رئیس سازمان دامپزشکی گفت: 380 کانون بیماری آنفلوانزای مرغی در سراسر کشور شناسایی شده و تاکنون 20 میلیون قطعه مرغ نیز معدوم شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی: 380 کانون بیماری آنفلوانزای مرغی در کشور شناسایی شده است

سلامت نیوز: رئیس سازمان دامپزشکی گفت: 380 کانون بیماری آنفلوانزای مرغی در سراسر کشور شناسایی شده و تاکنون 20 میلیون قطعه مرغ نیز معدوم شده است.

به گزارش سلامت نیوز، علیرضا رفیعی پور در گفت و گو با ایرنا در زاهدان اظهار داشت: هم اینک 15 استان کشور درگیر بیماری آنفلوانزای مرغی هستند.
وی بیان کرد: معدوم سازی مرغ ها در کشور به منظور جلوگیری از شیوع ویروس آنفلوانزای مرغی انجام شده زیرا معدوم سازی یکی از شیوه های پیشگیری و کنترل این بیماری است.
وی افزود: استانهایی که تراکم پرورش مرغ در آنها زیاد است و در حوزه جابجایی پرندگان مهاجر قرار دارند به بیماری آنفلوانزای مرغی مبتلا می شوند.
وی تصریح کرد: در سالهای گذشته نیز پرندگان مهاجر سبب آلوده شدن حیات وحش و حتی حوزه روستایی کشور به بیماری آنفلوانزای پرندگان شدند.
رئیس سازمان دامپزشکی گفت: هم اینک 24 هزار واحد مرغداری صنعتی در کشور وجود دارد که توسط دامپزشکان در حال کنترل و مراقبت است تا گرفتار بیماری آنفلوانزای مرغی نشوند.
رفیعی پور اظهار داشت: خوشبختانه هیچ موردی از ابتلا به آنفلوانزای مرغی از سال گذشته تاکنون در سیستان و بلوچستان مشاهده نشده است.
وی تاکید کرد: مرغداران برای پیشگیری از آنفلوانزای مرغی به توصیه های دامپزشکی و بهداشتی توجه کنند.
وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان از ظرفیت بالایی به غیر از ورود دام از کشورهای همسایه برخوردار است گفت: جوانان برای ایجاد اشتغال باید از سایر ظرفیت های این استان همچون آبزی پروری بهره گیرند.
وی افزود: سیستان و بلوچستان با توجه به متصل بودن به آبهای آزاد از ظرفیت ویژه ای در زمینه پرورش ماهی در قفس برخوردار است.
وی ادامه داد: در سیستان و بلوچستان در زمینه پرورش ماهی در قفس تاکنون اقدامات خوبی انجام شده که می تواند زمینه اشتغال دهها هزار نفر را فراهم کند.
رئیس سازمان دامپزشکی گفت: همچنین سیستان و بلوچستان در حوزه پرورش دام از جمله شتر، گاو سیستانی و گوسفند بلوچی ظرفیت های بسیار خوبی دارد که در این زمینه باید اقدامات بیشتری انجام شود.
رفیعی پور اظهار داشت: با توجه به شرایط آب و هوایی سیستان و بلوچستان می توان با راه اندازی واحدهای تولیدی در زمینه پرورش شترمرغ، بلدرچین، مرغ، کبک و بوقلمون به اشتغال جوانان این استان کمک شایانی کرد.
وی افزود: شرایط آب و هوایی خاص سیستان و بلوچستان سبب شده تا در بحث بیماری های طیور با مشکل خاصی رو به رو نباشیم و باید صنعت پرورش طیور در این استان را تقویت کرد.
وی بیان کرد: زیرساخت های خوبی در حوزه دام، کشتارگاهها و پرواربندی در سیستان و بلوچستان وجود دارد که برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی باید این بخش ها تقویت شوند.
رئیس سازمان دامپزشکی در پاسخ به این سوال که چرا ورود دام از کشورهای همسایه به سیستان و بلوچستان بسیار محدود و گاهی متوقف می شود گفت: ورود دام از مبادی این استان به عوامل مختلفی از جمله بسته شدن پروتکل های قانونی میان کشورهای همسایه بستگی دارد تا دام در چارچوب مقررات بین المللی پزشکی وارد شود.
رفیعی پور اظهار داشت: مذاکرات خوبی با کشور افغانستان برای ورود دام انجام شده که امیدواریم این پروتکل هرچه سریعتر امضا شود و نگران توقف واردات دام به سیستان و بلوچستان نباشیم.
وی بیان کرد: براساس این پروتکل دام هایی که وارد سیستان و بلوچستان می شوند ابتدا توسط دامپزشکی افغانستان تایید و سپس وارد کشور خواهند شد.
وی افزود: دام های مازادی که در حوزه مرزی مبادله می شوند ممکن است به دلیل بالارفتن ارزش پولی کشورهای همسایه سبب افت و خیز در ورود شود.
وی تصریح کرد: مهمترین موضوع در واردات دام به سیستان و بلوچستان این است که حتی اگر به دلایل مسائل سیاسی در حوزه رفت و آمد و تبادل دام اشکال ایجاد شود بتوانیم با راهکار جدید دام وارد این استان کنیم.
رئیس سازمان دامپزشکی گفت: می توانیم دام را از کشورهایی که از لحاظ دامپزشکی در سطح بالایی هستند از طریق مرز آبی و با کشتی وارد سیستان و بلوچستان کنیم.
علیرضا رفیعی پور رئیس دامپزشکی کشور صبح امروز/چهارشنبه/ به زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان سفر کرد.
دیدار با استاندار سیستان و بلوچستان و بازدید از کشتارگاههای صنعتی زاهدان از جمله برنامه های رئیس سازمان دامپزشکی در این سفر بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha