سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴
کد خبر: 235355

معاینهٔ منظم چشم‌ها یک امر ضروری و مهم برای حفظ بینایی خوب و سلامت بینایی است. بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات چشمی نشانه‌ها یا علائم مشخصی، مخصوصاً در مراحل اولیه، ندارند. به همین دلیل است که تشخیص زودهنگام مشکل چشمی دارای اهمیت زیادی است.

چیزهایی که باید در مورد معاینه‌های چشم بدانید

سلامت نیوز: معاینهٔ منظم چشم‌ها یک امر ضروری و مهم برای حفظ بینایی خوب و سلامت بینایی است. بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات چشمی نشانه‌ها یا علائم مشخصی، مخصوصاً در مراحل اولیه، ندارند. به همین دلیل است که تشخیص زودهنگام مشکل چشمی دارای اهمیت زیادی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید، با معاینه‌های منظم چشم یک فرد می‌تواند مشکل بینایی خود را در همان مراحل اولیه تشخیص دهد و در جهت درمان آن تلاش کند. یک معاینهٔ چشمی جامع شامل سوال‌هایی در مورد وضعیت پزشکی شما و سابقهٔ بیماری خانوادگی شما و همچنین آزمایش‌های چشمی به‌منظور مشخص ساختن حدت چشم (شفاف دیدن چیزها)، شکست نور (نحوهٔ شکست نور توسط چشم) و سلامت کلی چشم است. وقتی‌که چشم‌پزشک شما از این سوال‌ها و آزمایش‌ها اطلاعاتی را در مورد چشم شما به دست آورد تصمیم به نیاز یا عدم نیاز دیگر آزمایش‌ها می‌گیرد تا وجود یا عدم وجود مشکلات چشمی را به‌طور دقیق مشخص سازد.


در طول معاینهٔ چشم، پزشک‌ها احتمالاً چه سوال‌هایی را خواهند پرسید؟
پزشک شما ممکن است که معاینه را با پرسیدن سوال‌های زیر شروع کند:
• آیا متوجه مشکلات یا علائم چشمی همچون سوزش چشم، دوبینی یا ترشح در خود شده‌اید؟
• آیا یک مشکل سلامتی کلی دارید؟
• آیا یک بیماری خاصی همچون دیابت دارید؟
• آیا دارویی مصرف می‌کنید؟
• آیا وضعیت زیست‌محیطی خانه یا محل کارتان (یعنی خاک‌اره یا دیگر ذره‌های ریز موجود در هوا) روی بینایی شما اثر می‌گذارند؟
• آیا قبلاً آسیب‌های چشمی را تجربه کرده‌اید؟
• آیا سابقهٔ خانوادگی بیماری‌های چشمی همچون آب‌سیاه یا دیگر بیماری‌های اثرگذار روی سلامتی چشم دارید؟
برای معاینهٔ چشم‌انتظار چه آزمایش‌هایی را باید داشت؟
پس‌ازآنکه چشم‌پزشک سابقهٔ پزشکی شما را موردبررسی قرارداد از شما می‌خواهد که حروف روی چارت چشم را هم از نزدیک و هم از دور بخوانید تا بدین‌وسیله حدت بینایی شما را موردبررسی قرار دهد. علاوه بر این، پزشک شما نحوهٔ حرکت چشم را نیز معاینه می‌کند.
دکتر آلبرتو مارتینز، یکی از چشم‌پزشک‌های شهر بتسدا ایالت مری لند می‌گوید: «چشم‌ها باید با یکدیگر حرکت کنند.» او اضافه می‌کند: «مردمک‌های چشم را نیز مورد معاینه قرار می‌دهیم تا مطمئن شویم که مردمک‌ها با یکدیگر حرکت می‌کنند.» پزشک شما دید رنگی، درک عمق و توانایی چشم در تمرکز کردن را نیز مورد معاینه قرار می‌دهد.
چشم ‌پزشک شما با استفاده از یک‌ذره بین و یک نور ملایم مردمک‌ها، پلک‌ها، قرنیه، ملتحمه (غشایی که کاسهٔ چشم و درون پلک شمارا می‌پوشاند) و بافت‌های احاطه‌کنندهٔ چشم را مورد معاینه قرار می‌دهد. پزشک‌ها از یک ابزار مخصوص به اسم تنومتر برای سنجش فشار مایع موجود در چشم استفاده می‌کنند تا بتوانند علائم اولیهٔ آب‌سیاه را تشخیص دهند.

هرچند وقت یک‌بار باید به چشم‌پزشک خود مراجعه کنید؟
متخصص‌های مراقبت از چشم معاینهٔ منظم چشم‌ها را توصیه می‌کنند. برای نمونه می‌توان به توصیه‌های زیر اشاره کرد:
• کودکانی که سابقهٔ خانوادگی بیماری‌های چشمی ندارند یا هیچ علائم چشمی ندارند باید توسط پزشک اطفال خود تحت معاینه‌های چشمی نیز قرار بگیرند. به‌عبارت‌دیگر، معاینهٔ چشم باید بخشی از معاینه‌های منظم سلامتی کودکان باشد. درنتیجه، خانواده‌ها نباید ابتدا منتظر علائم چشمی کودک خود باشند و سپس او را تحت درمان قرار دهند، بلکه باید از پزشک اطفال کودک خود بخواهند که علاوه بر دیگر معاینه‌ها چشم او را نیز به‌طور منظم معاینه کند. به‌طورکلی، کودکان باید پیش از شروع مدرسه چشم‌های خود را تحت معاینه قرار دهند و پس‌ازآنکه مدرسه رفتن را شروع کردند باید هر یک سال یک‌بار یا هر دو سال یک‌بار تحت معاینه چشم قرار بگیرند.
• بزرگ‌سال‌هایی که سابقهٔ خانوادگی بیماری‌های چشمی ندارند یا بزرگ‌سال‌هایی که هیچ‌یک از علائم چشمی را در خود نمی‌بینند باید حداقل سالی یک‌بار یا دو بار به چشم‌پزشک مراجعه کنند. به‌طورکلی، بزرگ‌سال‌ها باید از سن 20 تا 29 سالگی حداقل یک‌بار در سال و از سن 30 تا 39 سالگی حداقل دو سال یک‌بار به چشم‌پزشک مراجعه کنند.
• آکادمی چشم‌پزشکی آمریکا می‌گوید که بزرگ‌سال‌های بدون علائم چشمی یا عوامل خطرزای چشمی باید در سن 40 سالگی یک معاینهٔ چشمی جامع انجام دهند. همین معاینهٔ چشمی جامع به چشم‌پزشک‌ها می‌گوید که آیا یک فرد بزرگ‌سال باید به‌طور مکرر معاینات چشم‌پزشکی را انجام دهد یا خیر. به‌عبارت‌دیگر، بزرگ‌سال‌ها نیز نباید منتظر علائم چشمی باشند و سپس خود را تحت معاینهٔ چشمی قرار بدهند.
• بزرگ‌سال‌های 65 سال به بالا باید هر یک سال یک‌بار یا هر دو سال یک‌بار خود را تحت معاینهٔ چشمی جامع قرار دهند تا از وجود یا عدم وجود بیماری‌های چشمی همچون دژنراسیون ماکولا و آب‌مروارید در خود مطمئن شوند.

همان‌طور که از مطالب بالا متوجه شدید همهٔ افراد باید به‌طور منظم چشم‌های خود را تحت معاینه قرار دهند، اما افرادی که سابقهٔ بیماری چشمی یا دیگر عوامل خطرزا دارند باید بیشتر به چشم‌پزشک مراجعه کنند. این را همواره به یاد داشته باشید که بعضی از بیماری‌های چشمی هیچ علائم یا نشانهٔ هشداری ندارند. بنابراین، غربالگری‌های مکرر برای بیماری‌ها و مشکلات چشمی می‌توانند به حفظ سلامتی چشم شما کمک کنند و بینایی شمارا خوب نگه ‌دارند.

منبع: everydayhealth

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha