محققان کشور در مطالعات اخیر خود موفق به بومی‌سازی دستگاهی برای عکسبرداری هسته‌ای از بطن چب قلب شدند که امکان تشخیص پیک قلب برای ضربان‌های ۳۰ تا ۳۰۰ بار در دقیقه را برای کادر درمانی فراهم می‌کند.

بومی‌سازی دستگاه تصویربرداری هسته‌ای قلب/اجرای کارآزمایی‌های بالینی در 3 بیمارستان

سلامت نیوز:محققان کشور در مطالعات اخیر خود موفق به بومی‌سازی دستگاهی برای عکسبرداری هسته‌ای از بطن چب قلب شدند که امکان تشخیص پیک قلب برای ضربان‌های ۳۰ تا ۳۰۰ بار در دقیقه را برای کادر درمانی فراهم می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،اسماعیل محمدی، مجری طرح  عنوان طرح اجرا شده را دستگاه تشخیص «پیک سیستولیک بطن چپ» دانست که برای تصویربرداری قلب به روش هسته‌ای کاربرد دارد و گفت: این دستگاه برای اسکن‌ قلب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این دستگاه حد واسط میان بیمار و قلب قرار می‌گیرد، اظهار کرد: این دستگاه قابلیت تشخیص پیک سیستولیک قلب برای اسکن‌های قلب را دارد.

محمدی، پزشکی هسته‌ای را شاخه‌ای از علم پزشکی دانست که در آن از مواد رادیواکتیو برای تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود و اضافه کرد: اسکن هسته‌ای قلب به معنی تصویربرداری از خون‌رسانی میوکارد (عضله قلب) به روش پزشکی هسته‌ای است.

محمدی با بیان اینکه یکی از روش‌های اسکن هسته‌ای قلبی، اسکن ارزیابی عملکرد بطن قلب است، یادآور شد: در این مورد هر پالس شامل "سیستول" و "دیاستول" قلب بیمار برای «گاما کمرا» ارسال می‌شود تا همزمان با پالس‌های قلب تصویربرداری انجام شود که این امر از طریق دستگاه تشخیص پیک سیستولیک بطن چپ طراحی شده انجام می‌شود.

مجری طرح، این دستگاه را شامل "تقویت کننده"، "سامانه پردازش"، "تشخیص پیک" و "مانیتورینگ" عنوان کرد و گفت: این دستگاه به بیمار متصل می‌شود و زمانی که بطن چپ شروع به باز شدن می‌کند، تشخیص می‌دهد.

وی در خصوص اهمیت تشخیص باز و بسته شدن بطن چپ، توضیح داد: در برخی از بیماری‌های قلبی زمانی که دریچه قلب در حال باز و یا بسته شدن است، نیاز است در لحظه‌ای خاص تصویربرداری انجام شود و این دستگاه قادر به این نوع تصویربرداری است.

وی با تاکید بر اینکه این دستگاه دارای کاربردهای تخصصی است، ادامه داد: دستگاه ساخته شده قابلیت پایش عملکرد دستگاه از طریق اینترنت، قابلیت تشخیص پیک برای ضربان‌های ۳۰ تا ۳۰۰ بار در دقیقه، قابل استفاده برای دستگاه‌های Animal spect، امکان اتصال به انواع دستگاه‌های «گاما کمرا» با برندهای مختلف را دارد.

اسماعیلی با بیان اینکه دانش فنی این دستگاه که با عنوان "ای سی جی تریگر"و یا " یا دستگاه پیک سیستولیک قلب" شناخته می‌شوند، در انحصار آلمان است، یادآور شد: در این مطالعات موفق به بومی‌سازی این نوع دستگاه‌ها شدیم و تاکنون بیش از هزار بیمار با این دستگاه مورد کارآزمایی‌های بالینی قرار گرفتند.

وی کارآزمایی‌های بالینی را در مرکز قلب تهران، بیمارستان شهید صدوقی‌نژاد یزد و مرکز پزشکی هسته‌ای رسالت تهران دانست که با انجام این تست‌ها ایرادات ناشی از الگوریتم‌ تشخیصی اصلاح شد.

مجری طرح با بیان اینکه این دستگاه در حال کسب مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و CE‌ (استاندارد اروپا) است، یادآور شد: درصدد صادرات این محصول به سایر کشورها هستیم.

 این دستگاه در نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی موفق به کسب مقام دوم پژوهش‌های کاربردی در زمینه پزشکی هسته‌ای شد.


  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha