یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸

ربیعی در جلسه‌ای که فرماندهان عملیات نجات و امداد چین، سفیر ایران در چین، سرکنسول ایران در شانگهای ، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، مدیرعامل شرکت نفتکش و رییس سازمان بنادر کشور حضور داشتند، بیان کرد:« بنده به اینجا آمدم که با سرعت بیشتری کارها را دنبال کنم و از نزدیک بر موضوع نظارت داشته باشم. اکنون تحولی رخ داده و کارها با سرعت بیشتری دنبال می‌شود».

مر ثیه‌ای بر ای داغ «سانچی»

سلامت نیوز:ماجرای غم‌انگیز نفتکش سانچی به روزهای آخر خود می‌رسد و حالا با پیدا شدن پیکر دو خدمه آن انگار امیدها به یأس مبدل شده‌است. نیروهای چینی صبح دیروز موفق شدند وارد نفتکش شوند و با توجه به حرارات بالا و وجود گازهای سمی فقط نیم ساعت تجسس کردند. آن‌ها با ورود به پل فرماندهی نفتکش، جعبه سیاه را نیز همراه خود به بیرون انتقال دادند.

به گزاش سلامت نیوز، قانون نوشت: علی ربیعی، وزیرکار برای اینکه از نزدیک شاهد تلاش نیروهای امدادگر باشد به چین رفت. او همان دقایق ابتدایی حضورش به اتاق فرماندهی بحران چینی‌ها رفت و از نزدیک همه فعالیت‌‌ها را زیر نظر گرفت.

باید زوایای این حادثه روشن شود

ربیعی در جلسه‌ای که فرماندهان عملیات نجات و امداد چین، سفیر ایران در چین، سرکنسول ایران در شانگهای ، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، مدیرعامل شرکت نفتکش و رییس سازمان بنادر کشور حضور داشتند، بیان کرد:« بنده به اینجا آمدم که با سرعت بیشتری کارها را دنبال کنم و از نزدیک بر موضوع نظارت داشته باشم. اکنون تحولی رخ داده و کارها با سرعت بیشتری دنبال می‌شود».

وی با اشاره به اینکه امروز سفیر ایران و فرمانده کل دریانوردی تفاهمنامه همکاری برای رفتن به کشتی سانچی امضا کرده‌اند، تصریح کرد: چینی‌ها چند ساعت قبل به کشتی رفتند و پیکر دو تن از خدمه را در نزدیک موتورخانه پیدا کرده و آن‌ها را به کشتی چینی منتقل کردند. قرار است نیروهای ایرانی نیز با چینی‌ها به سمت کشتی اعزام شوند و من فکر می‌کنم که به عرشه برسند. باید حرارت کنترل شود تا به نتیجه نهایی برسیم.

ربیعی با اعلام اینکه جعبه سیاه کشتی پیدا شده است، اظهار داشت: ما درخواست فوری کرده‌ایم که اطلاعات جعبه سیاه در اختیار ما نیز قرار گیرد تا کمیته مشترک آن را بررسی کند. همچنین خواستیم با خدمه و کاپیتان کشتی چینی تصادف کرده نیز ملاقات داشته باشیم تا از همین حالا ابعاد قضیه روشن شود.

وی افزود: آنچه ما را نگران کرد، تعطیلی کار اطفای حریق در شب‌ها بود ما با کوچک‌ترین احتمال زنده ماندن دریانوردان وظیفه می‌دانستیم تمام تلاش خود را به‌کار گیریم.

ربیعی با بیان اینکه به دلیل ضرورت موضوع بدون هماهنگی با دولت چین به شانگهای آمدم، تصریح کرد: سختی کار را درک می کنم و می‌دانم زحمت کشیدند اما انتظار مردم ایران این بود که هرچه در توان بود برای این کشتی به‌کار گرفته شود.از بین رفتن و غرق شدن کشتی مصادف با از بین رفتن امید مطلق است؛ بنابراین خواسته ما جدیت در اجرای عملیات امداد و نجات است.خاطره ملت ایران نسبت به این موضوع تاریخی خواهد بود و در اذهان ملت ایران خواهد ماند. ما می‌خواهیم هر چه از دست‌مان برمی‌آید انجام دهیم.همکاران ما از مجلس و دولت در کنار مردم نگران این موضوع هستند و با جدیت آن را دنبال می‌کنند.من احساسات خودم و انتظاری را که مردم دارند، یادآور می‌شوم.

اعزام تکاوران به صحنه حادثه

هادی حق‌شناس، معاون سازمان بنادر ودریانوردی با بیان اینکه هم اکنون گروه اعزامی تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در نزدیکی محل نفتکش ایرانی هستند، گفت: در صورتی که شرایط مناسب باشد این گروه از تکاوران به همراه سایر اعضای گروه تجسس و نجات وارد موتورخانه این نفتکش خواهند شد.

هادی حق شناس در ادامه افزود: به علت ادامه آتش‌سوزی و دمای بالای نفتکش ایرانی، تیم تجسس و نجات که در منطقه حضور دارند، از کشتی خارج شده‌اند و هم اکنون این تیم منتظر سرد شدن نفتکش ایرانی هستند تا پس از کاهش دمای آن عملیات تجسس و نجات ادامه یابد.

وی با بیان اینکه درجه حرارت کشتی فوق‌العاده بالاست و تیم تجسس و امداد چین پس از نیم ساعت مجبور به ترک این نفتکش شدند، گفت: هم اکنون عملیات اطفای حریق و خنک ‌کردن کشتی ادامه دارد تا اعضای تیم تجسس نجات وارد کشتی شوند.

به گفته معاون سازمان بنادر، کشتی از نقطه اولی که دچار حریق شد حدود ۱۵۵ مایل دریایی با شانگهای فاصله داشتاما به علت وزش بادهای شدید و توفانی فاصله آن با شانگهای به حدود ۲۶۰ مایل رسیده است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر ودریانوردی یادآورشد: تاکنون جسد سه نفر از دریانوردان این نفتکش توسط تیم تجسس و نجات پیدا شده و از سرنوشت بقیه آن‌ها اطلاعی دردست نیست. برای تسهیل امدادرسانی هم‌اکنون علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و محمدراستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در منطقه حضور دارند و بر نحوه عملیات تجسس و نجات کارکنان این نفتکش از نزدیک نظارت می‌كنند.

ادعای چینی‌ها برای کمک فوری به نفتکش

«شیه کوان وی»، فرمانده چینی اطفای حریق نفتکش ایرانی در شانگهای چنین بیان کرده‌است: صبح شنبه باوجود شرایط نامساعد و ریسک بالا، به کشتی سانچی داخل شدیم اما متاسفانه پیکر دو تن از دریانوردان را در عرشه پیدا کردیم. حجم آتش خیلی بالا بود و خطر انفجار و انتشار گازهای سمی نیز وجود داشت ولی با توجه به اینکه نباید فرصت را از دست می‌دادیم، این کار انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: دو پیکر پیدا شده را به یک کشتی دیگر حمل کردیم که بعد از ظهر امروز یک کشتی برای انتقال پیکر آن‌ها اعزام خواهیم کرد. فاصله و شرایط نامساعد جوی باعث تاخیر در انتقال پیکیرها شده است.

شیه گفت: 200 تن فوم که برای خاموش کردن آتش کاربرد دارد، خریداری کردیم ولی ممکن است با مشکل کمبود فوم مواجه شویم. در ضمن وزیر حمل و نقل چین مرتب با ما در ارتباط است و تاکید می‌کند که از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنیم.

گرفتن نمونه ژنتیکی از خانواده‌های خدمه نفتکش سانچی

مهرداد علی بخشی، مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: در پی حادثه آتش سوزی نفتکش ایرانی در آب‌های چین و یافتن جسد سه تن از خدمه این کشتی، سازمان پزشکی قانونی کشور با هماهنگی سازمان بنادر و کشتیرانی از روز پنج‌شنبه 21 دی کار اخذ نمونه ژنتیکی از خانواده خدمه کشتی را آغاز کرد.

وی با بیان این مطلب افزود: اطلاعات ما از تعداد خدمه و وضعیت نفتکش ایرانی مطابق با مواردی است که سازمان بنادر و کشتیرانی کشور اعلام کرده که بر این اساس 32 خدمه (شامل 30 ایرانی و دو غیر ایرانی) در کشتی حضور داشتند. وی با اظهار امیدواری نسبت به زنده و سلامت بودن بقیه خدمه کشتی افزود: به منظور بررسی هویت سه جسد یافت شده از خدمه این کشتی ناچار به اخذ نمونه ژنتیکی از خانواده‌های (بستگان درجه یک) تمام خدمه کشتی هستند که بر اساس هماهنگی با سازمان بنادر و کشترانی خانواده‌ها به پزشکی قانونی تهران و فارس هدایت شدند.

دکتر علی بخشی تصریح کرد: نمونه گیری از خانواده‌ها از روز پنج‌شنبه در پزشکی قانونی تهران و فارس آغاز شده است و در استان تهران 12 خانواده و در استان فارس نیز چهار خانواده به مرکز پزشکی قانونی مراجعه و از آنان نمونه ژنتیکی اخذ شد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان پزشکی قانونی کشور با توجه با شرایط روحی خانواده‌های خدمه کشتی کار اخذ نمونه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با حفظ حرمت این عزیزان انجام داد، اظهار داشت: تاکنون از خانواده 16 تن از خدمه کشتی نمونه ژنتیکی اخذ شده، بقیه خانواده‌ها نیز با هماهنگی سازمان بنادر و کشترانی برای نمونه‌گیری به سازمان پزشکی قانونی کشور معرفی خواهند شد.

گفت‌وگوی تلفنی ظریف با همتای چینی درباره نفتکش ایرانی

وزیر خارجه ایران در تماس تلفنی با همتای چینی خود بر لزوم انجام تعهدات همه طرف‌ها در سانحه اتفاق افتاده برای نفتکش ایرانی تاکید کرد.

در این تماس در خصوص اجرای برجام و لزوم انجام تعهدات همه طرف‌ها و نیز سانحه تاسف‌بار برای نفتکش ایرانی گفت‌وگو شد.‌

وزیر امور خارجه چین با ابراز تاسف از بروز سانحه برای نفتکش ایرانی اعلام کرد: نیروهای امدادی چینی همه تلاش خود را برای مهار آتش به کار گرفته و به کمک‌های خود ادامه خواهند داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha