فناوری نانو، یکی از مهم‌ترین فناوری‌های قرن است که به‌مرور جای پای خود را در ابعاد مختلف زندگی انسان‌ها باز می‌کند. محققان کشورمان با استفاده از نانوذرات تولیدشده از طریق این فناوری، به مهار باکتری‌های عفونت‌زای مقاوم به آنتی‌بیوتیک پرداخته‌اند.

مهار باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک با کمک فناوری نانو

سلامت نیوز:فناوری نانو، یکی از مهم‌ترین فناوری‌های قرن است که به‌مرور جای پای خود را در ابعاد مختلف زندگی انسان‌ها باز می‌کند. محققان کشورمان با استفاده از نانوذرات تولیدشده از طریق این فناوری، به مهار باکتری‌های عفونت‌زای مقاوم به آنتی‌بیوتیک پرداخته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، عفونت ادراری شایع‌­­ترین نوع عفونت­‌های بیمارستانی و دومین علت مرگ‌ومیر در نوع خود است. باکتری‌های روده­، شایع‌­ترین عامل عفونت ادراری هستند و در این میان،  باکتری «اشریشیا کلای» در مراجع علمی مختلف به ­عنوان شایع‌ترین عامل این عفونت در سطح جوامع معرفی شده است.

یکی از مشکلات مهم در عفونت ادراری، مقاومت باکتری­‌های عامل این بیماری به مواد ضد میکروبی است. این معضل سبب افزایش هزینه‌­های درمان، افزایش موارد شکست درمانی و درنهایت مرگ بیماران می‌­شود.

در این‌ بین نقش «نانوذرات نقره» که در فناوری نانو با مقیاس میلیاردیوم متر استفاده می‌­شوند، به‌­عنوان یک باکتری‌کش مؤثر در برابر باکتری­‌های بیماری‌زا نشان داده شده است. استفاده از این فناوری باعث کاهش مقاومت باکتری‌ها به دارو و کنترل عفونت می­‌شود.

در این رابطه، پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی همدان به بررسی نانو ذرات نقره بر روی باکتری‌­های مسبب عفونت‌های ادراری و دارای مقاومت چندگانه به آنتی‌بیوتیک‌های مختلف یا اصطلاحا MDR پرداخته‌اند. این تحقیق بر روی بیماران مراجعه‌کننده به دو بیمارستان فاطمیه و بعثت شهر همدان انجام شده است.

محققان برای انجام آزمایش، محلول نانوذرات نقره را با استفاده از «دیسک­‌های آنتی‌بیوتیکی» بر روی محیط کشت باکتری‌های جداشده از نمونه ادرار بیماران قرار داده و به مدت 24 ساعت نگهداری کردند. سپس میزان حساسیت آنتی‌­بیوتیکی باکتری‌­ها را به این محلول بر اساس میزان مرگ‌ومیر آن‌ها طبق استانداردهای علمی مشخص کردند.

محققان مشاهده کردند که بیشترین تعداد باکتری جداشده از مراکز درمانی که مسبب عفونت ادراری هستند، مربوط به باکتری «اشریشیا کلای» بوده و کمترین فراوانی را نیز باکتری «پروتئو سولگاریس» به خود اختصاص داده است.

 مقاومت آنتی­‌بیوتیکی تمامی نمونه­‌های باکتری جداشده از مراکز درمانی بالا بود و نشان می‌داد که این باکتری‌ها به چند آنتی‌بیوتیک مهم نظیر آمپی‌سیلین و آموکسی­سیلین به‌خوبی مقاومت دارند.

غلامی، دانش‌آموخته گروه میکروبیولوژی دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی همدان و همکارانش در نتایج پژوهش خود، ملاحظه کرده‌اند که محلول نانوذرات نقره به‌خوبی می‌تواند روی این‌گونه باکتری‌ها عمل کند و با افزایش غلظت آن، میزان اثربخشی‌اش افزایش می‌­یابد. این محلول قادر است مواردی چون باکتری «سودوموناس آئروژنوزا» را که یک باکتری بسیار مقاوم است، تحت تأثیر قرار دهد.

محققان فوق بیان کرده‌اند: «نتایج کلی پژوهش نشان می­‌دهد که محلول نانوذرات نقره می‌­تواند تمامی باکتری‌­های مورد آزمایش را مهار کند. همچنین با افزایش غلظت نانوذرات نقره، عدم رشد باکتری­‌های عامل عفونت ادراری مقاوم به چند آنتی‌­بیوتیک نیز افزایش می‌­یابد».

به گفته این محققان دانشگاهی که نتایج پژوهش آن‌ها در «فصل‌نامه بیولوژی کاربردی» وابسته به دانشگاه آزاد قم منتشر شده، می‌­توان از نانوذرات نقره برای از بین بردن باکتری‌های عامل عفونت ادراری، به‌جای آنتی­‌بیوتیک‌­هایی که باکتری­‌ها به آن­ها مقاومت دارند، استفاده کرد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha