چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶
کد خبر: 234863

وضعیت بارش‌ها در حوضه دریاچه ارومیه مطلوب نیست و باوجود برنامه‌ها و پروژه‌های اجرایی برای احیای این دریاچه، همچنان وضعیت مناسب نیست، اما دولت وعده هایی را برای زنده شدن این دریاچه داده که امید می رود نگاه جدی دولت این بار شرایط خوبی را رقم بزند.

اراده جدی دولت برای احیای دریاچه ارومیه

سلامت نیوز: وضعیت بارش‌ها در حوضه دریاچه ارومیه مطلوب نیست و باوجود برنامه‌ها و پروژه‌های اجرایی برای احیای این دریاچه، همچنان وضعیت مناسب نیست، اما دولت وعده هایی را برای زنده شدن این دریاچه داده که امید می رود نگاه جدی دولت این بار شرایط خوبی را رقم بزند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، براساس آمار کاهش بارندگی‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در طی ۶۷ سال گذشته بی سابقه اعلام شده، همچنین در حال حاضر یک میلیارد مترمکعب آب در بستر دریاچه وجود دارد که تنها معادل ۳۵ درصد بستر دریاچه را پوشانده و می توان با صراحت اعلام کرد که بیش از ۹۰ درصد دریاچه‌ی ارومیه خشک شده است.

از سوی دیگر اطلاعات ثبت شده در ۲۴ آذر ماه، بیانگر این است که حجم آب موجود در دریاچه برابر با یک میلیارد و ۶۶ میلیون متر مکعب بوده و این در حالی است که طبق میانگین دراز مدت ۳۰ ساله، میزان آب موجود در دریاچه باید برابر با ۱۶ میلیارد متر مکعب باشد.

در همین راستا اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور تصریح کرده است که "در شرایط فعلی باید با همه توان به دنبال حل و فصل مسائل دریاچه ارومیه باشیم چراکه اگر مسائل دریاچه ارومیه جدی شود آثار مخرب آن می تواند گریبانگیر همه مناطق شمال غرب کشور و حتی مناطق مرکزی شود."

وی با بیان اینکه باید با همه توان به دنبال حل و فصل مسائل دریاچه ارومیه باشیم؛ گفت:دولت نیزمحدودیتی برای تامین اعتبار در این زمینه قائل نیست.

این در شرایطی است که طبق اعلام خلیل ساعی دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه سطح تراز دریاچه برابر با ۱۲۷۰.۲۸ است که نسبت به سال گذشته ۲۶ سانتی‌متر کاهش دارد و اگر روند بارش‌های زمستانی این گونه ادامه یابد، وضعیت تراز دریاچه ارومیه هم خوب نخواهد بود.

وی با اشاره به بودجه‌ی درنظر گرفته شده برای احیای دریاچه ارومیه نیز افزود: ۵۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای استان ما در این راستا در نظر گرفته شده است، اما همه این موارد به بارش‌ها و نزولات جوی بستگی دارد.

به طور کلی در سال جاری سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه به‌خوبی مدیریت شده‌اند و میزان اعمال صرفه‌جویی لازم را با ۳ درصد عقب ماندگی نسبت به تحقق اهداف، به میزان ۲۱ درصد اجرایی کرده‌اند، اما با این حال بایستی در مباحث جلوگیری از برداشت غیر مجاز از منابع آب زیرزمینی، جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز، جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز آب‌های سطحی اهتمام بیشتری صورت گیرد.

همچنین بجز وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی باید سایر دستگاه‌های دولتی استانی و محلی و مردم به ویژه کشاورزان نیز در این امر اهتمام داشته باشند، چراکه دریاچه ارومیه بدون مشارکت دستگاه‌های مرتبط و بدون کاهش مصرف، احیا نخواهد شد.

بی‌جان شدن دریاچه ارومیه واقعیتی است که درباره این حوضه غیر قابل انکار است و اگر دولت و مسوولان می خواهند وضعیت این دریاچه را سر و سامان دهند، باید عزم جدی حاکم باشد تا بتوان این دریاچه را از تشنگی نجات داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha