یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵
کد خبر: 233549

سلامت آنلاین- اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که کلیه های آنها به درستی کار نمی کنند، احتمالا پزشک، یک رژیم غذایی روزانه حاوی میزان مشخصی پروتئین، سدیم و پتاسیم را برای شما تجویز خواهد کرد. زیرا نگه داشتن مقدار این مواد مغذی به یک میزان خاص در بدن و مصرف مقدار مناسب از مواد غذایی حاوی آنها می تواند در پیشگیری و تسکین بیماریهای کلیوی کمک کننده باشد.

رژیم غذایی مناسب برای بیماران کلیوی

سلامت نیوز:اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که کلیه های آنها به درستی کار نمی کنند، احتمالا پزشک، یک رژیم غذایی روزانه حاوی میزان مشخصی پروتئین، سدیم و پتاسیم را برای شما تجویز خواهد کرد. زیرا نگه داشتن مقدار این مواد مغذی به یک میزان خاص در بدن و مصرف مقدار مناسب از مواد غذایی حاوی آنها می تواند در پیشگیری و تسکین بیماریهای کلیوی کمک کننده باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین، در صورت ابتلا به بیماریهای مربوط به کلیه باید حتما با مراجعه به یک متخصص تغذیه  از رژیم غذایی روزانه خاصی متناسب با بیماری خود پیروی کنید. این رژیم غذایی حاوی مواد معدنی زیر خواهد بود:

پروتئین

پروتئین به ایجاد، ترمیم و نگهداری همه سلولهای بدن کمک کرده و می تواند در صورت نیاز در تامین انرژی بدن استفاده شود. وقتی که کلیه ها بدرستی کار نمی کنند، به همان میزان، نمی توانند مقدار پروتئین لازم برای بدن را به درستی مدیریت کنند. بنابراین انرژی مورد نیاز بدن بطور کامل فراهم نمی شود و مصرف کربوهیدراتها و چربی ها به منظور تامین انرژی لازم و کافی برای بدن بسیار مهم خواهد بود و اگر انرژی لازم برای بدن از طریق مصرف کربوهیدرات و چربی تامین شود، پروتئین محدودی که به بدن می رسد صرف ساخت و ترمیم سلولهای بدن خواهد شد. بنابراین بیماران کلیوی باید از رژیم غذایی شامل مقدار مناسب از پروتئین، کربوهیدرات و چربی پیروی کنند. منابع اصلی پروتئین گوشت قرمز، گوشت سفید( مرغ، ماهی، بوقلمون و ...)، تخم مرغ، شیر، حبوبات و آجیلها هستند. اانواع نان، غلات فرآوری شده، تخمه ها و سبزیجات نیز اگرچه به مقدار کمتر اما حاوی پروتئین هستند.

سدیم

سدیم می تواند فشارخون را بالا برده و مانع از دست دادن آب بدن شود. در بیماران کلیوی سدیم و مایعات اضافی در بدن جمع می شود که می تواند بر عملکرد قلب و ریه ها تاثیر بگذارد. بنابراین دررژیم غذایی این بیماران باید مقدار سدیم بسیار محدود باشد. همانطور که می دانید سدیم در نمک طعام و بیشتر غذاهای فرایند شده وجود دارد. بنابراین افراد مبتلا به بیماریهای کلیوی باید یک رژیم غذایی کم نمک یا بدون نمک و عاری از غذاهای فرآوری شده داشته باشند.

پتاسیم

پتاسیم نیز درست مانند سدیم باید در بدن به مقدار مناسب وجود داشته باشد، اگر کلیه ها به درستی کار نکنند، سطح پتاسیم خون بالا می رود و سطح بالای پتاسیم بر ضربان قلب تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین بیماران کلیوی باید رژیمی داشته باشند که در آن مقدار مصرف پتاسیم محدود شده باشد. پتاسیم در بیشتر میوه ها و سبزیجات، حبوبات، آجیلها و لبنیات وجود دارد. بنابراین برای محدود کردن مصرف آن باید از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید. او غذاهایی را که مقدار پتاسیم بالا و یا پایینی دارند را برای شما مشخص خواهد کرد.
بیماران کلیوی علاوه بر پرهیز غذایی و محدودیت مصرف برخی از املاح و مواد معدنی، باید مطمئن شوند که مواد مغذی به اندازه کافی به بدن آنها می رسد. این مواد عبارتند از:


کالری کافی: دریافت کالری مناسب جهت حفظ وزن بدن در بهترین و سلامت ترین حالت بسیار اهمیت دارد.
فسفر: عملکرد ضعیف کلیه ها سبب افزایش سطح فسفر در خون می شود به همین دلیل رژیم غذایی بیماران کلیوی باید میزان فسفر کمتری داشته باشد.


کلسیم: سطح بالای فسفر در بدن بیماران کلیوی باعث می شود کلسیم کمتری به استخوانها برسد. بنابراین این بیماران باید کلسیم بیشتری مصرف کنند و رژیمی داشته باشند که بین کلسیم و فسفر آن تعادل وجود داشته باشد.


ویتامین ها و مواد معدنی( به ویژه ب کمپلکس، ویتامین سی، ویتامین دی، آهن و روی): محدودیت مصرف برخی از مواد غذایی و خوراکی ها به دلیل کنترل علایم بیماری و عملکرد بهتر کلیه ها، ممکن است افراد مبتلا را در معرض کمبود ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای بدن قرار دهد. در این صورت پزشک متخصص با تغییر رژیم غذایی و قرار دادن برخی غذاهای غنی شده با انواع ویتامین ها و مواد معدنی و یا تجویز برخی مکملهای خوراکی در پی جبران این کمبود برخواهد آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha