه نداد زیرا سبب دلزدگی از مطالعه می شود.

این روانشناس اظهار داشت: مناسب بودن دمای مكان مطالعه و متوسط بودن نور اتاق نیز در افزایش تاثیر مطالعه و یادگیری مطالب نقش موثری دارد.

این روانشناس بالینی تصریح كرد بهتر است هنگام مطالعه برای یادگیری مطالب از تصویر سازی ذهنی و تجسم عینی استفاده شود زیرا این تصاویر در بازیابی و به خاطرآوردن مطالب نقش بسزایی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha