دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به بودجه سال ۹۷ و درخواست از مجلس برای تخصیص اعتبار برای اجرای رتبه بندی معلمان گفت: هم اکنون کنکور به چالشی برای اجرای سند تحول بنیادین تبدیل شده است.

آخرین وضعیت اجرای رتبه بندی معلمان

سلامت نیوز: دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به بودجه سال ۹۷ و درخواست از مجلس برای تخصیص اعتبار برای اجرای رتبه بندی معلمان گفت: هم اکنون کنکور به چالشی برای اجرای سند تحول بنیادین تبدیل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به بودجه سال ۹۷ و درخواست از مجلس برای تخصیص اعتبار برای اجرای رتبه بندی معلمان گفت: هم اکنون کنکور به چالشی برای اجرای سند تحول بنیادین تبدیل شده است.

مهدی نوید ادهم امروز در نشست خبری سند تحول بنیادین و دستاوردهای آن اظهار کرد: تغییر وزرای آموزش و پرورش یکی از مشکلاتی است که این وزارتخانه از آن رنج می‌برد و این مشکل از دوران قبل از انقلاب نیز وجود داشت، وقتی دلایل مختلف مدیران ارشد آموزش و پرورش تغییر می‌کنند دچار مشکلاتی می‌کند چرا که کار در این وزارتخانه درازمدت بوده و نیاز به ثبات برنامه‌ها داریم.

وی افزود: یکی از کارکردهای سند تحول بنیادین ثبات است و برای اجرای آن سه مرحله پیش بینی شده بود که عبارتند از تولید و تصویب، زمینه سازی اجرا و اجرا که باید همزمان با فراهم کردن زیرساختها، بخشهایی را که قابلیت اجرایی دارند عملیاتی کنیم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: تدوین، تصویب و تبلیغ سند تحول بنیادین انجام شده است و هم اکنون در مرحله تبیین آن هستیم و همه باید سهم مشترکی از سند تحول بنیادین داشته باشند و مفاهیم آن در جامعه ترویج شود. هم اکنون همه از سند تحول بنیادین فقط نظام 6.3.3 را می‌شناسند.

نوید ادهم با اشاره به اینکه هویت یابی نسل جوان آسیب‌پذیر شده است خاطرنشان کرد: هم‌اکنون شاهد هستیم که تایم‌بندی جوانان به کشور و ارزش‌ها دچار آسیب شده است. بنابراین باید بدانیم چگونه آنها را تربیت کنیم که به ایرانی بودن و مسلمان بودن خود افتخار کنند و این مسئله نیازمند تبیین سند تحول بنیادین است و مدیران مدارس باید بدانند تقویت هویت دانش آموزان با چه اقداماتی امکان پذیر است.

وی ادامه داد: در شورای عالی آموزش و پرورش از زمان تصویب سند تا به امروز 118 جلسه برگزار کردیم که 34 مصوبه داشت و اگر در گذشته تأکید اصلی ما تمرکز بر قانونگذاری بود امروز بیشتر به سیاستگذاری می‌پردازیم و براجرای سند تحول بنیادین نظارت داریم که آیا بخش‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش همگام با سند تحول جلو می‌روند؟

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: هم اکنون شاهد مقاومت در برابر تغییرات هستیم و یکی از سختی‌ها در اجرای سند تحول بنیادین این است که وقتی به یک معلم که 20 سال به یک روش تدریس کرده است، می‌گوییم روش خود را تغییر دهد در برابر آن مقاومت می‌کند و در این رابطه می‌توانیم ارزشیابی توصیفی را مثال بزنیم که برخی معلمان هنوز به روش سنتی نمره دهی اقدام می کنند.

وی گفت: اگر خانواده ای در گذشته به دنبال نمره دروس شیمی، فیزیک، ریاضی و قبولی در کنکور بود هم اکنون باید به دنبال تربیت فرزندش در صاحت‌های مختلف باشد مثلا از مسئولان مدرسه بپرسد که فرزندم مسئولیت پذیر نیست یا نظم ندارد و برای رفع مشکلات او چه اقداماتی را می‌توان انجام دهند؛ چنین شرایطی سیستم آموزش و پرورش را اصلاح می‌کند. در حقیقت نیاز داریم که نگاه خانواده ها به آموزش و پرورش تغییر کند.

نوید ادهم تأکید کرد: هم اکنون درس تفکر و سواد رسانه‌ای طراحی شده است اما چون برخی خانواده‌ها هنوز به دنبال کنکور هستند و این درس در کنکور مطرح نیست، آن را کنار گذاشته و به دروس دیگر می‌پردازند که این روند باید تغییر کند و این فرهنگ در جامعه به وجود بیاید که دانش آموز مهارت زیستن در جامعه فناورانه را بداند.

وی اضافه کرد در برنامه ششم توسعه اجرای سند تحول بنیادین تأکید شده است و مجلس باید به کمک ما بیاید تا اعتبارات مورد نیاز اجرای آن را تأمین کنیم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به چالش هایی که اجرایی شدن تحول بنیادین با آنها مواجه هست عنوان کرد: این چالشها عمدتا درون سازمانی بوده که می‌توان به منابع مالی و کاهش انگیزه معلمان، منابع انسانی و بازنشستگی‌های پیش رو، تقسیم کار ملی برای اجرای سند تحول بنیادین و معضل کنکور اشاره کرد.

نوید ادهم با تأکید براینکه اجرای سند تحول بنیادین رو به رشد است، خاطرنشان کرد: امروز بیش از گذشته مفاهیم و گفتمان سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش جاری است و برنامه سال 96 این وزارتخانه براساس سند تحول بنیادین تهیه شده است اما در این مسیر فراز و فرودهایی داریم به عنوان مثال هم اکنون نیز یک معاونت با سرعت بیشتر سند تحول را اجرایی می کند و یک معاونت با سرعت کمتر که باید تدابیری اتخاذ شود تا اجرای سند تحول بنیادین به صورت همگن باشد.

وی اظهار کرد:در خصوص ارزشیابی توصیفی اظهار کرد: ارزشیابی توصیفی قابل دفاع است و باعث آرامش در دوره ابتدایی شده و اضطراب نمره را حذف کرده است. اما شاهد هستیم که سایه سنگین کنکور به دبستان‌ها رسیده است و حل مشکل کنکور باید توسط نهادهای فرادستی انجام شود. هم اکنون مجلس به خوبی به موضوع حذف کنکور ورود کرده و نیاز هست تا شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به این موضوع ورود کند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: افرادی که از کنکور دفاع می‌کنند معتقدند این روش برای گزینش دانشجو با عدالت همراه است که ما نیز این موضوع را می‌پذیریم اما باید بتوانیم آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی را که کنکور به خانواده ها تحمیل می‌کند کاهش دهیم. هم اکنون ایراد جدی کنکور سرعت تست زدن و تکیه بر مفاهیم علمی است درحالی که باید تربیت حرفه‌ای، سیاسی و اجتماعی دانش آموزان را مورد توجه قرار داد.

نوید ادهم خاطرنشان کرد: هم اکنون پذیرش بدون کنکور عمدتا در رشته هایی است که تعداد داوطلبان آن کم است و به بحث حذف کنکور ارتباطی ندارد. همچنین 80 درصد ظرفیتها که به پذیرش بدون کنکور اختصاص یافته مختص ضرایب و نمرات است از سوی دیگر شاهد هستیم که سازمان سنجش به برگزار کننده کنکور تبدیل شده است درحالی که این سازمان برای پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و روش‌های مختلف آن اقدام به تحقیق وپژوهش کند اما به این کار مشغول نیستند و به مجری برگزاری کنکور تبدیل شده اند.

وی درباره بودجه سال 97 وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: حداقل بودجه مورد نیاز آموزش و پرورش 50 هزار میلیارد تومان است اما آنچه که پیش بینی شده حدود 35 هزار میلیارد تومان است که فاصله بسیاری را با یکدیگر دارند، از مجلس درخواست کرده‌ایم برای رتبه بندی معلمان و تأمین و نگهداری مدارس اعتباری را پیش بینی کنند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تغییر تقویم آموزشی بیان کرد: ما به شدت خواهان تغییر مصوبه مجلس در زمینه آغاز سال تحصیلی هستیم و این مصوبه آموزش و پرورش را ملزم کرده که آغاز سال تحصیلی از اول مهر و پایان آن اردیبهشت باشد که مغایر با اصول آموزشی، تربیتی، اقتصادی و فرهنگی است. همچنین سه ماه تعطیلات تابستانی را آسیب‌زا می‌دانیم و باید در این ایام مداخله کرده و بتوانیم دانش آموزان را به مدرسه بیاوریم.

نوید ادهم گفت: مذاکرات فراوانی را با مجلس درباره تغییر تقویم آموزشی داشتیم تا تصمیم گیری در این رابطه به دولت واگذار شود.اما مجلس آن را نپذیرفت.

وی در خصوص طرح رتبه بندی معلمان گفت: طرحی که در سالهای اخیر اجرا شد مبتنی بر مفاد قانون برنامه پنجم توسعه و قانون مدیریت خدمات کشوری بود که در دو مرحله اجرا شد و مبلغی به حقوق معلمان اضاف شد و مرحله سوم آن باید در سال 97 اجرا شود. اما این مقوله رتبه بندی مدنظر سند تحول بنیادین نیست.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: رتبه بندی مدنظر سند تحول بنیادین مبتنی بر سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای است که باید آن را مستقر کنیم و توانایی و شایستگی افراد ارزیابی شده و پس از آن در رتبه‌های مختلف قرار بگیرند هم اکنون رتبه بندی در کمیسیون آموزش مجلس مطرح است و باید نظام آن طراحی شود و در تلاشیم برای سال 97 زمینه اجرای آن را فراهم کنیم و در این رابطه جلسات متعددی میان مسئولان آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش مجلس در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha