دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸
کد خبر: 233602

کوسه نهنگ به عنوان بزرگ‌ترین ماهی جهان و از آرام‌ترین آبزیان دریایی است که از پلانکتون‌ها و ماهیان ریز تغذیه می‌کند.

مرگ سالانه یک‌میلیون کوسه در دنیا

سلامت نیوز:مدیر کل زیست‌ بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: «ضعف یگان حفاظت دریایی باعث رشد روز افزون صید کوسه‌هایی شده که در معرض خطر انقراض‌اند، کوسه‌ها مثله می‌شوند و باله‌هایشان برای تولید نخ پزشکی و سوپ چینی‌ها از مرزهای دریایی خارج می‌شود.»

به گزارش سلامت نیوز،آرمان نوشت: این در حالی است که بر اساس قانون صید کوسه ممنوع است، چرا که این ‌گونه در معرض خطر انقراض است و طبق مصوبه شورای عالی محیط‌زیست صید هر قطعه کوسه ۳۰‌میلیون تومان جریمه دارد. نظارت بر شکار و صید در این منطقه بر عهده گارد دریایی سازمان شیلات است. برابر قانون صید، حمل، خرید و فروش انواع کوسه ماهیان با هدف صید اصلی و ضمنی ممنوع است و متخلفان به مراجع قضائی معرفی می‌شوند.

کوسه نهنگ به عنوان بزرگ‌ترین ماهی جهان و از آرام‌ترین آبزیان دریایی است که از پلانکتون‌ها و ماهیان ریز تغذیه می‌کند. اغلب صید کوسه‌ها به دلیل استفاده از گوشت و باله آن انجام می‌شود به همین دلیل جمعیت این نوع آبزی به شدت کاهش یافته است. شایان ذکر است که 46 گونه کوسه در خلیج فارس و دریای عمان شناسایی شده که بیشترین میزان صید کوسه‌ها از بنادر دریای عمان گزارش شده است. باید دانست که نابودی زیست بوم دریایی سواحل جنوب کشور فقط به این میزان ختم نمی‌شود، بلکه برداشت بی‌رویه سنگ‌های زنده در سواحل صخره‌ای دریای عمان و خلیج فارس برای تجارت باعث شوری و به خطر افتادن زیست بوم دریایی شده است. سنگ زنده(لایوراک ها) مجموعه‌ای از حیات دریایی ریز و درشت است که با زندگی بر رو و درون آن، به سنگ زنده، زندگی می‌بخشد. در حالی که سواحل جنوب کشور با معضلات محیط‌زیستی متعدد مواجه است.

سوپ باله چینی با طعم کوسه ایرانی

مدیرکل زیست‌ بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: ضعف یگان حفاظت دریایی باعث رشد روزافزون صید کوسه‌هایی شده که در معرض خطر انقراض‌اند، کوسه‌ها مثله می‌شوند و باله‌هایشان برای تولید نخ پزشکی و سوپ چینی‌ها از مرزهای دریایی خارج می‌شود. داود میرشکار افزود: صیادانی در جنوب کشور به صید کوسه روی آورده‌اند و باله‌های این حیوان در معرض انقراض را می‌برند و به تولیدکنندگان محصولات پزشکی می‌فروشند. او تاکید کرد: سوپ باله چینی‌ها گران‌قیمت است و چینی‌ها پول مناسبی برای کوسه‌های ایرانی می‌دهند. کشتار کوسه‌ها در خلیج‌فارس تبدیل به یک معضل شده است، میرشکار در این باره گفت: تنها راه‌ حل آن این است که یگان سازمان شیلات و سازمان محیط‌زیست قوی شود. او بر اساس اخباری که از خرید شناورهایی برای یگان حفاظت دریایی شیلات می‌دهد، برای حل این معضل ناامید نیست و اظهار کرد: سازمان شیلات تلاش کرده است که تعدادی شناور برای یگان حفاظتش از وزارت دفاع خریداری کند و اعتبار 40‌میلیارد تومانی هم برای آن در نظر گرفته است.

مدیر کل زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه تامین شناورهای یگان حفاظت شیلات بر اساس تفاهمنامه‌ای که سازمان شیلات با وزارت دفاع امضا کرده است انجام می‌شود، افزود: این مساله موجب قدرت بیشتر حفاظت دریایی می‌شود. میرشکار افزود: صیادان غیرمجازی که کوسه‌ها را از دریای خلیج‌ فارس شکار می‌کنند، در همان زمان صید باله زنی کرده و اجسادشان را در دریا می‌ریزند، چرا که جریمه صید هر کوسه گریبانشان را نگیرد. او گفت: میان صیادانی که به ‌قصد شکار کوسه به دریا می‌روند و کسانی که صید ضمنی دارند اختلافاتی وجود دارد، به همین دلیل سازمان شیلات‌درصدد است که برای کاهش صید ضمنی آموزش‌هایی را به صیادان بدهد، حتی در صورت نیاز تجهیزاتی هم به این صیادان ارائه شود. مدیر کل زیست‌ بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه اعتبارات حوزه دریایی اندک است و با کندی تامین می‌شود، تاکید کرد: در حال حاضر به دلیل کاهش ذخایر دریایی، بسیاری از صیدها به‌صورت غیرمسئولانه در زیستگاه‌های مهم و در کنار آب سنگ‌های مرجانی صورت می‌گیرد و موجب کاهش ذخایر دریایی ما می‌شود. میرشکار تصریح می‌کند: ذخایر ما در دریا محدود شده به همین دلیل صید غیرمسئولانه به زیستگاه‌های حساس کشیده شده که مخاطرات فراوان برای کشور به دنبال دارد.

به گفته این مقام مسئول، بسیاری از زیستگاه‌های دریایی به دلیل تغییر اقلیم در حال از دست رفتن هستند و به همین دلیل برای کنترل ذخیره‌های دریایی باید صید و صیادی کنترل شود. میرشکار ارائه یک برنامه جامع برای صیادی را لازم دانست و ابراز کرد: باید برای تامین معیشت صیادان فکر اساسی‌تری کنیم. او اظهارکرد: در برنامه‌ای که سازمان شیلات درباره پرورش ماهی در قفس در نظر گرفته است، فرصتی فراهم می‌شود که ذخایر دریایی تجدید شود. مدیر کل زیست‌ بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست، تولید بچه‌ ماهی در سازمان شیلات و رهاسازی این بچه‌‌ماهی‌ها در سطح دریا را هم راهی مناسب برای تجدید ذخایر دریایی برشمرد. میرشکار ورود آلاینده‌ها به دریا را از معضلات زیست‌محیطی جنوب کشور خواند و گفت: فاضلاب‌های شهری و صنعتی وارد خلیج‌فارس می‌شوند، وزارت صنایع قول داده است برای ساخت تصفیه‌خانه‌های صنعتی و مدیریت پسماندها و پساب‌ها که از شروط اصلی حفظ ذخایر ماهی‌ها است، وارد عمل شود. به گزارش فارس، او تاکید کرد: تنها با رعایت این مسائل می‌توانیم به صید و صیادی در خلیج‌ فارس ادامه دهیم تا هم معیشت صیادان تامین شود و هم به اکوسیستم آسیبی وارد نشود.

مرگ سالانه یک‌میلیون کوسه

یک کارشناس محیط‌زیست با بررسی نارسایی‌های تهدید‌کننده محیط‌زیست در سواحل کشور به خبرنگار «آرمان» می‌گوید: آموزش جوامع صیادان عمده‌ترین روش تاثیرگذار برای جلوگیری از صید کوسه ماهیان در آب‌های خلیج فارس است. در تمام دنیا کوسه‌ها در معرض خطر هستند. اسماعیل کهرم می‌افزاید: کوسه‌ها در دنیا در معرض خطر هستند و خطرات تهدید‌کننده کوسه‌ها در خلیج فارس در مقایسه با خطرات تهدید‌کننده این حیوان در دنیا اندک است. به گفته او کوسه‌ها از لحاظ محیط‌زیستی در طبیعت همچون شیر، ببر و پلنگ از اهمیت بسزایی برخوردار هستند. این حیوان با خوردن ماهی‌ها باعث نظم در طبیعت می‌شود. این کارشناس محیط‌زیست می‌گوید: سالانه حدود یک‌میلیون کوسه در دنیا صید می‌شوند.

این صید به ویژه در سواحل ژاپن از رونق فراوان برخوردار است. باید دانست که باله کوسه در آن کشور به سوپ‌های ژلاتینی گران قیمت تبدیل می‌شود. کهرم تاکید می‌کند: در سواحل خلیج فارس کوسه‌ها را در دریا رها نمی‌کنند، چون صیادان کوسه‌ها را به عنوان قاتلان ماهی‌ها می‌دانند. به این دلیل کوسه‌ها را به ساحل آورده بعد از مرگ آنها را به کود تبدیل می‌کنند. به گفته او در این شرایط کوسه به عنوان یک موجود ارزشمند تبدیل به کود یا غذا برای دام و طیور می‌شود. بنابراین وضعیت کوسه‌ها در خلیج فارس در مقایسه با فجایع محیط‌زیستی دنیا تهدید‌کننده این حیوان یک‌هزارم است.

این کارشناس محیط‌زیست می‌افزاید: کوسه‌ها از لحاظ محیط‌زیستی برای طبیعت ارزشمند هستند. برای مثال در کشور استرالیا ماهیگیران کوسه‌های بزرگ را نابود کردند تا تعداد ماهی‌ها کاهش نیابد، اما غافل از اینکه هیچ‌تغییری در جمعیت ماهی‌ها انجام نشد، چون این کوسه‌های بزرگ نیستند که ماهی دریا را مصرف می‌کنند. به گفته او در طبیعت کوسه‌های متوسط قاتل ماهی‌ها هستند. با این تفاسیر باید تاکید کرد که با از بین بردن کوسه‌های بزرگ هرم غذایی نابود می‌شود، چون در زمین شیر، ببر، پلنگ و... و در دریا کوسه‌ها و نهنگ ناظر چرخه محیط‌زیست هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha