بنابر اعلام معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی ایران، این دانشگاه کار ساخت و ساز و جایگزینی بیمارستان‌های فرسوده تحت پوشش خود را آغاز کرده، اما برای ادامه کار، به منابع مالی و زمین مناسب برای ادامه کار خود نیاز دارد.

هزینه راه‌اندازی هر تخت بیمارستانی چقدر است؟

سلامت نیوز:بنابر اعلام معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی ایران، این دانشگاه کار ساخت و ساز و جایگزینی بیمارستان‌های فرسوده تحت پوشش خود را آغاز کرده، اما برای ادامه کار، به منابع مالی و زمین مناسب برای ادامه کار خود نیاز دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر حسین مبارکی  میانگین سنی بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران را  ۴۵ سال اعلام کرد و گفت: هر ملکی در هر زمانی ‌مطابق استانداردهای نظام مهندسی حاکم در آن دوره ساخته می‌شود. در گذر زمان معیارها ارتقا پیدا کرده و به سمت ایمنی و مقاومت بیشتر رفته است؛ به همین دلیل نمی‌توان گفت بیمارستان‌ها در آن دوره غیراستاندارد ساخته شده‌اند. مقایسه بیمارستان‌هایی که قبلا ساخته شده‌اند با معیارهای امروز، نمی‌تواند شاخص خوبی به ما بدهد، اما شاید در گذر زمان مقاومت آنها نسبت به ساختمان‌های امروزی کمتر باشد.

وی ادامه داد: ما در برنامه گسترش و نوسازی دانشگاه علوم پزشکی ایران در نظر داریم بیمارستان‌هایی نوساز جایگزین بیمارستان‌های قدیمی شود؛ چون بیمارستان‌های قدیمی باید متناسب با نیاز امروز نوسازی شوند تا از نظر سازه و مقاومت در مقابل لرزش‌ زمین مقاومت داشته باشند و در شرایط بحران بتوانند آمادگی خود را در بالاترین سطح حفظ کنند.

به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی ایران، در حال حاضر کار ساخت و ساز و جایگزینی بیمارستان‌های شهید اکبرآبادی، شهدای یافت آباد، فیروزآبادی، روانپزشکی ایران، سوانح سوختگی شهید مطهری و رسول اکرم (ص) آغاز شده است.


‌هزینه ساخت هر تخت بیمارستانی ۸۰۰ میلیون تومان است
مبارکی تاکید کرد: ما باید با توجه به منابع خود به سمت ساخت بیمارستان‌های جایگزین برویم. هزینه ساخت هر تخت بیمارستانی حدود ۸۰۰ میلیون تومان است؛ به همین دلیل دولت تا جایی که توانسته با صرفه جویی و تامین منابع از  محل‌های مختلف تلاش می‌کند هزینه ساخت این بیمارستان‌ها را تامین کند. علاوه بر آن سعی می‌کنیم از سرمایه‌گذاری‌های غیردولتی نیز در این زمینه استفاده کنیم.

وی همچنین بیان کرد: البته مقاومت ساختمان بیمارستان‌ها به شدت زلزله بستگی دارد؛ تصور ما این است که استقامت آنها به مراتب بیشتر از سازه‌های عمومی است مگر در موارد خاص. در شرایط بحران از تمام فضاهای موجود در نظام سلامت که قابلیت ارائه خدمت دارند، استفاده می‌شود،  حتی بیمارستان‌های تخصصی. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز معمولا استانداردهای نظام مهندسی از نظر رعایت اصول مبانی لازم برای ساخت ساختمان‌ها را اعلام می‌کند. به این ترتیب در بیمارستان‌های جایگزین، سقف، دیوار، ستون‌ها، اسکلت، طبقات و ... با استانداردهایی کاملا به روز طراحی می‌شود تا شهروندان احساس امنیت داشته باشند. شاید این استانداردهایی که همین الان در ساخت بیمارستان‌ها به کار می‌بریم به هیچ عنوان در  ساختمان‌های عمومی استفاده نشود. از طرفی رعایت همه این موارد، ساخت را پر هزینه می‌کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ضریب اشغال تخت در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران بیش از ۸۰ درصد است. وقتی بیمارستان جایگزین ساخته می‌شود، اگر بیمارستان قبلی ۱۵۰ تختخوابی باشد و بیمارستان جایگزین را ۲۵۰ تختخوابی بسازیم، دامنه گسترش خدمات و دسترسی مردم بیشتر می‌شود؛ در نتیجه اعتقاد نداریم با افزایش تعداد تخت‌های موجود، درصد اشغال تخت کاهش پیدا می‌کند بلکه با این کار به دنبال افزایش دسترسی مردم هستیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی ایران، با بیان اینکه پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت استان تهران و همچنین ارجاعات شهرهای دیگر تحت پوشش خدمات درمانی این دانشگاه قرار می‌گیرند، افزود: بار ترافیکی زیادی از نظر بیمار در مجموعه‌ای مانند بیمارستان رسول اکرم(ص) وجود دارد؛ چون بیشتر این بیماران از شهرستان می‌آیند، اما چاره‌ای جز این نداریم. مجموعه این فشار را تحمل می‌کند تا بتواند باری از دوش مردم بردارد.

وی ادامه داد: تکمیل پروژه‌های آغاز شده و نیمه کاره مانند بیمارستان‌های اکبرآبادی، فیروزآبادی، سوانح و سوختگی و امام خمینی (ره) شهریار در اولویت قرار دارد. اگر اعتبار لازم به موقع تامین شود، این بیمارستان‌ها  تا پایان سال ۹۷ به بهره‌برداری  می‌رسند.


تامین زمین، معضل ساخت بیمارستان‌های جایگزین
معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل ما در زمینه ساخت بیمارستان‌های جایگزین، تامین زمین است، اظهار کرد: تهران شرایط خاصی دارد و مانند شهرهای دیگر دسترسی به زمین راحت نیست. بیمارستان از نظر زمین، محیط اطراف آن، زمان دسترسی به بیمارستان و ... باید استانداردهای خاصی داشته باشد، اما پیدا کردن چنین زمینی در سطح استانداردهای بین‌المللی در شهر تهران به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست. شرایط جغرافیایی شهر تهران باعث شده به راحتی امکان تهیه زمین مناسب و استاندارد برای جانمایی بیمارستان نداشته باشیم، اگر هم پیدا کنیم منابع مالی اجازه خرید آن را نمی‌دهد.

مبارکی همچنین اضافه کرد: معمولا بیمارستان‌های جایگزین در همان محل بیمارستان قبلی ساخته می‌شوند؛ برای مثال بیمارستان جایگزین شهدای هفتم تیر، دقیقا در همان زمین جانمایی شده است. ما فقط اعتبار را برای ساخت بیمارستان پیش بینی می‌کنیم. اما محل بیمارستان جدید برخی مراکز درمانی تغییر می‌کند؛ مانند بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) که در زمین  مجاور مرکز قبلی که خریداری شده است، ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه پد هلیکوپتر ندارند، تاکید کرد: بیمارستان‌های فعلی این پتانسیل را ندارند؛ چون با این نگاه طراحی نشده‌اند، اما سعی می‌شود در تمام بیمارستان‌های جدید پد هلیکوپتر پیش بینی شود. این دانشگاه آمادگی دارد در شرایط بحران مجموعه خدمات بهداشتی و درمانی مورد نیاز را بسته به نیاز همان مقطع ارائه کند؛ چون پیش بینی‌های لازم برای آن زمان صورت گرفته است.


دسترسی؛  مهم‌ترین مشکل بیمارستان‌های تهران در زمان حادثه
معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره میزان آمادگی بیمارستان‌های این دانشگاه در صورت بروز بحران، اظهار کرد: فضای لازم برای بستری و پذیرش مصدومان بیشتر در صورتی که در مراکز درمانی فضای لازم وجود داشته باشد، ایجاد می‌شود، اما سخت است؛ همچنین دسترسی‌ها به مراکز درمانی یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در هنگام اتفاقاتی مانند زلزله است. ازدحام،  تراکم جمعیت و ... ممکن است آزاردهنده باشند؛ به همین دلیل مسیر انتقال مصدومان باید به راحتی باز شود. این امکان وجود دارد که سازه‌های بیمارستانی زمان زلزله دچار مشکل شوند؛ چون بعضی از آنها قدیمی هستند، اما این دلیل خوبی نیست که فکر کنیم تمام سازه‌های ما دچار مشکل خواهند شد.

 مبارکی تصریح کرد: قاعدتا در زمان بحران تمام بیمارستان‌های شهر تهران با هم هماهنگ می‌شوند و در این میان ممکن است مراکز درمانی ما ظرفیت نداشته باشند و به این ترتیب می‌توان بیمار را به بیمارستان دیگر ارجاع داد. مشابه آنچه در زلزله کرمانشاه رخ داد؛ بیماران بین بیمارستان‌های مختلف توزیع شدند و از ظرفیت‌های خالی آنها استفاده شد. در مجموع طبیعتا هنگام بروز بحران هماهنگی‌های درون بخشی بین دانشگاه‌های مستقر در تهران وجود خواهد داشت تا بتوان از مجموعه امکانات موجود در شهر به بهترین شکل ممکن برای تهران و شهرهای دیگر استفاده کرد. علاوه بر آن برای هر چند منطقه در شهر تهران، یک استان معین در نظر گرفته شده است که از ظرفیت آن‌ها نیز در حوزه بهداشت و درمان استفاده خواهد شد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha