مردم کرمانشاه وضعیت سختی را می‌گذرانند. زلزله‌های پی در پی و باران و برفی که سرمای هوا را شدت تر می ‌بخشد، همچنان ادامه دارد. وضعیت روستاها به مراتب وخیم تر از شهرهاست؛چون وقتی برف می بارد، دسترسی به روستاها مشکل تر است؛ به طوری که جاده ها بسته می شود و هیچ کسی از آن‌ها نمی تواند خبری بگیرد یا صدای فریادهای کمک خواهی شان را بشنود.

فریاد مردم کرمانشاه از نبود کمک رسانی/خانه پیشکش،کانکس بدهند

سلامت نیوز:چند روز پیش خبری درتلگرام و رسانه های غیررسمی منتشر شد که از قطعی برق مناطق زلزله زده کرمانشاه خبر می داد. خبر دست به دست چرخید تا اینکه دیروز ویدیویی دیگر منتشر شد که در آن مردی با صورت پوشیده در کنار یک پیرمرد وارد کانکس‌شان می شوند و چند بار کلید برق را می زنند اما لامپ روشن نمی شود.

به گزارش سلامت نیوز، قانون نوشت: آن‌ها در ادامه با زبان کردی از قطعی برق شکایت می کنند و می گویند که چرا در این وضعیت برق‌شان قطع شده است. همچنین دیروز ویدیویی با نام «وقتی پدری کم می آورد» نیز در شبکه های اجتماعی منتشر شد که در آن پدری دختربچه اش را در آغوش گرفته و می گوید:« هیچ کاری برای ما نمی کنند». او ادامه صحبت‌هایش با زبان کردی است و گزارشگر تاکید می‌کند که بقیه حرف هایش را به زبان فارسی بزند. مرد به داخل چادر پلاستیکی ای که در آن زندگی می کنند، اشاره می کند و می گوید:« این وضع زندگی ماست» .

مرد بچه‌اش را از بغلش پایین می آورد و او را به داخل چادر راهنمایی می کند و بعد سراغ دخترهای دیگر و همسرش می رود و در حالی که به آن‌ها ناسزا می گوید، یکی یکی به داخل چادر پرتاب‌شان می کند و بعد سراغ دبه نفتی که کنار چادر گذاشته اند، می رود. گزارشگر به او می گوید:« آقا جان با نفت نه» ، مرد کلافه تر می خواهد نفت را روی چادر بریزد که چند نفر مقابل او می ایستند و اجازه این کار را به او نمی دهند. این ویدیو با آرم موسسه خیریه «مهرآفرین» منتشر شده است. این فیلم بارها دیده شد و سیل همدردی و اندوه مردم را به سوی کرمانشاه روانه کرد.

هیترهای گرمایی، گرم نیست

مردم کرمانشاه وضعیت سختی را می‌گذرانند. زلزله‌های پی در پی و باران و برفی که سرمای هوا را شدت تر می ‌بخشد، همچنان ادامه دارد. وضعیت روستاها به مراتب وخیم تر از شهرهاست؛چون وقتی برف می بارد، دسترسی به روستاها مشکل تر است؛ به طوری که جاده ها بسته می شود و هیچ کسی از آن‌ها نمی تواند خبری بگیرد یا صدای فریادهای کمک خواهی شان را بشنود. یکی از شهروندان سرپل ذهاب درباره وضعیت زندگی در آنجا به «قانون» می گوید:« اینجا دیگر برای زندگی ما امن نیست. هر بار که زلزله می آید، تمام آن کابوس ها برای ما تکرار می شود. هنوز عده ای از زلزله زده‌ها نتوانسته اند کانکس دریافت کنند. وقتی باران یا برف می بارد، آب تمام چادر را می گیرد و ما باید با لباس های خیس کنار چادر بنشینیم و بلرزیم. هیچ کسی هم به کمک‌مان نمی‌آید. هیترهای گرمایی نیز به دادمان نمی رسد. مگر گرمای آن‌ها چقدر است؟ قرار بود هر چه زودتر بیایند برای ماخانه بسازند؛ خانه پیشکش،کانکس به ما بدهند».

ویدیوی قطعی برق کذب است

انتشار ویدیوی قطعی برق در کانکس های زلزله زدگان دالاهو با واکنش معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر مواجه شد. محمودرضا حقی‌فام در گفت و گو با ایسنا این ویدیو را کاملا ساختگی اعلام کرد و گفت: «وزارت نیرو به هیچ وجه برق کانکس‌های زلزله زدگان را قطع نمی‌کند».او علت قطعی برق را که مدت کوتاهی به طول انجامیده بود، انتقال کانکس‌ها به منطقه ای دیگر اعلام کرد و گفت: «به دلیل انتشار این ویدیو با فرماندار دالاهو ارتباط برقرار شد و متوجه شدیم که با درخواست فرماندار بنا شد که کانکس‌ها به منطقه دیگر انتقال پیدا کنند. قطع برق نیز به همین دلیل اتفاق افتاد و دلیل دیگری جز این نداشت». او در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد:« پس از وقوع زلزله برخی کانکس‌ها به صورت اهدایی در منطقه دالاهو توزیع شد که باعث شد برخی خانواده‌ها دو کانکس یا حتی بیشتر از آن خود کنند؛ به این ترتیب با دستور فرماندار این منطقه قرار بر این شد که برخی کانکس‌ها به روستاهای دیگر و خانواده‌هایی که هنوز در چادر مستقر هستند، داده شود». حقی‌فام افزود:«طبق اعلام فرماندار دالاهو، این کار با هماهنگی خانواده‌های منطقه زلزله زده انجام شده است». معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر درباره این که گفته می شود قطعی برق کانکس‌ها به علت نپرداختن پول برقشان بوده است نیز گفت:« این مساله که عنوان می‌شود وزارتخانه به دلیل وجود بدهی برق کانکس‌ها را قطع می‌کند نیز به هیچ عنوان صحت ندارد؛ چرا که وزارت نیرو هیچ گونه قبضی برای این مناطق صادر نکرده است».

خیابان های پر از آب و گل و لای که میان چادرهای مردم نفوذ کرده، وضعیت زندگی را در کرمانشاه مختل کرده است. روزهای اول بعد از حادثه، کمک های مردمی به داد مردم منطقه رسید و آن‌ها را تا حدودی نجات داد اما حالا این روزها مردم کرمانشاه مانده اند و دست هایی که نمی تواند یاریگر آن‌ها باشد. قرار بود به تعداد کافی برای‌شان کانکس بسازند، قرار بود هر چه زودتر ساخت و ساز خانه ها را شروع کنند تا هر چه زودتر از این وضعیت نجات پیدا کنند اما هنوز عده زیادی کانکس ندارند و در چادرها زندگی می‌کنند. وقتی باران و برق می‌بارد، زندگی برای‌شان متوقف می شود و سرما بر جان‌شان غلبه می‌کند. فرهاد تجری، نماینده مردم سرپل ذهاب در مجلس شورای اسلامی، قطعی برق در مناطق زلزله‌زده را در گفت و گو با «قانون» تکذیب کرد و گفت:« در چند روز گذشته خبری مبنی بر قطع برق به علت نپرداختن بدهی منتشر شده که صحت ندارد. این قطعی برق ممکن است برای جابه جایی کانکس های منطقه باشد و چند ساعت بیشتر طول نکشد».

آمار دقیق از اهدای کانکس وجود ندارد

یک ماه از زمستان گذشته و مردم کرمانشاه شب‌های سختی را تجربه کرده اند. این در حالی است که رضا محمودیان، مدیرکل ستاد بحران استان کرمانشاه از تخریب و آبگرفتگی 40 چادر در مناطق زلزله زده سرپل ذهاب خبر داده است.

او در گفت و گو با «شعار سال» خبرگزاری بومی کرمانشاه گفت:« دو روزگذشته به دلیل بارش برف و باران و طوفان در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه، حدود 40 چادر در شهرستان سرپل ذهاب دچار آسیب و آبگرفتگی شد. نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر شهرستان چادرهای مردم زلزله‌زده را ترمیم و به عده‌ای نیز دوباره چادر داده شد و امدادرسانی‌های لازم در این زمینه صورت گرفت. محمودیان در ادامه افزود:«این موج بارشی دیروز از استان کرمانشاه گذر کرد و در حال حاضر هیچ مشکلی برای مناطق زلزله زده وجود ندارد. بنیاد مسکن استان در حال ساخت تعدادی از منازل تخریبی زلزله‌زده در این استان است و خانه‌هایی نیز که نیاز به تعمیر داشتند مورد بازسازی قرار گرفتند ولی مردم به دلیل وقوع پس لرزه‌های متعدد در این استان و از ترس زلزله به منازل خود برنمی‌گردند.

یکی از ساکنان ثلاث باباجانی که هنوز در چادر زندگی می کند، می‌گوید:«چادرهای ما هر وقت باران می بارد، پر از آب می‌شود. انگار که‌چادر را روی جویی پر از آب و گل بنا کرده‌اند. روی این سیل چطور می توان زندگی کرد. شب‌ها آن‌قدر سرد می شود که هر چقدر هم پتو دور خودمان بپیچیم، باز هم گرم نمی شویم. سرما به استخوان های‌مان نفوذ می‌کند. ما اینجا تنها کاری که می توانیم بکنیم، این است که به مسئولان فرمانداری و استانداری های‌مان فشار بیاوریم و از آن‌ها بخواهیم که هر چه زودتر به ما کانکس بدهند اما انگار هیچ تاثیری ندارد. آن‌ها به ما وعده می دهند و عمل نمی کنند».

در حالی که دو ماه از زلزله کرمانشاه می‌گذرد، هنوز آمار دقیقی از تعداد کانکس های توزیع‌شده در این منطقه وجود ندارد. خبرها از واگذاری کانکس به مردم زیاد است اما همچنان فریادمردم کرمانشاه از نبود کمک رسانی هم شنیده می‌شود. هنوز وقتی باران می‌آید، شهروندان زیادی باید دست به طرف آسمان بردارندو دعا کنند تا هر چه زودتر باران قطع شود و زندگی شان به حالت عادی برگردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha