متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی گفت: فقر آهن در کودکان یکی از علائم مهم کم‌خونی است که در بسیاری از کودکان، نوجوانان و به ویژه دخترها در کشورمان رایج است.

مهم‌ترین عوامل کم‌خونی

سلامت نیوز:متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی گفت: فقر آهن در کودکان یکی از علائم مهم کم‌خونی است که در بسیاری از کودکان، نوجوانان و به ویژه دخترها در کشورمان رایج است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،مجید حاجی‌فرجی متخصص تغذیه و رژیم درمانی  گفت: فقر آهن در کودکان یکی از عوامل مهم کم‌خونی است که در بسیاری از کودکان، نوجوانان و به ویژه دختران رایج است. عوامل مختلفی از قبیل ژنتیک،‌ خون‌دهی، بیماری‌های مختلف همراه، علائم گوارشی همگی از موانع جذب آهن هستند.

وی در ادامه گفت: برخی از کم‌خونی‌ها مانند تالاسمی مینور که زمینه ژنتیک دارد و رایج است برای فرد مشکل جز کم توانی‌ها و علائم کم خونی که قابل کنترل هست را ایجاد نمی‌کند. تا زمانی که این افراد به سن ازدواج برسند. که در این حال باید دقت شود همسر آنها مشکلی در این خصوص نداشته باشد و به تالاسمی ماژور تبدیل نشود.

حاجی‌فرجی افزود: خانواده کودک باید به علائم فقر آهن در فرزند خود دقت داشته باشد. فقر آهن معمولا علائم مشابهی با دیگر بیماری‌ها دارد. ولی اگر چند مورد به همراه هم در کودک بروز کند باید جدی گرفته شود و به پزشک معالج مراجعه کند. هم‌چنین عوامل کم‌خونی در کودکان عبارتند از سرگیجه، ناتوانی، کم‌توانی هنگام صبح، کاهش یادگیری، بداخلاقی، تاری دید و سردی نوک انگشتان.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به شیوع کم خونی در سال‌های اخیر در کشور گفت: سال‌هاست که در کشور طرح توزیع قرص آهن و اسیدفولیک در مدارس وجود دارد. همچنین تنها با مکمل درمانی نمی‌توان مشکل را برطرف کرد و به همین دلیل غنی‌سازی آرد با آهن و اسیدفولیک به دلیل شیوع کم خونی وجود دارد. این غنی‌سازی سبب شد 50 درصد از مشکلات فقر آهن برطرف شود.

وی در پایان گفت: وقتی کودک دچار کم خونی شود، در هوش و یادگیری کوتاه مدتشان تاثیر سوء دارد. همچنین حدود 78 درصد آهن دریافتی مورد نیاز بدن در جامعه ما از طریق منابع گیاهی به دست می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha