یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2337

سرانه مصرف شكر برای هر ایرانی 30 كیلوگرم است در حالی كه این میزان در جهان 5/13 كیلوگرم و بدون احتساب چین 8 كیلوگرم است.

هر ایرانی 3 برابر میانگین دنیا شكر مصرف می‌كند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، حسینی نماینده صنعت قند كشور امروز در دیدار متولیان صنایع غذایی با وزیر بهداشت در هتل المپیك تهران، افزود: فاجعه غذایی ایران مصرف بیش از حد قند و شكر است، سالانه حدود دو میلیون شكر از برزیل وارد می‌كنیم كه حدود 11 درصد آن در نوشابه ها و نیمی از آن در خانواده‌ها به طور مستقیم مصرف می‌شود.
وی اضافه كرد: علاوه بر دو میلیون شكر وارداتی سالانه یك میلیون و 400 هزار تن شكر نیز در كشور تولید می‌شود یعنی سالانه حدود سه میلیون و 400 هزار تن شكر در كشور مصرف می‌شود در حالی كه نیاز كشور مصرف سالانه دو میلیون تن شكر است و فقط نیازمند واردات 600 هزار تن شكر از خارج هستیم.
وی اضافه كرد: شكر برزیل با تعرفه گمركی صفر درصد وارد می‌شود در حالی كه در برخی موارد تاریخ تولید و انقضای آن معلوم نیست در حالی كه شكر ایرانی با آنالیز و مشخصات كامل تولید می‌شود اما حمایت نكردن از تولید داخل این صنعت را ورشكست كرد.
حسینی گفت: مشكل دیگر اعلام نكردن به موقع قیمت قند و شكر در كشور است كه تولید كنندگان داخل را بلاتكلیف می‌كند در عین موازی كاری دستگاهها از جمله وزارت بهداشت و موسسه استاندارد مشكل آفرین است.
نماینده صنعت نمك نیز گفت: متاسفانه نمكهای تصفیه شده ایران به افغانستان و عراق صادر می شود و در اختیار مردم ایران قرار نمی گیرد و این برای ما سوال است كه چرا هنوز همه مردم ما از نمكهای بهداشتی و تصفیه شده برخوردار نیستند.
وی افزود: 10 واحد صنعتی تولید نمك در كشور با سرمایه گذاری 60 میلیارد تومان بلاتكلیف هستند و حمایت نمی‌شوند در حالی كه نمكهای تصفیه نشده در بازار به فراوانی وجود دارد.
شبنم نماینده صنایع شیر ایران نیز گفت: صنایع شیر ایران با مشكلات زیادی مواجه هستند كه مهمترین آن دریافت عوارض بالا بر اساس قانون تجمیع عوارض و ممانعت از افزایش قیمت سالانه است و در حالی كه سالانه با توجه به افزایش دستمزد، نرخ تورم و مواد اولیه مجبوریم قیمت لبنیات را افزایش دهیم دولت از ما می خواهد كه قیمت شیر امسال نسبت به سال گذشته تفاوت نكند.
وی اضافه كرد: در حالی كه مصرف رنگ و اسانس در صنایع غذایی منعی ندارد و در پفك و چیپس به فراوانی مصرف می شود وقتی كه می خواهیم در تولید لبنیات از رنگ و اسانس استفاده كنیم تا جذابیت آن برای كودكان بیشتر شود مخالفت می‌شود.
حریری، نماینده صنعت روغن ایران نیز در این مراسم گفت: سیاست واحدی بین آنچه وزارت بهداشت توصیه می كند تا روغنهای خوراكی با اسید چرب و ترانس پایین تولید شود و آنچه وزارت جهاد كشاورزی می گوید مبنی بر خرید سریع دانه های روغنی كشاورزان وجود ندارد و تولید كنندگان بلاتكیفند.
وی اضافه كرد: در حالی كه به صنایع داخلی فشار وارد می شود تا روغنهای خوراكی با ترانس صفر و زیر 5 درصد تولید كنند روغنهای خارجی با ترانس 43 درصد در بازار وجود دارد كه منعی برای توزیع و ورود آن وجود ندارد.
حسین یزدجردی دبیر انجمن آرد كشور نیز در این مراسم گفت: 320 كارخانه آرد كشور توان تولید 20 میلیون تن آرد را در سال دارند اما با نصف ظرفیت خود كار می كنند و سالانه حدود 11 تن آرد تولید می‌كنند.
وی امسال را سال غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیك نامگذاری كرد و گفت: دولت سالانه بیش از سه هزار میلیارد تومان برای تولید نان یارانه می‌دهد، هر كیلوگرم آرد برای دولت 300 تومان تمام می شود اما به قیمت 75 ریال در اختیار نانوا قرار می‌گیرد كه البته بخش زیادی از این نان هدر می‌رود.
وی اضافه كرد: با این حال امسال با هزینه ای در حدود 10 میلیارد تومان تمام آردهای كشور غنی سازی می‌شود كه با هزینه ناچیز خدمت بزرگی به سلامت مردم است.
موحد، دبیر كانون انجمنهای صنفی صنایع غذایی نیز در این مراسم در تشكیل كمیته مشترك بین وزارت بهداشت و این كانون برای رسیدگی به مسائل صنایع غذایی و نظارت بهتر بر كیفیت محصولات غذایی خبر داد و از متولیان این صنایع خواست مطالبات خود را از طریق این كمیته پیگیری كنند.
وی افزود: این كمیته متشكل از سه عضو از وزارت بهداشت، سه عضو از كانون انجنمنهای صنفی صنایع غذایی و یك نفر استاد دانشگاه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha