سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱

آمارهای ارائه شده نشان می‌داد روزانه هزار و 600 نفر در كشور به دلیل نزاع به پزشكی قانونی مراجعه می‌کنند و پرونده تشكیل می‌دهند. آماری كه به صورت میانگین می‌گوید در هر ساعت 66 ایرانی درگیری منجر به جرح داشته و به پزشكی قانونی مراجعه می‌كنند.

سیر صعودی بحرانی به نام «خشونت!»

سلامت نیوز:آمارهای ارائه شده نشان می‌داد روزانه هزار و 600 نفر در كشور به دلیل نزاع به پزشكی قانونی مراجعه می‌کنند و پرونده تشكیل می‌دهند. آماری كه به صورت میانگین می‌گوید در هر ساعت 66 ایرانی درگیری منجر به جرح داشته و به پزشكی قانونی مراجعه می‌كنند.

 

به گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت: عابر پیاده‌ای كه با عجله به ما برخورد می‌كند و به جای عذرخواهی لحن طلبكارانه دارد، فروشنده‌ای كه بعد از پرسیدن قیمت مختلف اجناس، واكنش منفی نشان دهد یا بر عكس آن خریداری كه علاوه بر عجول بودن، لحن طلبكارانه هم برای برخورد با فروشنده می‌گیرد، راننده‌ای كه مكرر پشت سر خودروها بوق ممتد یا چراغ می‌زند تا به سرعت و زودتر از سایران عبور كند، مسافری كه از وقتی داخل ماشین می‌نشیند، زمین و زمان را مورد لعن و نفرین قرار می‌دهد و الی ماشاء‌الله برخوردهایی كه همه ما گهگاه آن را تجربه می‌كنیم.
در نهایت هم با گذاشتن یك پست اجتماعی سعی در تسكین آلام خود از سایر هموطنان خود داریم و معتقد هستیم «مهربان باشیم شاید فردایی نباشد»، اما همه ما می‌دانیم دیروز ما از امروز بهتر بود و انگار هر قدر زمان به جلوتر می‌رود، درصد این برخوردهای خشونت‌آمیز شدت بیشتری می‌گیرد، بی‌آنكه تغییری در بهبود احوالات روحی افراد و حتی خود ما حاصل شود.  باز هم آمارها گویای این حقیقت بوده كه بحران خشونت در جامعه ما روبه افزایش است.  
«دومین پرونده قضایی در كشور مربوط به خشونت است و این نشان می‌دهد جایی در سیاستگذاری‌های ما مشكل دارد. باید نقش مددكاران و روانشناسان در جامعه بیشتر شود تا بتوانیم مسائل اجتماعی و مرتبط با روان جامعه را اندكی سامان بدهیم.» این را رئیس انجمن مددكاران اجتماعی گفته و به دنبال آن نیز اضافه كرده است: براساس اعلام وزارت بهداشت دومین عامل مرگ افراد در اورژانس‌ها، نزاع است. 
پیشتر از این نیز آمارهای ارائه شده نشان می‌داد روزانه هزار و 600 نفر در كشور به دلیل نزاع به پزشكی قانونی مراجعه می‌کنند و پرونده تشكیل می‌دهند. آماری كه به صورت میانگین می‌گوید در هر ساعت 66 ایرانی درگیری منجر به جرح داشته و به پزشكی قانونی مراجعه می‌كنند. نگاه دقیق‌تر وقتی است كه به آمار نزاع در سایت پزشكی قانونی مراجعه می‌كنیم، 351 هزار و 827 هزار نزاع در دو گروه زن و مرد از تمامی استان‌های كشور كه تنها مربوط به شش ماهه اول سال 96 است، این در حالی بوده كه همین آمار در كل سال 95، 547 هزار و 21 نفر است. اما به راستی دلیل این بحران كه روز‌به‌روز در حال افزایش بوده چیست و مهم‌تر از یافتن دلایل بروز خشونت و نزاع، همان نقش مددكاران و روانشناسان و مرتبطان با این حوزه است كه قطعاً انتظار جامعه از آنها فراتر از ارائه آمار و ابراز نگرانی است. 
سن
برخی معتقد هستند بازی‌های رایانه‌ای، ‌فضای مجازی یا دیدن فیلم‌های خشن موجب شده تا خشونت در خانواده‌ها و جامعه نهادینه شود، برخی دیگر هم فارغ از نقش اساسی موارد فوق به ویژه در میان كودكان و نوجوانان، معتقد به علل اجتماعی، اقتصادی و حتی اعتقادی از قبیل بر هم خوردن تعادل اقتصادی در كشور، بیكاری، بالا رفتن سن ازدواج و كمرنگ شدن معنویات از زندگی و نفس روزمرگی‌های اعتقادی آحاد جامعه هستند، اما بی‌شك میان دلایل تاریك و روشن این حجم از خشونت میان مردم بهتر است جمعی از دغدغه‌مندان با آسیب‌شناسی جدی پا را فراتر از آماردهی بگذارند و گامی جهت كاهش این رفتار در جامعه بردارند. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha