معاون آموزشی وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: در برخی رشته های علوم پزشکی با کمبود نیرو مواجه هستیم، توزیع این نیروها نیز عادلانه نیست به همین علت ظرفیت رشته های علوم پزشکی برای یک دوره پنجساله بازنگری می شود.

ظرفیت رشته های علوم پزشکی بازنگری می شود/50 درصد پزشکان متخصص در کلانشهرها

سلامت نیوز: معاون آموزشی وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: در برخی رشته های علوم پزشکی با کمبود نیرو مواجه هستیم، توزیع این نیروها نیز عادلانه نیست به همین علت ظرفیت رشته های علوم پزشکی برای یک دوره پنجساله بازنگری می شود.



به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،باقر لاریجانی  افزود: مشکلات متعددی از نظر تعداد نیروهای متخصص در گروه های مختلف رشته های علوم پزشکی در کشور وجود دارد که بخشی از آن ناشی از سیاست های گذشته و بخشی ناشی از مشکلات جذب و بکارگیری نیروهای آموزش دیده است.


وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود سالها ادغام آموزش پزشکی همچنان با کمبود پزشک، پرستار و کادر بهداشتی-درمانی در کشور مواجه هستیم و برنامه وزارت بهداشت برای رفع این مشکل چیست، پاسخ داد: این مشکلات در وزارت بهداشت بررسی شده است و با اجرای طرح نیازسنجی نیروهای بهداشتی-درمانی اکنون می دانیم که چه تعداد نیرو در رشته های مختلف در کشور وجود دارند، چه تعداد مشغول کار هستند، چقدر نیاز وجود دارد و پراکندگی این نیروها چگونه است.


معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: علاوه بر آن، محاسبات مقایسه ای تعداد نیروی انسانی متخصص در رشته های علوم پزشکی در ایران در مقایسه با کشورهای منطقه نیز در وزارت بهداشت انجام شده است.همچنین محاسبات مربوط به نیازهای استان های مختلف کشور به نیروهای متخصص در گروه علوم پزشکی نیز انجام شده است.


لاریجانی گفت: مشکل اصلی فقط کمبود نیروی متخصص در رشته های علوم پزشکی نیست، بلکه مشکل نبود امکان جذب و بکارگیری نیروهای آموزش دیده در دانشگاه های علوم پزشکی است. تعداد زیادی نیروی دانش آموخته در این رشته ها وجود دارند که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور امکان جذب آنها در بخش دولتی نیست.


معاون وزیر بهداشت ادامه داد: افراد زیادی در رشته های علوم پزشکی در کشور تربیت شده اند که دانشگاه های علوم پزشکی نیز علاقه مند به جذب آنها به عنوان هیات علمی و کادر بهداشتی-درمانی هستند اما منابع و امکان لازم را برای جذب این نیروها ندارند و همین الان دانش آموختگان زیادی داریم که برای جذب آنها دچار چالش هستیم.


وی گفت: وضعیت نیروهای پزشک، پرستار و پیراپزشک در کشور تا حد زیادی به وضعیت اقتصادی و شرایط مالی کشور بستگی دارد.
وی افزود: برای آموزش و بکارگیری نیروهای گروه پزشکی مدل های مختلف موجود در دنیا که حدود سه یا چهار مدل است، بررسی شده است. محاسبات نیروی انسانی را در رشته های مختلف بر اساس مدل های مختلف در اختیار داریم و بر اساس این داده ها، برنامه پنجساله آموزش علوم پزشکی در کشور و ظرفیت دانشگاه های علوم پزشکی در حال تدوین است.


لاریجانی گفت: طبیعی است که شرایط اقتصادی کشور بر این برنامه تاثیر می گذارد، هر چقدر که شرایط اقتصادی کشور خوب باشد و نظام ارائه خدمات بهداشتی-درمانی رونق داشته باشد یا نظام ارجاع اجرا شود یا نشود، بر اساس آن می توانیم ظرفیت پذیرش دانشجو را در دانشگاه های علوم پزشکی تنظیم کنیم.


وی افزود: باید نگاه بسیطی در تعیین ظرفیت پذیرش دانشگاه های علوم پزشکی داشته باشیم اما وضعیت اقتصادی کشور است که تعیین می کند مدل انقباظی داشته باشیم یا ظرفیت ها را افزایش دهیم و نیروی بیشتری تربیت کنیم.


معاون آموزشی وزیر بهداشت افزود: مسلم است که در برخی رشته های علوم پزشکی با کمبود مواجه هستیم و نیازها بسیار بیشتر از وضعیت فعلی است اما مسئله مهم دیگر تمرکز نیروهای دانش آموخته در شهرهای بزرگ و پراکندگی نامناسب این نیروهاست.
لاریجانی گفت: بیش از 50 درصد دانش آموختگان رشته های علوم پزشکی در تهران و کلانشهرهای کشور متمرکز هستند و به همین علت دسترسی مردم به این نیروها در همه جای کشور یکسان نیست.


وی افزود: برای رفع این مشکلات برنامه پنجساله ساماندهی ظرفیت دانشگاه های علوم پزشکی در حال تدوین است و بر اساس آن ظرفیت برخی رشته ها با توجه به محاسبات دقیقی که وجود دارد، تغییر می کند.


حدود 200 هزار دانشجو هم اکنون در حدود 60 دانشگاه علوم پزشکی کشور مشغول تحصیل هستند. حدود 78هزار پزشک عمومی، 36 هزار پزشک متخصص، 50هزار ماما، 140 هزار پرستار، حدود 19هزار داروساز و حدود 26 هزار دندانپزشک در کشور وجود دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha