به گفته محققان فنلاندی، احتمال ابتلا به پاركینسون در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو بیشتر است.

دیابت نوع دو خطر ابتلا به پاركینسون را افزایش می‌دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، محققان دریافتند احتمال تشخیص پاركینسون در سال‌های بعدی عمر بیماران مبتلا به دیابت نوع دو، ‪۸۳‬ درصد بیشتر از افراد عادی است.

این خطر برای مردان و زنان مساوی است و مستقل از سایر عوامل خطرزا می‌باشد.

محققان در شماره آوریل نشریه "مراقبت از بیماران دیابتی" نوشتند، دیابت تا حدودی به دلیل ایجاد اضافه وزن خطر ابتلا به پاركینسون را افزایش می‌دهد.

داشتن اضافه وزن و انجام ندادن كافی حركات ورزشی با ابتلا به دیابت نوع دو كه شیوع آن در سراسر جهان رو به افزایش است، ارتباط دارد. دیابت می‌تواند به نابینایی، از دست دادن دست و پا، بیماری قلبی و مرگ زودهنگام منجر شود.

پاركینسون یك اختلال حركتی است كه بر اثر نابودی برخی سلول‌های مغزی بروز می‌كند.

افراد مبتلا به پاركینسون ابتلا به لرزش مبتلا می‌شوند اما این بیماری غیرقابل علاج می‌تواند به فلج و نهایتا مرگ منجر شود.

عوامل اصلی خطرساز برای ابتلا به پاركینسون هنوز شناخته نشده است اما برخی مطالعات نشان می‌دهند كه احتمالا برخی موارد ابتلا به پاركینسون بر اثر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مانند آفت كش‌ها بوده است.

تنها در آمریكا حدود یك میلیون نفر دچار پاركینسون هستند.

دكتر "گنگ هو" و همكارانش در موسسه ملی بهداشت عمومی در هلسینكی در فنلاند، وضعیت ‪ ۵۱‬هزار و ‪ ۵۵۲‬مرد و زن فنلاندی ‪ ۲۵‬تا ‪ ۷۴‬ساله را برای مدت ‪ ۱۸‬سال پیگیری كردند.

هیچ‌یك از این افراد در ابتدای این مطالعه بیماری پاركینسون نداشتند.

محققان دریافتند كه حدود ‪ ۶۰۰‬نفر از این افراد در انتهای این مطالعه به پاركینسون مبتلا شدند و در میان آنان ، احتمال داشتن دیابت تقریبا دو برابر افرادی بود كه دچار این بیماری نبودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha