باشروع گرده افشانی گیاهان و درختان، علایم حساسیت و آلرژی تشدید و افراد مبتلا با مشكلات بیشتری نسبت به سایر فصول سال مواجه می‌شوند.

گرده افشانی درختان در فصل بهار علائم حساسیت را تشدید می‌كند

به گزارش سلامت نیوز ، دكتر"علی مهرجردی "متخصص بیماریهای تنفسی گفت:افزایش حساسیت یا واكنشهای افراد نسبت به‌عوامل محیطی را آلرژی می‌گویند كه‌این افزایش حساسیت در افراد مختلف به صورتهای متنوع بروز می‌كند.

وی روز شنبه در گفت و گو با ایرناافزود:معمولا شایعترین آلرژیها، آلرژیهای تنفسی مثل آلرژی بینی یا"رینیت " است كه مهمترین علایم آنهاعطسه‌های مكرر، آب ریزش بینی، خارش و گرفتگی بینی است.

وی با بیان این كه عوامل متعددی در بروز آلرژی دخالت دارد، گفت : یكی از علل شایع و بارز ، گرده‌های درختان و گیاهان در فصل بهار است.

این متخصص افزود:درختان كاج، سرو، زبان گنجشك، غان،نارون، بلوط، تبریزی یا سپیدار و بخصوص چنار در فصل بهار و اردیبهشت ماه گرده افشانی دارند كه این امر برای مبتلایان به آلرژی ایجاد مشكل می‌كند و علایم حساسیت را تشدید می‌نماید.

این متخصص با بیان این كه‌گیاهان زینتی یا آپارتمانی كه‌اغلب گرده افشانی ندارند و به‌روشهای دیگر تكثیر می‌شوند آلرژی زا نیستند، گفت : گلها و برخی از درختان میوه، معمولا به دلیل داشتن گرده‌های درشت، منشاء آلرژیهای تنفسی نیستند.

وی اضافه كرد: گرده‌های این گروه از گیاهان به‌جای بادبوسیله حشرات جابجا می‌شود، درحالیكه آلرژی تنفسی معمولا از گیاهانی كه گرده‌های آنها توسط باد جابجا می‌شود بروز می‌كند.

وی بااشاره به این كه غذاهای كمكی غیر استاندارد و آشنا كردن زود هنگام شیرخوارباموادغذایی مصنوعی در بروزاین بیماری نیز نقش دارد،افزود: رنگها، اسانسها، طعم‌های ساختگی، تماس با عوامل حساسیت زا مانند حیوانات خانگی از جمله سوسك، دود سیگاروسایرآلاینده‌های محیطی،تهویه نامناسب اماكن مسكونی و شغلی، استرسهای فزاینده زندگی شهری و تغییر نوع عفونتهای دوران كودكی از دیگر عوامل ابتلا به آلرژی است.

دكتر " زهره بهادرانی " دیگر متخصص بیماری‌های تنفسی با اشاره به این كه افراد مبتلا به آسم و تنگی نفس بیش‌ازدیگران ازآلرژی دراین فصل رنج می‌برند، گفت:علایم‌شایع آلرژی تنفسی وپوستی عبارت‌ازتنگی‌نفس، خس خس كردن نفس، خارش، بثورات یا دانه‌های پوستی، تغییر رنگ و ضخیم شدن پوست است.

وی توجه به زمان گرده افشانی گیاهان رادراین فصل مهم دانست وگفت: افراد مبتلا به حساسیت درصورتی كه میزان گرده گیاهان درمحیط زیاداست باید تا حد امكان در منزل بمانند، وبرای جلوگیری از ورود گرده‌گیاهان به چشمها، عینك آفتابی به چشم بزنند.

وی افزود :شستشوی بینی با آب نمك یا استعمال اندكی وازلین در داخل بینی شدت علایم را كاهش می‌دهد.

وی ، بستن شیشه خودرو، استفاده‌از فیلتر مخصوص گرده گیاهان درقسمت هواكش خودرو و بستن در و پنجره اتاق خواب هنگام صبح و اوایل شب زمانی كه میزان گرده‌هادربالاترین حد است و خودداری از رفتن‌به مكانهایی مثل پاركهایا مزارع بخصوص در اوایل شب كه تعداد زیادی گرده‌برروی زمین ریخته است را به افراد مبتلا به خساسیت توصیه كرد.

بهادرانی اضافه كرد:افرادی كه مشكل حساسیت دارند نباید روی چمنهایی كه به تازگی كوتاه شده است بنشینند و برای انجام چمن زنی باغچه منزل خود از فرد دیگری كمك بگیرید.

وی درباره درمان آلرژی گفت: مهمترین‌اصل دردرمان‌آلرژی شناخت عامل حساسیت زا، محرك و پرهیز از آن است.

وی‌اضافه كرد:درآلرژی، بیمار وپزشك باید هدف خود را بر روی شناسایی عامل محرك متمركز كنند و در این راه تاریخچه بیماری، معاینه و آزمایشهای مخصوص آلرژی كمك‌كننده است.

این متخصص درخصوص تجویز واكسنهای مربوط به آلرژی گفت: درحساسیت به نیش زنبور، آلرژی بینی و موارد خاصی از آسم،واكسن تجویز می‌شود ، و لذا در حال حاضر تجویز واكسنهای آلرژی برای انواع دیگر حساسیت مثل حساسیتهای غذایی، كهیر، اگزما و موارد آسم معمولی و حساسیت خفیف نسبت به گرده گیاهان توصیه نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha