مدیر کل اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت و مشاور وزیر بهداشت با حضور در خبرگزاری فارس ضمن بازدید از این خبرگزاری با خبرنگاران بهداشت و درمان این رسانه به بحث و گفت‌‌وگو نشست.

برطرف کردن مشکلات مالی شرکت‌های تجهیزات پزشکی با توزیع اوراق قرضه

سلامت نیوز:مدیر کل اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت و مشاور وزیر بهداشت با حضور در خبرگزاری فارس ضمن بازدید از این خبرگزاری با خبرنگاران بهداشت و درمان این رسانه به بحث و گفت‌‌وگو نشست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، رضا مسائلی مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی، ضمن بازدید از این خبرگزاری با خبرنگاران گروه بهداشت و درمان این رسانه به بحث و گفت‌وگو نشست که در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:

*در رابطه با مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام و بحث تأیید و نظارت بر تجهیزات و ملزومات پزشکی چه اقداماتی قرار است انجام گیرد؟

مسائلی‌: مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام برای ما حکم قانون را دارد و اگر افراد پس از تصویب درباره آن نظرات متفاوتی داشته باشند موضوعیت ندارد. ما در حال حاضر با تصویب این قانون مواجه هستیم.

باید به مفاد قوانین تصویب شده متعهد باشیم و به دقت در مقام اجرا بر اساس تبصره یک بند یک ماده «7» این قانون نحوه ورود استاندارد را به حوزه تجهیزات پزشکی بر اساس پیشنهادی است که سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت تهیه خواهند کرد و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد که در چارچوب قانون مصوب نحوه تعامل‌مان شفاف و دقیق باشد تا در مقام اجرا دوگانگی و سردرگمی ذینفعان جامعه پزشکی، واردکنندگان، تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و عموم مردم ایجاد نشود.

در حال حاضر به دنبال تهیه پیش‌نویس هستیم تا مستندات حقوقی خود را در بر داشته باشد و نحوه تعامل این دو دستگاه حکومتی روشن شود.

قوانین مربوط به حوزه تجهیزات پزشکی و حوزه محصولات سلامت‌محور و تشکیلات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به قوت خود باقی است و بررسی و نظارت کیفی وجود دارد.

به استناد اصل 110 قانون اساسی سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده و در چارچوب آن تولیت نظام سلامت با وزارت بهداشت است.

ما به جز قوانین مربوط به خود قانون جدیدی داریم که در بند آخر آن قوانین قبلی حوزه استاندارد اصلاح و قوانین جدید حاکم است.یعنی قوانین بهداشت و درمان بر قوت خود باقی و قانون تقویت و بهبود استاندارد به تصویب رسیده است که ما به آن از لحاظ شرعی و قانونی متعهد هستیم.

*برچسب‌گذاری تجهیزات پزشکی چه زمانی اجرایی می‌شود چرا همه شرکت‌ها به محصولات خود برچسب نمی‌زنند؟

مسائلی: ما به منظور شفافیت در عرضه و توسعه تجهیزات و ملزومات پزشکی به برچسب اصالت کالا به عنوان یک اصل مهم حاکمیتی توجه داریم از ابتدای سال 97 تولیدکنندگان و واردکنندگان را الزام کردیم تا نسبت به نصب برچسب بر روی چند دسته از کالاها اقدام کنند.

اولین دسته از این محصولات، مواد و تجهیزات دندانپزشکی هستند و به ترتیب محصولات منتخب حوزه آزمایشگاهی، ملزومات مصارف خانگی و ملزومات مصرفی حوزه زنان و زایمان در لیست برچسب‌گذاری اولویت دارند.

با انجمن و شرکت‌ها برای این دسته از کالاها برنامه‌ریزی لازم اندیشیده شد زیرساخت‌ها را تعریف و مسئولان فنی را فراخوان کردیم و آموزش دادیم تا برچسب اصالت در این 5 دسته از کالاها استفاده شود.

تلاش کردیم هزینه اجرای کار ناچیز باشد به‌گونه‌ای که پروتکلی مشخص برای کد تعریف کردیم که در سامانه‌ها وجود دارد و واردکننده و تولیدکننده در پروتکل وارد شده و برای هر قطعه از محصول کد یونیک تحت عنوان برچسب اصالت کالا در نظر گرفته می‌شود.

تا پایان سال جاری به تولیدکنندگان و واردکنندگان فرصت دادیم تا محصولاتی را که در شبکه توزیع و عرضه و همچنین انبارها وجود دارد در صورت فروخته نشدن معرفی و تعیین تکلیف شوند.

رصد، رهگیری و احراز محصولات اصیل از غیراصیل تا پایان سال تکمیل و شفاف می‌شود، به دلیل وجود قاچاق بیشتر در محصولات دارای اولویت این محصولات نسبت به بقیه زودتر برچسب‌گذاری شدند.

*با توجه به اینکه بیش از یکسال می‌گذرد که وزارت بهداشت به دلیل همکاری با دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها معوقات خود به شرکت‌های تجهیزات پزشکی را پرداخت نکرده است پرداخت معوقات چه زمانی و به چه صورت انجام خواهد شد؟

مسائلی: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند هیچ بیماری از لحظه ورود به مرکز درمانی نباید دغدغه‌ای جزء بیماری‌اش را داشته باشد، بر همین اصل وزارت بهداشت طرح تحول سلامت را برنامه‌ریزی کرد.

اینکه بیمار برای تهیه ملزومات خود از بیمارستان خارج نشود کار بسیار مناسبی است. لذا مشکل موجود عقب‌ماندن بیمه‌ها نسبت به پرداخت بدهی‌های بهداشت و درمان است.

مشکل دیگر ما در مقام مجری قانون نظارت بر مراکز بهداشتی و درمانی است که انضباط و وحدت رویه را رعایت نمی‌کنند. همچنین اولویت‌های دیگری که در نظام سلامت وجود داشت موجب شد که بدهی‌های بیمه‌ها به شرکت‌های تجهیزات پزشکی پرداخت نشود.

شرکت‌های تجهیزات پزشکی برای کاهش هزینه‌ها حدود  1500 میلیارد تومان صرفه‌جویی داشته است تا اندکی به حفظ منافع ملی کمک کند. بنده به دلیل انباشت بدهی‌ها از شرکت‌های تجهیزات پزشکی به دلیل فشاری را که تحمل کردند پوزش می‌خواهم.

در هنگام تحریم‌ها با وجود مشکلات فراوان فعالیت شرکت‌های تجهیزات پزشکی متوقف نشد و زنجیره تأمین کالا در بخش خصوصی ادامه پیدا کرد؛‌ دولت در مقام اجرا دو راهبرد را داشته است اول اینکه از بانک مرکزی استقراض کند و به عبارت دیگر پول بی‌پشتوانه در بازار ایجاد می‌کرد که این کار انجام نشد و دولت با ایجاد انضباط پشتوانه‌ای برای پول ملی ایجاد کرد.بر اساس قانون به تصویب رسیده مجلس شورای اسلامی اوراق را مطرح کرد و در راستای این طرح دولت تعهدی انجام داده که بدهی‌هایش را در این قالب و از طریق فرابورس پرداخت کند.

تخصیص این اوراق شرکت‌های تجهیزات پزشکی باعث وارد شدن فشارهایی به تأمین‌کنندگان کالا شد و این موضوع تنها به بهداشت و درمان ارتباط ندارد و اکثر تولیدکنندگان کالا و خدمات در کشور با آن در تماس هستند.لذا حوزه بهداشت و درمان به دلیل در تماس بودن با جان انسان‌ها از حساسیت بیشتری برخوردار است.

در تلاش هستیم انضباط‌بخشی را در مقام اجرا بین دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز بهداشت و درمان ایجاد کنیم. امیدواریم تجربه جدید اوراق قرضه و تسویه حساب بدهی دولت از طریق اوراق که در بسیاری از کشورها مرسوم است در کشور ما به خوبی ادامه پیدا کند.

از نظر مالی فشار زیادی به شرکت‌ها وارد شده است و ما در تلاش هستیم فشار وارده را کم و موضوع را به شکلی مدیریت کنیم تا در تأمین ملزومات پزشکی با مشکل مواجه نشویم. همانطور که شرکت‌ها اوراق را پذیرفته‌اند و تسویه حساب انجام می‌دهند راهی باشد تا این اوراق توسط اداره‌های بیمه‌، مالیات و ... پذیرفته و وصول شوند.

در صورت امکان اوراق قرضه از طرف دولت به عنوان ضمانتی باشد که بانک‌ها بر اساس آن تسهیلات دهند، اینکه چه مقدار از بدهی‌ها به صورت نقد و چه مقدار از طریق اوراق قرضه پرداخت می‌شود یکی از موضوعات است که شرکت‌ها مطالبه می‌کنند و نظرشان این است مقدار تسویه حساب نقدی بیشتر باشد.

بین ارائه‌کنندگان خدمات و بیمه‌ها باید شفافیت مالی بیشتری وجود داشته باشد و ارتبا‌ط‌ها مؤثر باشد تا بازخورد و راندمان کار به گونه‌ای شود که تأمین‌کنندگان خدمات را اذیت نکند.

*قیمت‌گذاری‌ها با چه فرمولی پیش می‌رود و محاسبه می‌شود؟

مسائلی‌: در طرح تحول سلامت به واسطه اقداماتی که در زمینه قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی انجام شد بیش از 1500 میلیارد تومان صرفه‌جویی انجام دادیم یعنی تولیدکنندگان تجهیزات در خارج از کشور متوجه شدند که اگر بخواهند در بازار ایران فعالیت کنند باید سود تمام‌شده محصول را در مبدأ کاهش دهند.

ما در تلاش هستیم مدل قیمت‌گذاری را با شفافیت عملکرد و فرآیندهای مالی دانشگاه علوم پزشکی، بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت و درمانی بتوانیم مدیریت کنیم اما در کنار این‌ها تلاش می‌کنیم عرضه و تقاضا را شفاف‌تر کنیم و نرم‌افزار عملیات خرید ملزومات مراکز بهداشتی و درمانی را برای شفافیت قیمت‌ها طراحی کردیم.

*با این وجود که اوراق برای تولیدکنندگان صرف هزینه حقوق، دستمزد و خرید مواد اولیه نخواهد شد، کمبود نقدینگی در شرکت‌ها چطور برطرف می‌شود؟

مسائلی: برای رسیدن به نقدینگی شرکت‌های تجهیزات پزشکی باید به فرابورس مراجعه کنند و در این محل اوراق خرید و فروش می‌شوند به دلیل اینکه عرضه و تقاضا در فرابورس با نوسان روبه‌رو است یکی از مسائل نگران‌کننده به شمار می‌رود.

وزیر بهداشت در جریان موضوعات تأمین مالی با جزئیات آن هستند وزارت بهداشت در تلاش است تا موضوع صرفه‌جویی و تأمین مالی از منابع پایدار را جزو اصلی‌ترین مسائل پیش‌روی خود قرار دهد.

با توجه به تورم موجود در کشور یکی از کارهای در حال بررسی بدهی‌های انباشت و معوق شرکت‌های تجهیزات پزشکی است، این مسئله در حال کارشناسی است که برای امسال و ابتدای سال آینده افزایش قیمت را در برنامه خود داشته باشیم تا مقدار اندکی تأخیر در پرداخت‌ها جبران شود.

*تولیدکنندگان و واردکنندگان تجهیزات پزشکی از انجمن شرکت‌ها ناراضی هستند و می‌گویند شرکت‌ها و واردکنندگان را به اجاره غرفه مجبور می‌کنند و اگر با خط مشی این انجمن پیش نروند تحریم می‌شوند نظر شما چیست؟

مسائلی: قیمت تمام شده برگزاری نمایشگاه‌ها در کشور بسیار بالا است و زیرساختی که خدمات نمایشگاهی و کنگره‌های علمی را ساماندهی کند وجود ندارد به همین دلیل مبالغ قابل توجهی برای تأمین فضا و برگزاری مراسم پرداخت می‌شود.

امیدواریم با کمک شهرداری تهران و کلانشهرها زیرساخت‌هایی را تعیین کنند تا هزینه‌های برگزاری کنگره‌ها کم شود، با توجه به اینکه کنگره‌های علمی دستاورد ارزشمندی در کشور هستند باید با همکاری انجمن‌های علمی مدلی‌ طراحی شود تا نیاز کشور در حوزه نمایشگاه‌هایی که در حاشیه کنگره‌های علمی است برطرف شود.

*به شرکت‌های خارجی که مجوز تولید کیسه خون داده شده است ولی تا به حال کاربردی نداشتند چه برخوردی کردید؟

مسائلی: سه شرکت تولید خون در ایران فعالیت دارند همچنین شرکت بعثت قم از سال‌های گذشته فعالیت‌هایی را انجام داده است و شرکت‌های دیگری در این زمینه در حال فعالیت هستند. شرکت فرانسوی که در سال‌های اخیر تصمیم به تولید کیسه خون داشت مورد بررسی قرار گرفت، نمی‌توان تصور کردن که اتلاف بیت المال صورت گرفته و بعنوان پوشش فعالیت‌های دیگری داشته است. این شرکت زیرساخت‌های قابل توجهی را انجام داده و برنامه این شرکت تامین صادرات و حضور در بازار بین المللی است.

ما به عنوان وزارت بهداشت به شدت بر عملکرد این شرکت نظارت داریم تا بنابر برنامه زمان‌بندی شده به وظایف خود عمل کنند، عملکرد آن ها در سال آینده مبین انجام تعهدات آنها خواهد بود.

*با توجه به اینکه متخصصان پوست و مو از مؤسسات و تجهیزات پزشکی شکایت دارند که چرا در رشته تخصصی‌شان وارد می‌شوند و اقدام به آموزش‌های زیبایی می‌کنند؛ این موضوع قانونی است؟

مسائلی: شرکت‌های تجهیزات پزشکی وظیفه دارند تجهیزاتی را که وارد کشور می‌کنند، به خریداران آموزش دهند؛ به عبارت دیگر آموزش کاربردی دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی جزو وظایف شرکت‌های تجهیزات است، این آموزش ها باید دارای استاندارد باشد و تحت نظر متخصصان تجهیزات پزشکی و پوست و مو انجام شود.

وی در خصوص مشوق برای شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: ما بر حسب قانون وظیفه نظارت بر تجهیزات پزشکی را داریم پتانسیل و استعداد بالا وزارتخانه را به آن وا می‌دارد که در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha