دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
کد خبر: 235255

معمولا افراد سیگاری و افرادی كه از غذاهای پرچرب و فست فودها استفاده می كنند بیشتر به ریفلاکس معده مبتلا می شوند. کسانی كه حجم معده را پرمی کنند و بعد از غذا می خوابند و یا افرادی كه كم تحركند و کسانی که تركیبات مختلفی از غذاها را بدون در نظر گرفتن تاثیر آنها بر بدن، به سیستم گوارشی آسیب می زنند، بیشترین رفلاكس را گزارش می كنند.

چگونه به جنگ با رفلاکس معده برویم؟

سلامت نیوز: معمولا افراد سیگاری و افرادی كه از غذاهای پرچرب و فست فودها استفاده می كنند بیشتر به ریفلاکس معده مبتلا می شوند. کسانی كه حجم معده را پرمی کنند و بعد از غذا می خوابند و یا افرادی كه كم تحركند و کسانی که تركیبات مختلفی از غذاها را بدون در نظر گرفتن تاثیر آنها بر بدن، به سیستم گوارشی آسیب می زنند، بیشترین رفلاكس را گزارش می كنند.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از رادیو سلامت؛ احساس درد در بیماران زخم معده و رفلاكس، متفاوت است، ولی رعایت عادات غذایی شان شبیه به هم است.

سارا صرافی زاده، دکترای تغذیه با بیان اینکه رفلاكس معده حالتی است كه افراد معمولا بعد از مصرف غذا یا زمانی كه معده شان خالی است حس می كنند، افزود: اسید معده به جریان می افتد و این احساس از مجاری گوارشی و مری تا دهان، كاملا حس می شود. این احساس، برای سیستم گوارشی، بسیار تحریك كننده و آزار دهنده است.

اینكه رفلاکس معده در اثر چه به وجود می آید، باید گفت در وهله اول داروهای مصرفی متعدد كه بسیار رایجند مثل آسپرین ، ویتامین سی، قرص آهن، قرص های ضد التهابی غیر استیروییدی می توانند حالت رفلاكس ایجاد كنند بنابراین باید با آب فراوان خورده شوند .

معمولا رفلاكس با ضعف های معده همراه است و ٨٠درصد افرادی كه آسم و آلرژی دارند دچار رفلاكس می شوند. ترشح زیاد اسید و خالی بودن معده، موجب زخم می شود و مجموعه این عوامل شرایط رفلاكس را ایجاد می كند.

معمولا افراد سیگاری و افرادی كه از غذاهای پرچرب و فست فودها استفاده می كنند بیشتر به ریفلاکس معده مبتلا می شوند. کسانی كه حجم معده را پرمی کنند و بعد از غذا می خوابند و یا افرادی كه كم تحركند و کسانی که تركیبات مختلفی از غذاها را بدون در نظر گرفتن تاثیر آنها بر بدن، به سیستم گوارشی آسیب می زنند، بیشترین رفلاكس را گزارش می كنند، چون این افراد به پرخوری هیجانی دچارند و هله هوله می خورند، بنابراین، حجم معده تحمل این همه اسید را ندارد و موجب رفلاكس معده می شود .

تا سه ساعت بعد از مصرف غذا نباید خوابید تا رفلاكس رخ ندهد. ناراحتی هایی كه فرد در سیستم گوارش خود حس می كند مجموعه ای از حساسیت های خاص است و کلی نیست. افراد باید روی تک تک مواد غذایی كه مصرف می كنند تمركز كنند تا آگاه شوند چه زمانی دچار رفلاكس می شوند.
 
همچنین مصرف میوه و سبزیجات خام، به ویژه گوجه فرنگی، در بعضی افراد، تحریك پذیری معده را بیشتر می كند و موجب رفلاكس بیشتر می شود.

وجود این باكتری، بسیار شایع است و می تواند رفلاكس را بیشتر كند. در این مواقع، فرد مبتلا با پرهیز غذایی درمان نمی شود و حتما باید دارو مصرف كند تا باكتری از بین برود. نكته بعدی پروبایوتیك ها هستند. این باكتری مفید از بدن حذف شده و افرادی كه باكتری های مفید روده شان كم است معمولا گوارش سالمی ندارند و باید از این محصولات مثل كفیر یا لبنیات حاوی پروبیوتیک استفاده یا  دارو مصرف كنند.

تاثیر نوشابه های سودا و چای و قهوه در همه افراد یکسان نیست. هر فرد باید به تاثیر این نوشیدنی ها در بدن خود آگاهی داشته باشد سپس مصرف کند، به خصوص موادی كه در كنسروها و سوسیس و كالباس استفاده می شود ممكن است فرد را دچار سوزش معده و استفراغ کند.

صرافی زاده با بیان اینکه فرد مبتلا نباید غذای حجیم بخورد، افزود: افراد باید از پرخوری پرهیز كنند. دفعات غذای فرد باید در حجم كم باشد. تقسیم بندی غذا كار سختی است ولی افرادی كه به این بیماری دچارند باید این موضوع را جدی بگیرند. افراد مبتلا به ریفلاکس معده باید از خوردن چند وعده غذا در طی روز ، غذاهای چرب،فست فودها، مصرف بیش از حد مایعات در حین غذاخوردن ،استفاده از لباس های بسیار تنگ، پرهیز کنند.

احساس درد در بیماران زخم معده و رفلاكس، متفاوت است ولی رعایت غذاییشان شبیه به هم است. افراد در پارامترهای خونیشان التهاب دارند. التهاب، شرایط دردناكی ایجاد می کند. این افراد  باید روی رفع التهاب تمركز و امگا ٣ و زردچوبه و دارچین مصرف كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امیرعلی ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    0 0
    سلام تجربه ی درمااان من مشکل رفلاکس معده داشتم خیلی درمان و دکتر رفتم و اندوسکپی انجام دادم این تجربه رو میگم شاید بدرد خیلی ها بخوره هرچی دکتر رفتم گفتن عصبی هست در صورتی که من دغدغه ی خاصی نداشتم اون دوران حتی دارو های دکتر هم دیگه ارومم نمیکرد ولی عصاره ی شیرین بیان تنها چیزی بود که ارومم میکرد ولی زیاد میخوردم من اون دوران قلیون می کشیدم اصلا تصور نمیکردم که دود و معده به هم ربط داشته باشه سر یه موضوع دیگه قلیون رو گذاشتم کنار و یکسال هم گذشت و من همچنان مشکل معده داشتم با این که قلیون نمی کشیدم بعد از یکسال یه روز دیدم معدم دیگه درست شد ولی نمیدونستم چه اتفاقی افتاد که درست شد و همش فکر میکردم که چی شد که درست شد مگه دیروز چی خوردم تا فهمیدم جریان چیه معده ی من خوب شد ولی دیدم وقتی کنارم قلیون و یا سیگار میکشه یکی دو روز معدم بهم میریزه و مثل قبل اذیتم می کنه اینجا بود که فهمیدم همه ی مشکل معدم زیر سر قلیون بوده و هر دودی مثل سیگار و قلیون و بوی رنگ و بنزین و تینر و این چیزا معده ی منو تحریک می کنه الان با اینکه سالهاست قلیون نمیکشم ولی معده ی منو حساس کرده این همه رو نوشتم که کمکی باشه برای تشخیص مشکلتون سیگار و قلیون نکشید واسه همیشه بهش نه بگید