یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 234531

اینجا برخی‌ها هنوز، اتفاق تلخ بیست و یکم آبانماه را فراموش نکرده‌اند، اما مردم در مناطق زلزله زده، همچنان امیدوارند که حافظه‌های بیشماری، این سرگذشت غمبار تحمیل شده را به این زودی‌ها از یاد نبرند! نیاز مردم به پوشاک گرم و وسایل گرمایشی هنوز مرتفع نشده و آنها چشم انتظار کمک‌های مردمی هستند.

اسکان موقت درایستگاه آخر

سلامت نیوز:امروز هفدهم دیماه، تقریباً دو ماه از زلزله کرمانشاه می‌گذرد. تعداد زیادی از مردم در کانکس‌های موقت ساکن شده‌اند، اما تعداد دیگری بویژه درشهرها همچنان در زیر چادرها، سرمای خشک و استخوان‌سوز غرب کشور را با هیترها و پیک‌نیک‌ها سر می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: «اینجا برخی‌ها هنوز، اتفاق تلخ بیست و یکم آبانماه را فراموش نکرده‌اند، اما مردم در مناطق زلزله زده، همچنان امیدوارند که حافظه‌های بیشماری، این سرگذشت غمبار تحمیل شده را به این زودی‌ها از یاد نبرند! نیاز مردم به پوشاک گرم و وسایل گرمایشی هنوز مرتفع نشده و آنها چشم انتظار کمک‌های مردمی هستند.»


مردم همچنان به وسایل گرمایشی و بهداشتی نیاز دارند

آقای آرام یکی از ساکنان منطقه زلزله‌زده سر پل ذهاب، که هم‌اکنون در یکی از روستاهای آسیب‌دیده مشغول تدریس است، اگرچه تصویر خوشایندی از وضعیت مردم در شهرها ارائه نمی‌دهد، اما می‌گوید که در بیش از 95 درصد روستاها، مردم در کانکس‌های موقت ساکن شده‌اند.
او که حدود یک هفته بعد از زلزله کرمانشاه به کلاس درس برگشته و در ازگله کار معلمی را شروع کرده است، به «ایران» می‌گوید: «آن 5 درصدی هم که هنوز کانکس نگرفته‌اند به این دلیل بوده که یا در بیمارستان بستری بوده یا برای درمان به تهران آمده بودند. در شهرها اما اگرچه تلاش‌های زیادی صورت گرفته، مردم دچار مشکلات متعددی هستند و تعداد زیادی شاید حدود 40 درصد همچنان در زیر چادرهای هلال احمر زندگی می‌کنند. چرا که هنوز کانکس زیادی وجود ندارد.»
خانواده آرام هم در چند روز اخیر کانکس‌دار شده‌اند. آقای آرام توضیح می‌دهد که یک کانکس را به قیمت 2 میلیون و 800 هزار تومان، قسطی از یک کارخانه‌داری خریداری کرده که چندین کانکس اضافی داشته! علتش هم روشن است.

آنها در فرمی که در همان ابتدا پر کرده‌اند، میزان تخریب خانه‌شان را 40 درصد یعنی نوع 3 اعلام کرده‌اند و به همین علت در اولویت تحویل کانکس نبوده‌اند و ممکن بوده این پروسه بیش از یکماه طول بکشد. خیلی‌های دیگر هم مثل آنها به همین خاطر در چادر ساکن‌اند. متأسفانه منطقه هوای سرد و خشکی دارد و تحمل این سوز سرما برای هیچ کسی راحت نیست. آرام می‌گوید که خانه‌شان ترک‌های شدیدی برداشته و شاید بتوان رفت و آمد کرد، اما هر لحظه ممکن است که فرو بریزد و آنها جرأت نمی‌کنند که شب‌ها در خانه‌شان بخوابند. مخصوصاً این روزها که پس لرزه ها همچنان دست از سرشان برنداشته و دو روز پیش هم در ساعت 4 بعدازظهر، دوباره زمین‌لرزه سرپل ذهاب را لرزانده!


به گفته این معلم کرمانشاهی، بیشتر مردم همچنان برای سرویس بهداشتی و حمام به خانه‌های نیمه تخریبی می‌روند که قابل استفاده‌اند.«البته در شهر هم زحمت زیاد کشیده شده، اما هلال احمر که کار را از ارتش تحویل گرفته، نمی‌تواند بسرعت کار را جلو ببرد. بالاخره حجم مشکلات زیاد است، اینجا حدود 17 هزار نفر جمعیت دارد.» آقای آرام این را که می‌گوید، می‌رود به سراغ مایحتاج مورد نیاز مردم منطقه. او به صراحت می‌گوید همچنان کمبود وسایل بهداشتی، گرمایشی و پوشاک گرم به چشم می‌خورد: «خوشبختانه مردم از نظر مایحتاج غذایی مشکلی ندارند و با دفترچه‌ای که برای هر خانواده صادر شده، سهمیه اقلام‌شان را دریافت می‌کنند. سبد مواد غذایی معمولاً از ماکارونی، برنج، عدس و کنسرو تشکیل شده، اما مردم نمی‌توانند زیاد کنسرو مصرف کنند، هوا خشک است، کنسروها هم مملو از چربی، خیلی‌ها دچار مشکل شده‌اند...»


او درباره غذای گرم هم می‌گوید که خود مردم چه در چادرها و چه در کانکس‌ها با چراغ خوراک پزی یا هیترها، آشپزی می‌کنند و پیک‌نیک هم دارند که به‌صورت رایگان می‌توانند گاز پر کنند و از این نظر مشکلی ندارند: «خوشبختانه همان دو- سه روز اول برق کشی انجام دادند و چادرها مستقیماً برق داشتند.» آقای آرام بتازگی حقوق دی ماهش را دریافت کرده و از این نظر مشکلی ندارد، اما می‌گوید اینجا با خیل عظیم بیکارهایی روبه‌رو هستند که هیچ پول نقدی در بساط ندارند.
او گله‌ای هم دارد و اینکه ستادهای معین استان‌ها که کار ساخت و ساز و آواربرداری را شروع کرده‌اند، همه وسایل مورد نیازشان از ماشین‌آلات سنگین گرفته تا کمپرسی و 10 تن‌ها را با خودشان آورده‌اند، درحالی که حدود 250 دستگاه در منطقه مانده و خیلی‌ها از کار بیکار شده‌اند.ما شنیده‌ایم بعضی از این کامیون‌ها روزانه مبلغ 400 هزار تومان دریافت می‌کنند.


هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه با تأیید اینکه کار واگذاری کانکس‌ها در روستاها تا 95 درصد پیش رفته و طی چند روز آینده نیز به همت بنیاد مسکن تمام می‌شود، به «ایران» می‌گوید: در روستاها حدود 8 هزار کانکس از طریق قراردادی فی ما بین قرارگاه خاتم و بنیاد مسکن واگذار شده و حدود هزار و 500 کانکس نیز از سوی مردم اهدا شده است، بنابراین از نظر ما 95 درصد نیازمندان در روستاها کانکس دریافت کرده‌اند.
او البته می‌گوید که درشهرها هنوز برخی کانکس دریافت نکرده‌اند، اما درباره چرایی‌اش اینطور توضیح می‌دهد: شهر «سرپل ذهاب» حدود 11 هزار و 500 خانه دارد و خانه‌های تخریب شده هم حدود 4 هزار و 500 دستگاه بوده است. یعنی مابقی خانه‌ها نیاز به تعمیر دارد و مردم تا پایان تعمیرات، در بیرون خانه زندگی می‌کنند. اما همه آنها توقع کانکس دارند، درحالی که امکان چنین چیزی وجود ندارد. ما حتی اگر شهر قصرشیرین را هم اضافه کنیم، جایی برای نصب این تعداد کانکس نمی‌ماند. بنابراین به ناچار به کسانی کانکس داده شده که خانه‌ای نداشته‌اند. بازوند ادامه می‌دهد: حدود هزار و 700 نفر هم مستأجر بوده‌اند که به 3 بخش تقسیم شده‌اند. تعدادی راضی شده‌اند با دریافت کمک‌های بلاعوض و وام به روستاها برگردند و تعدادی که در شهر مانده‌اند هم به تمایل خودشان می‌توانستند یا 5 میلیون تومان وام یا کانکس دریافت کنند. جالب اینکه از این 4 هزار و 500 نفر، 2 هزار و 500 نفر تقاضای پول داده‌اند! یعنی تصور می‌کردند که مردم به آنها کانکس اهدا می‌کنند و پول هم دستشان می‌ماند!


وی می‌گوید: با این همه ما در شهرها بعد از اتمام ساخت خانه‌ها، کانکس را تحویل گرفته و در ازایش 2 میلیون و 500 هزار تومان می‌دهیم. بازوند با بیان اینکه تاکنون هزار و 600 کانکس داخل شهرها نصب شده است، می‌گوید: طبق قولی که داده‌ایم تا پایان دی ماه، در شهرها کار توزیع کانکس را تمام می‌کنیم. وی با اذعان اینکه مردم همچنان با مشکل حمام و دستشویی روبه‌رو هستند، می‌گوید: طی چند روز اخیر با انعقاد دو قرارداد، تعداد قابل توجهی سرویس بهداشتی و حمام، بزودی در شهرها نصب می‌شود.


هیچ کودک والد از دست داده‌ایبه بهزیستی تحویل داده نشده


ماندانا مالمیر، مدیر روابط عمومی اداره کل بهزیستی کرمانشاه که هم‌اکنون در مناطق زلزله زده حضور دارد و از نزدیک وضعیت کودکان را رصد می‌کنند، به «ایران» می‌گوید: تاکنون هیچ موردی از کودکان بی‌سرپرست و والد از دست داده به بهزیستی تحویل داده نشده و همه آنها نزد اقوام درجه یک و قانونی نگهداری می‌شوند، البته بهزیستی وضعیت نگهداری کودکان را تحت نظر دارد و درصورتی که صلاحیت اقوام زیر سؤال باشد، حتماً اقدامات قانونی را برای تحویل کودکان انجام خواهیم داد. از طرفی کودکان، می‌توانند امداد بگیر سازمان شده و ماهانه مبلغی را دریافت کنند. ضمن اینکه مددکاران سازمان هم به آنها سر می‌زنند و اقدامات حمایتی را انجام می‌دهند.
وی درباره تعداد کودکان والد از دست داده می‌گوید: طی زلزله اخیر کرمانشاه، متأسفانه 62 مورد از کودکان، والدین خود را از دست دادند که در این میان 14 نفر، از ناحیه هر دو والد یعنی مادر و پدر یتیم شدند. اما با توجه به بافت فرهنگی منطقه، همه این کودکان هم‌اکنون با اقوام خود زندگی می‌کنند.
مالمیر درباره آخرین وضعیت افراد ضایعه نخاعی که در زمان زلزله، دچار نقص عضو شدند، می‌گوید: حدود 20 مورد ضایع نخاعی داشتیم که هم‌اکنون هر 20 نفر ساماندهی شده‌اند. البته بهزیستی طی هفته اخیر یک مرکز جدید جسمی و حرکتی در شهر کرمانشاه راه‌اندازی کرده که افراد ضایعه نخاعی یا افرادی که دارای معلولیت جسمی-حرکتی بوده و از طرفی نیاز به مراقبت‌های تخصصی داشته باشند، می‌توانند به این مرکز مراجعه کنند. این مرکز با یارانه دولتی و به شکل رایگان خدمات ارائه می‌دهد. در واقع افرادی که به خاطر وضعیت جسمی‌شان نمی‌توانند در کانکس زندگی کنند، تا زمانی که خانه‌ها بازسازی شود، می‌توانند در مرکز تحت نظر باشند. به گفته وی، این مرکز 30 نفر ظرفیت دارد اما می‌توان 30 ظرفیت جدید هم به آن اضافه کرد. به عبارتی در این مرکز می‌توان همه معلولان و افراد ضایعه نخاعی را زیر پوشش قرار داد.


پایان اسکان موقت زلزله‌زدگانتا روزهای آینده در مناطق زلزله زده


از آن طرف، دکتر علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر می‌گوید که اسکان موقت زلزله‌زدگان تا روزهای آینده در مناطق زلزله زده تمام می‌شود.
به گفته او، این سازمان هم‌اکنون، فعالیت‌هایی مثل پشتیبانی و حمایت‌های روانی مردم را در دستور کار قرار داده و فعالیت تیم‌های سحر که ساماندهی حمایت‌های روانی در بلایا را برعهده دارند، در شهرها و روستاهای زلزله زده تا پایان امسال ادامه خواهد داشت.
دکتر پیوندی همچنین بر ضرورت تجهیز انبارهای امدادی هلال احمر در سراسر کشور تأکید کرده و می‌گوید: اولویت جمعیت هلال احمر در حال حاضر تجهیز انبارهای امدادی است و این مهم، نیازمند تزریق اعتبارات کافی است تا در صورت وقوع حوادث جدی، جمعیت هلال احمر بتواند خدمات لازم را به آسیب دیدگان ارائه کند.
مهدی علیپور؛ خزانه‌دار جمعیت هلال احمر هم با بیان اینکه تا روز یازدهم دیماه، حدود 59 میلیارد تومان کمک‌های مردمی به جمعیت هلال احمر برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه جمع‌آوری شده است، می‌گوید: مردم استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی بیشترین سهم را در اهدای کمک‌های مردمی داشته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha