سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵
کد خبر: 233191

هرچند نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص مسئولیت نظارت در حوزه تجهیزات پزشکی، مواد غذایی و مواد آرایشی و بهداشتی به سازمان ملی استاندارد قطعی به نظر می‌رسید اما کماکان سرنوشت صدور مجوز تولید، واردات، مدیریت و نظارت بر حوزه مواد غذایی و مواد آرایشی و بهداشتی مشخص نیست.

سرنوشت مبهم مواد آرایشی و غذایی

سلامت نیوز:هرچند نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص مسئولیت نظارت در حوزه تجهیزات پزشکی، مواد غذایی و مواد آرایشی و بهداشتی به سازمان ملی استاندارد قطعی به نظر می‌رسید اما کماکان سرنوشت صدور مجوز تولید، واردات، مدیریت و نظارت بر حوزه مواد غذایی و مواد آرایشی و بهداشتی مشخص نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، در حالی مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از ورود به موضوع اختلافی بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان پیرامون ماده ۳ طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد، نظر مجلس را مورد تایید قرار داد تا بر این اساس سیاستگذاری، نظارت و هدایت نظام استاندارد در حوزه تجهیزات پزشکی مواد غذایی و لوازم آرایشی و بهداشتی بر عهده سازمان ملی استاندارد ایران باشد، اما گویا مجددا تصمیم بر این است که در این مسئله تجدیدنظر شده و نظارت بر حوزه مواد غذایی به سازمان غذا و دارو محول شود، هر چند کماکان هیچ چیز در این خصوص نهایی و ابلاغ نشده است.

مجلس شورای اسلامی به موجب تبصره یک بند یک ماده هفت طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد تصمیم گرفت تا سازمان ملی استاندارد را متولی نظارت در حوزه تجهیزات پزشکی، مواد غذایی و مواد آرایشی و بهداشتی تعیین کند. موضوعی که با رای مخالف شورای نگهبان مواجه شد و این شورا اعلام کرد که نظارت عالیه باید بر عهده دستگاه دیگری باشد. بنابراین در نهایت تصمیم در این خصوص به دلیل رای اختلافی بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

این مجمع در ابتدای امر با تایید نظر مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که صدور مجوز تولید، واردات، مدیریت و نظارت بر تجهیزات پزشکی، مواد غذایی و لوازم آرایشی و بهداشتی بر عهده سازمان ملی استاندارد است، مسئله‌ای که گویا پس از چالش‌های به وجود آمده با تغییر رای مجمع تشخیص مصلحت نظام همراه شده و قرار است مسئولیت نظارت در حوزه مواد غذایی همچنان بر عهده سازمان غذا و دارو باشد.

حوزه تجهیزات پزشکی، دارو، مواد غذایی، مواد آرایشی و بهداشتی و چهار بخشی هستند که تصمیم‌گیری در خصوص صدور مجوز تولید، واردات، مدیریت و نظارت با آنها مورد بحث و رای اختلافی قرار گرفته و آنچه تاکنون قطعی به نظر می‌رسد این است که نظارت در حوزه تجهیزات پزشکی بر عهده سازمان ملی استاندارد ایران و نظارت در حوزه دارو بر عهده سازمان غذا و دارو است. مسئله پیش آمده این است که در  بخش مواد غذایی و مواد آرایشی و بهداشتی چالش‌های مختلفی وجود دارد و هرچند به نظر می‌رسد مجمع تشخیص مصلحت نظام مسئولیت نظارت در حوزه مواد غذایی را به سازمان غذا و دارو محول کند اما در ارتباط با مواد آرایشی و بهداشتی تصمیم‌گیری نهایی صورت نپذیرفته و مشخص نیست که چه سرنوشتی در انتظار این مسئله اختلافی خواهد بود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha