از هر صد هزار نفر در استان کرمانشاه، هشت خودکشی موفق اتفاق می‌افتد و اقدام به خودکشی ناموفق در زنان بیشتر از مردان است.

گسل خودكشی در كرمانشاه!

سلامت نیوز:«بعد از زلزله کرمانشاه ،حداقل 15 نفر در منطقه خودکشی کرده اند و چهار نفر نیز در سرمای هوا فوت شده است»؛ این خبری بود كه دیروز شهاب نادری، نماینده مردم پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر در مجلس از آن خبر داد و چند ساعت بعد،طیب قدیمی، نماینده ویژه وزیر بهداشت در مناطق زلزله‌زده غرب کشور آن را تكذیب كرد و گفت: «هیچ موردی از مرگ بر اثر سرما زدگی یا خودکشی در مناطق زلزله‌زده غرب کشور مشاهده و ثبت نشده است».

به گزارش سلامت نیوز، قانون نوشت: او درباره فوت چهار نفر بر اثر سرما نیز گفت كه تاکنون هیچ موردی مبنی بر فوت به علت سرما در منطقه گزارش نشده است. هفته گذشته نیز خبر خودکشی یکی از نیروهای خودجوشی که مدتی در زلزله کرمانشاه حضور داشت، در کانال‌های تلگرامی چرخید. این زن چند هفته اول زلزله برای امدادرسانی به مردم کرمانشاه اعزام شده بود و مدتی بعد از اینکه به خانه اش در جوانرود رفت، اقدام به خودکشی با خوردن قرص کرده بود. امید قادری، مدیر کل بهزیستی کرمانشاه در گفت وگو با «قانون»، ارتباط مستقیم خودکشی او را با زلزله کرمانشاه را رد کرد و گفت شاید دیدن تصاویر متاثرکننده در زلزله، مقداری روی او تاثیر گذاشته باشد اما علت خودکشی او نبوده است. باتوجه به بررسی‌هایی که ما درمورد خودکشی هایی که در منطقه انجام داده ایم، علت خودکشی ها فقط مربوط به زلزله نبوده است. در مواردی ممکن است کسی به خاطر مشکلات مالی شدید خودکشی کرده باشد یا اینکه کسی همسرش از او جدا شده است. یعنی شاید به طور مستقیم به زلزله ربط نداشته است.

صحبت های قادری در حالی است که در شهریورسال گذشته سیاوش سلیمانی، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی استان کرمانشاه در نشست خبری اعلام کرده بود:« از هر صد هزار نفر در استان کرمانشاه، هشت خودکشی موفق اتفاق می‌افتد و اقدام به خودکشی ناموفق در زنان بیشتر از مردان است.امید قادری درباره خودکشی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه گفت:« خودکشی به هر حال در هر جایی ممکن است اتفاق بیفتد. کرمانشاه قبل از زلزله هم آمار دوم خودکشی کشور را داشته است. ما تلاش‌مان را می‌کنیم تا مردم فکر خودکشی را از خودشان دور کنند». او از حضور 106 نفر از مددکاران طرح محب در منطقه خبر داد که در قالب 52 تیم در منطقه اقدام به شناسایی افراد مشکوک به آسیب های روحی و روانی می‌کنند خبر داد و گفت:« این گروه ها تا به حال نزدیک به 4770 فرم سنجش سلامت روحی و روانی را میان مردم منطقه پخش کرده اند که در صورت لزوم برای درمان آن‌ها از نیروهای اورژانس اجتماعی که در منطقه حضور دارند، استفاده می شود». قادری درباره ویژگی مددکارانی که در این تیم‌ها اقدام به مددرسانی به مردم منطقه می‌کنند، گفت:« این نیروها باید حتما بومی، مدرک فوق لیسانس داشته و از قبل دوره دیده باشند».

او ادامه داد: «عده ای هم به طور خودجوش از طرف سازمان های مردم نهاد به منطقه آمده اند که درباره این افراد آمار جزیی نداریم». او درباره اینکه نیروهای مددکار و اورژانس اجتماعی تا چه زمانی در منطقه حاضرند، افزود:« نیروها تا آخر سال در منطقه هستند و اقدام به امدادرسانی می‌کنند. ما دو مرحله غربالگری روانی در مناطق زلزله‌زده انجام می دهیم که مرحله اول آن تمام شده است. در مرحله اول کسانی که نیاز به خدمات مددکاری دارند، شناسایی و در مرحله دوم برای درمان این افراد اقدام می شود». روند امدادرسانی روانی در منطقه این طور است که 106 مددکار طرح محب در منطقه حضور دارند و از مردم می‌خواهند که فرم های سنجش سلامت روان را پر کنند و در مرحله بعد افرادی که نیازمند روانکاوی و درمان تشخیص داده می شوند، به وسیله متخصصان اورژانس اجتماعی حاضر در منطقه که تعدادشان 33 نفر است، درمان می شوند. قادری درباره خودکشی های محدودی که در منطقه انجام شده است نیز گفت:« با توجه به بررسی هایی که ما درمورد خودکشی‌هایی که در منطقه انجام داده ایم، علت خودکشی‌ها فقط مربوط به زلزله نبوده است. در مواردی ممکن است کسی به خاطر مشکلات مالی شدید خودکشی کرده یا اینکه کسی همسرش از او جدا شده باشد؛یعنی شاید به طور مستقیم به زلزله ربط نداشته است».

زایمان های منطقه در شرایط خوبی است

اما نماینده جوانرود و پاوه علاوه بر اشاره به مشکل خودکشی و مرگ به علت سرما، درباره دیگر مشکلات مردم منطقه نیز صحبت کرد و گفت:« 30زایمان در مناطق زلزله زده وجود داشته که اکثر نوزادان شرایط خوبی ندارند و به دلیل نبود امکانات و تجهیزات گرمایشی در حال فوت هستند، در شب وقوع زلزله به دلیل وجود تنها یک راه دسترسی و بسته شدن آن به دلیل ریزش کوه‌ها امکان کمک‌رسانی وجود نداشت و همین مساله باعث زیاد شدن تلفات بود».

او ادامه داد:« امروز کمک به مناطق زلزله‌زده را سیاسی و جناحی کرده‌اند اما این مساله برای هیچ‌کسی قابل قبول نیست، فشارها بر مردم بسیار زیاد است و مردم مناطق روستایی بدون سرپناه در شرایط بسیار سختی قرار دارند». عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه منازل تخریب‌شده و آسیب‌دیده تقسیم‌بندی شده‌اند، این تقسیم‌بندی‌ها اصلا صحیح نیست، زلزله‌ایی با قدرت3/7 دهم ریشتر و هزار و307 پس لرزه با قدرت‌های متفاوت اتفاق افتاده که این زلزله‌ها باعث شده تا خانه‌ها دیگر از استحکام مناسبی برخوردار نباشند، افزود:« توقع داشتیم تا برای تقسیم‌بندی این منازل تخریب‌شده از کارشناسان بومی استفاده کنند، قصد این کارشناسان کمک و خدمت به مردم نیست بلکه مچ‌گیری است. این افراد تمام زندگی و سرمایه خود را از دست داده‌اند و در شرایط روحی و روانی مناسبی قرار ندارند، تناقض در گفتار کارشناسان نیز در روحیه افراد بسیار تاثیرگذار است، مردم به‌دنبال این هستند که درجه تخریب منازل آن‌ها در چه سطحی است و خدمات به چه صورتی به دست آن‌ها می‌رسد».

این نماینده مردم در مناطق زلزله‌زده با اشاره به اینکه مسئولان در مناطق زلزله‌زده کم‌کاری کرده‌اند و اگر خدمت مردم مناطق زلزله‌زده نبود مسئولان کشور در امنیت کامل به سرنمی‌بردند، افزود: «در صورتی که نگاه‌ها تبعیض‌آمیز باشد، ایجاد مشکل می‌کند». بعد از صحبت‌های این نماینده مجلس، نماینده وزارت بهداشت در کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا گفت:« به طور پیوسته از مناطق زلزله زده غرب کشور بازدید می‌کنیم و همکاران بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در این مناطق حضور دارند و خدمات را ارائه می‌دهند و تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر فوت بر اثر سرمازدگی ثبت نشده است». او ضمن تفکیک دو موضوع خودکشی و اقدام به خودکشی ادامه داد: در شرایطی که فرد با مشکلات خاص روحی، روانی و اجتماعی روبه‌رو باشد، احتمال اقدام به خودکشی در شرایط عادی و بحرانی وجود دارد و از نخستین روزهای وقوع زلزله، ۴۰ تیم سلامت روان از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با حمایت وزارت بهداشت در مناطق زلزله زده حضور یافتند و تا کنون ۳۲ هزار نفر غربالگری شدند».

طیب قدیمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مراقبت از مادران باردار در مناطق زلزله زده به‌خوبی انجام شده است، افزود: «تمام مادران باردار این مناطق تحت پوشش خدمات بهداشتی و درمانی قرار دارند و در بیمارستان بانگر سرپل‌ذهاب تا کنون ۵۰ زایمان انجام شده که ۳۶ مورد از آن‌ها زایمان طبیعی بوده است. قبل و حین زایمان خدمات بهداشتی و درمانی خوبی به مادران باردار ارائه می‌شود، اما همه باید در اسکان مادران باردار و زایمان کرده در محلی امن و گرم کمک کنند و این موضوع را ستاد اسکان زلزله زدگان دنبال می‌کند و در مکاتبات و مذاکراتی که با این ستاد داشتیم، خواستار در اولویت قرار داشتن اسکان مادران باردار و زایمان‌کرده و بیماران سخت و خاص در کانکس شده ایم».

نماینده ویژه وزیر بهداشت در مناطق زلزله زده افزود:« با کمک معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و حمایت خیرین، برای اسکان برخی از بیماران، کانکس تهیه شد و در حال حاضر هیچ نوزادی به دلیل اسکان در چادر در معرض خطر نیست و نیاز به بستری ندارد. شرایط لازم برای انجام زایمان در بلوک زایمانی در سرپل ذهاب از جمله شرایط ایمنی مادران باردار و نوزادان، وضعیت گرمایشی و حضور متخصصان و ماماها فراهم شده اما برای اسکان مادران باردار و بیماران خاص نیازمند حمایت ارگان‌های حمایتی هستیم».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha