وزیر بهداشت با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در حوزه سلامت و با اجرای طرح تحول نظام سلامت گفت:‌اجرای این طرح در راستای رعایت حقوق مردم بوده و منجر به رضایت و توجه مردم به حوزه سلامت شده است.

سلامت و حقوق شهروندی را نباید در یک اتاق محبوس کنیم

سلامت نیوز:وزیر بهداشت با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در حوزه سلامت و با اجرای طرح تحول نظام سلامت گفت:‌اجرای این طرح در راستای رعایت حقوق مردم بوده و منجر به رضایت و توجه مردم به حوزه سلامت شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا دکتر سید حسن هاشمی در  نشست اجرای بهینه حقوق شهروندی در نظام اداری که به میزبانی وزارت بهداشت برگزار شد، با بیان اینکه طی طرح تحول نظام سلامت برای برخی خدمات پوشش بیمه‌ای ایجاد شد،گفت:‌ در گذشته می‌دیدم که هراز گاهی بیماران خاص به دلیل کمبود دارو و یا پوشش ناقص بیمه‌ای تجمع می‌کردند این در حالیست که طی این چهار سال با چنین مسائلی مواجه نبودیم و کمبود دارو هم نداشتیم البته شاید همه خواسته‌های مردم در این حوزه برآورده نشده باشد اما در مقایسه با شرایط گذشته توجه به حوزه سلامت بیشترو این موضوع منجر به رضایت مندی مردم شده است.

وی با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی ظرفیت حوزه آموزشی در گروه‌های پزشکی و تخصصی طی طرح تحول سلامت،اظهارکرد: ما روابط دست و پا گیر در حوزه‌های مختلف اعم از غذا،‌دارو و غیره را حذف کردیم البته هنوز مواردی از این دست وجود دارد که باید شناسایی و حذف شود.

هاشمی افزود: طی اجرای طرح تحول با تغییر تعرفه‌ها توانستیم زیر میزی راحذف کنیم و تعرفه‌ها نسبتا واقعی شدند در عین حال به موضوع دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی در نقاط مرزی و دور افتاده توجه کردیم که کار سختی بود اما با کمک جامعه پزشکی و دولت انجام شد بنابراین قدم‌های زیادی در این حوزه برداشته شده و اقداماتمان نمایشی نبوده است. اگر این اقدامات نمایشی بود در حال حاضر اثری  در روستاها و نقاط مرزی دیده نمی‌شد این در حالیست که به عنوان مثال در سیستان و بلوچستان ۵۷۰ پروژه در حال اجرا داریم و ۶۰۰۰ پروژه در سراسر کشور در حال اجرا هستند و این موضوع نشان می‌دهد که در حوزه سلامت به حقوق مردم توجه شده است.

هاشمی با بیان اینکه در دولت دوازدهم هم همین مسیر را ادامه می دهیم و تلاش می‌کنیم علاوه بر ارائه خدمات اولیه احتیاجات مردم در حوزه خدمات ثانویه نیز رفع شود،گفت:  ما در این حوزه مشکلاتی هم داریم اما اعتراف به مشکلات به اصلاح آنها کمک کرده و متقاضیان خدمات را آرام می‌کند بنابراین بشارت و انزار باید در کنار هم اتفاق افتد. بالاخره باید بدانیم زیرساختهایمان در حوزه سلامت قدیمی هستند اما در حال اصلاح آنها هستیم همچنین در حوزه سلامت الکترونیک بحث ایجاد پرونده سلامت را پیش می بریم و باید توجه کرد که ۸۰ درصد مرگ مردم ما به دلیل ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر است بنابراین باید آموزش دهیم که استانداردهایی را رعایت کنیم تا مردم کمتر دچار بیماری شوند.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت از نظر شکلی خواسته‌های دولت را به نحو احسن انجام داده است،گفت: به طوری که از ۱۱ مصداق و ۶۹ تکلیف حقوق شهروندی در نظام اداری وزارت بهداشت ۲۷۰ راهنما را استخراج و ابلاغ کرده است همچنین سامانه ۱۹۰ را راه اندازی کردیم تا صدای مردم شنیده شود البته قرار است سامانه ما به صورت آنلاین هم فعال شود.

شرط وزیر بهداشت برای ادامه روند کاهشی پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت

 وی با تاکید بر کاهش پرداخت از جیب مردم درحوزه سلامت اظهارکرد: در آغاز طرح تحول نظام سلامت میزان پرداخت از جیب مردم در این حوزه ۵۸ درصد بود در حالی که در برنامه پنجم توسعه اعلام شده بود که پرداخت از جیب مردم در  حوزه سلامت باید به ۳۰ درصد برسد و به ازای هر یک درصد کاهش ۷۰۰ میلیارد هزینه شود. امروز می‌بینیم که میزان پرداخت از جیب مردم با یک سوم این هزینه به ۳۸ درصد کاهش یافته است. حال اگر دولت و مجلس به ما کمک کند می‌توانیم این روند کاهشی را ادامه دهیم. در غیر این صورت باید همین میزان پرداختی راحفظ کنیم.

وزیر بهداشت به توسعه زیرساخت‌های حوزه سلامت اعم از تخت‌های بیمارستانی،‌آی سی‌یو، ان آی سی‌یو و ... اشاره کرد و گفت:‌در گذشته در پایتخت می‌دیدیم که حتی یک تخت آی ‌سی یو یا ان آی سی‌یو خالی نبود اما در حاضر این زیرساخت‌ها توسعه پیداکرده‌اند و حتی در شهرهای مختلف کشور این توسعه را می‌بینیم.

هاشمی با بیان اینکه باید برای رعایت حقوق شهروندان ،خودمان را به جای مردم قرار دهیم،اظهارکرد: باید بیینم اگر در جای مردم قرار داشتیم از مسئولانمان چه خواسته‌ها و انتظاراتی داشتیم بنابراین لازم است همین انتظارات را به پرسنلمان آموزش دهیم. اگر در حوزه‌ای مطابق با خواسته‌ها و انتظارات مردم با آن‌ها برخورد نمی شود. به این دلیل است که یا درست به آن‌ها آموزش ندادیم یا در انتخابمان اشتباه کرده‌ایم و یا هر دو این موارد.

وزیر بهداشت با تاکید بر اهمیت اجرای قانون گفت: متاسفانه در کشور قانون گریزی وجود دارد. این موضوع بسیار بد بوده است چراکه اجرای قانون آرامش ایجاد می‌کند و عدم اجرای آن تبعیض را شکل می‌دهد و باعث می شود که مردم احساس نارضایتی کنند بنابراین اگر قانون ، نظم و انضباط نباشد تبعیض افزایش می‌یابد و مشکلات کشور بیشتر می ‌شود. همه ما باید تلاش کنیم که تابع قانون باشیم. در غیر این صورت هر کاری که انجام دهیم خلاف شرع است چرا که حق افراد را ضایع می‌کنیم و باعث ایجاد پارتی بازی و یا رانت می شویم و در عین حال به دلیل برخوردهای سلیقه‌ای نظم هم از بین می‌رود.

هاشمی با اشاره به نقش قوه قضاییه و قوه مقننه در زمینه اجرای قانون اظهارکرد:‌ قوه مقننه باید بر اجرای قانونی که وضع کرده نظارت کند و قوه قضاییه هم باید عدالت را برقرارکند تا حقی از کسی ضایع نشود. بسیار خوب است که اکنون جلسه‌ای را درباره رعایت حقوق شهروندی برگزار کردیم اما این موضوع نباید به جلسه ختم شود بلکه باید در رفتارمان بروز داشته باشد بنابر این امیدوارم توجه به حقوق شهروندی روز به روز پررنگ‌تر بشود چرا که این مهم موضوعی است که به خاطرش انقلاب کردم و حالا باید تلاش کنیم تا شرمنده نشویم.

 وزیر بهداشت با بیان اینکه بحث سلامت و حقوق شهروندی را نباید در یک اتاق محبوس کنیم، گفت: در حرکات، سکنات و رفتار باید حقوق مردم را در نظر بگیریم. لازم است توجه کنیم که وزارت بهداشت وظیفه‌ای جز رعایت حقوق مردم را ندارد و ما برای رعایت حقوق مردم به میدان آمده‌ایم.

 وی افزود: طرح تحول نظام سلامت نیز برای رعایت حقوق شهروندان بود چرا که دیدیم نتایجی مانند کاهش هزینه‌ها در حوزه سلامت،‌افزایش دسترسی به امکانات بهداشت در مناطق محروم و حمایت از سلامت مردم را به دنبال دارد. و در یک کلام اجرای این طرح اجرای اصل ۲۹ قانون اساسی بود که بخشی از آن از جمله بیمه شدن همه افراد کشور مغفول مانده بود؛ به طوری که بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت ۱۱ میلیون نفر بیمه شدند.

وی با بیان اینکه طی چهار سال گذشته کاری جز افزایش رضایت‌مندی مردم انجام ندادیم، گفت: به میزان رضایت مردم به عنوان شاخص نگاه می‌کنیم و خوشبختانه نظرسنجی دستگاه‌های مختلفی مانند مرکز آمار ایران، خبرگزاری جمهوری اسلامی و غیره - که برترین نظرسنجی‌ها را دارند - نشان داده است که حوزه سلامت مورد توجه مردم بوده است البته این حرف به این معنا نیست که در رعایت حقوق مردم بی‌نقص رفتار کرده‌ایم اما به لطف مردم و با کمک خدا این حوزه مورد توجه شهروندان قرار گرفته است.

وزیر بهداشت با اشاره به برخی اقدامات زیرساختی و توسعه‌ای طرح تحول نظام سلامت اظهارکرد: طی این سال‌ها ۲۴ هزار تخت بیمارستانی ایجاد کردیم که این میزان یک چهارم تخت‌هایی است که در طول تاریخ جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است . همچنین ۱۱هزار متخصص و پزشک را در مناطق محروم و دورافتاده مستقر کردیم؛ به طوری که مناطق مختلف کشور از نظر برخورداری از پزشک عمومی و ماما به پوشش صد در صدی رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه تمام مراکز روستایی از نظر واکسیناسیون و تامین دارو مورد توجه بوده‌اند، گفت:  طی اجرای طرح تحول نظام سلامت بالغ بر ۵۰۰۰ خانه و مرکز بهداشتی ایجاد کرده‌ایم. در عین حال باید توجه کرد که به دلیل مشکلاتی مانند خشکسالی و بروز جنگ تحمیلی شاهد مهاجرت مردم از روستاها به شهرها بوده‌ایم و در حاضر ۱۱ میلیون نفر حاشیه نشین در کشور وجود دارد. بر این اساس برای اولین بار برای هر ۲۵۰۰نفر در مناطق حاشیه شهر یک مراقب سلامت قرار داده و پایگاه بهداشتی ایجاد کرده‌ایم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha