رئیس کمیسیون اجتماعی و نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح تحول سلامت با تلاش‌های وزیر بهداشت اجرایی شد، گفت: با اجرای این طرح بسیاری از مشکلات مردم به ویژه قشر ضعیف و آسیب پذیر در حوزه سلامت حل شد، اما دولت همه بودجه اختصاص یافته به طرح را پرداخت نکرد و آن را با چالش مواجه کرد.

دولت از طرح تحول سلامت حمایت می‌کند، اما بودجه‌اش را نمی‌دهد

سلامت نیوز:رئیس کمیسیون اجتماعی و نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح تحول سلامت با تلاش‌های وزیر بهداشت اجرایی شد، گفت: با اجرای این طرح بسیاری از مشکلات مردم به ویژه قشر ضعیف و آسیب پذیر در حوزه سلامت حل شد، اما دولت همه بودجه اختصاص یافته به طرح را پرداخت نکرد و آن را با چالش مواجه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،عبدالرضا عزیزی  افزود: در طرح تحول سلامت بر اساس قانون مقرر شد که به روستاییان و کشاورزان ٩٧ و ساکنان مناطق شهری ٩٤ درصد در هزینه های درمانی تخفیف داده شود؛ در واقع  روستائیان ٣ درصد و ساکنان مناطق شهری ٧ درصد هزینه های درمان خود را پرداخت کنند..

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: اجرای طرح تحول سلامت موجب رضایتمندی مردم در حوزه سلامت شد، اما به دلیل افزایش بار مراجعات مردم به مراکز درمانی نارضایتی پزشکان، پرستاران و پرسنل بیمارستان ها را به دنبال داشت که باید  تلاش کرد این نارضایتی ها از بین برود.

عزیزی مشکلات طرح تحول سلامت را ناشی از تزریق نشدن صد درصدی منابع دانست و گفت: دولت منابع در نظر گرفته شده برای طرح تحول سلامت  را به طور صددرصد  تخصیص نداد و این موضوع موجب بروز مشکلاتی در مسیر اجرای این طرح  شد.

عزیزی ادامه داد: در طرح تحول سلامت قرار بود ۴ میلیون نفر بیمه شوند اما ١١ میلیون نفر بیمه شدند و دولت فقط منابع ٤ میلیون نفر بیمه شده را به بیمه سلامت پرداخت کرد و همین کسری بودجه ای موجب نارضایتی و بروز مشکلات در اجرای طرح شد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه ٤۸٠٠ میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه ها در مجلس به حوزه سلامت تخصیص یافت، اظهار کرد: تنها جایی که می توانست از این ردیف بودجه ای هدفمند هزینه شود، حوزه سلامت بود اما متاسفانه دولت منابع لازم را برای اجرای طرح تحول سلامت از محل هدفمندی یارانه ها به طور کامل به وزارت بهداشت تخصیص نداد.

وی تصریح کرد: از محل درآمد مالیات بر ارزش افزوده نیزکه حدود ٢٩٠٠ میلیارد تومان  برآورد شده بود دولت بودجه لازم را به طور کامل به وزارت بهداشت پرداخت نکرد، افزون بر این، دولت منابع دیگر طرح تحول سلامت را نیز ١٠٠ درصد تخصیص نداد که همه این موارد موجب بروز مشکل و نارضایتی شد.

عزیزی خاطرنشان کرد: دولت به وزارت بهداشت  ماموریت می دهد که طرح تحول سلامت را اجرا و منابع آن را تامین کند اما وقتی منابع به طور کامل تخصیص داده نمی شود ، این وزارتخانه تا حدی می تواند خدمات بدهد همچنین به دلیل کمبود بودجه ای توان پرداخت مطالبات پزشکان، پرستاران و پرسنل را نخواهد داشت و این موجب نارضایتی آنها می شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: البته با اجرای طرح تحول سلامت بیماران  رضایتمندی خوبی داشتند زیرا زیرمیزی ها از بین رفت و هزینه های درمانی کاهش پیدا کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید منابع مالی پایدار برای اجرای طرح تحول سلامت تامین شود، گفت: طرح تحول سلامت یکی از دستاوردهای خوب دولت محسوب می شود زیرا این طرح به سلامت مردم توجه ویژه ای داشت اما باید منابع پایدار برای اجرای طرح تحول سلامت در نظر گرفته شود، از طرفی باید نقاط  ضعف نیزاز بین برود و نقاط قوت تقویت شود تا رضایت مردم، پزشکان، پرستاران و کادر درمان را در پی داشته باشد.

عزیزی در پاسخ به برخی گمانه زنی ها مبنی بر شکست طرح تحول سلامت عنوان کرد: اگر طرح تحول سلامت شکست بخورد دولت و مجلس هر دو مقصر هستند، چرا نباید از طرحی به این خوبی حمایت کنیم تا شکست بخورد؟ اگر پزشکان و پرستاران و کسانی که در حوزه سلامت خدمت می کنند مطالباتی دارند باید مطالبات آنها تامین و پرداخت شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha