چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸

برف روز یکشنبه هنوز جزو است و برخی از مردم هنوز به دنبال مقصر رخدادهای ناشی از برف در چند روز گذشته می‌گردند و اکثرشان انگشت اتهام را به سوی شهرداری تهران و راهداری کشور نشانه رفته‌اند.

برف کشته هم داشت

سلامت نیوز:سه روز بعد از برف شدید در تهران، البرز، قزوین، گیلان، قم و بسیاری از استان‌های دیگر، اظهارات درباره این اتفاق طبیعی که به‌گونه‌ای غیر طبیعی زندگی ساکنان استان‌های مختلف را تحت تاثیر قرار داد و به اختلال در حمل‌و‌نقل، مسدود شدن جاده‌ها، سرمازدگی و حتی جان باختن شهروندان منجر شد، ادامه دارد.

به گزارش سلامت نیوز،آرمان نوشت: در حالی که عنوان شد فقط در تهران بیش از ۱۴۰ نفر دچار سرمازدگی شده و یک نفر هم جان باخته است، انتقادات از مدیریت بحران ادامه دارد. شهردار تهران مثل معاونانش عملکرد سازمان متبوعش در برف را خوب ارزیابی می‌کند. رئیس شورای ‌شهر هم از نجفی حمایت کرده و می‌گوید عملکرد‌ها مناسب بوده است. با وجود این، همچنان در برخی از خیابان‌های شهر برف‌های انباشته وجود دارند، زباله‌ها در سطل زباله‌ها مانده‌اند، برف درختان تکانده نشده و شاخه‌ها می‌شکنند و فرو می‌ریزند و خلاصه بعد از چند روز هنوز هیجان برف فروکش نکرده است.

به گفته سازمان هواشناسی برف نو در راه است، اما هنوز برف قدیمی در اکثر کوچه‌ها و معابر شهر تهران وجود دارد و نه فقط برف که حرف و حدیث‌هایی درباره آن نیز ادامه دارد. برف روز یکشنبه هنوز جزو است و برخی از مردم هنوز به دنبال مقصر رخدادهای ناشی از برف در چند روز گذشته می‌گردند و اکثرشان انگشت اتهام را به سوی شهرداری تهران و راهداری کشور نشانه رفته‌اند. دو روز از برف گذشته و هنوز مدارس در برخی از مناطق تهران تعطیل است، دلیل وجود برف و یخ در خیابان است، برف و یخی که اگر در انتظار آب شدن آن توسط خورشید کم‌جان زمستان هستیم همچنان دستمان در پوست گردو خواهد ماند. زباله‌های جمع‌آوری نشده در برخی از مناطق تهران احتمال گمانه‌زنی‌های‌ شهروندان مبنی بر تعطیلی نیروهای خدماتی شهرداری همراه با دانش‌آموزان را بالا برده است! سرما فعالیت خط 5 مترو را نیز دچار مشکل کرد و حل این مشکل بیش از هفت ساعت زمان برد. بنابراین مسافران جای حضور در واگن‌های گرم مترو عازم خیابان‌های سرد و تردد با تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها شدند و مدیرعامل شرکت بهره‌برداری‌مترو از مردم عذرخواهی کرد. تلاش‌ها برای نجات جان تمام شهروندان‌تهرانی از برف و سرما نیز بی‌نتیجه بود و سرما جسم بی‌جان یک نفر را در دست‌های تهران قرار داد. به گفته مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس‌کشوراز هفت بهمن تاکنون 146 نفر در پایتخت دچار سرمازدگی شدندکه 138 نفر به بیمارستان منتقل و هشت نفر به محل درمان شدند. شانه نحیف بسیاری از درختان پایتخت نیز همچنان میزبان مقدار زیادی برف است. تمام آنچه خواندید و آن مواردی که ذکر آنها در این مقال نمی‌گنجد حاصل یک روز برف سنگین در تهران است.

اختیار تعطیلی مدارس با استانداری

برخی مدارس تهران دیروز تعطیل بودند در حالی که اخباری مبنی بر دایر بودن آنها در رسانه‌ها اعلام شد و معاون رسانه‌ای مرکز اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی وزارت آموزش‌و‌پرورش علت را مخالفت استانداری با تعطیلی آنها اعلام کرد که سبب کندی روند تصمیم‌گیری و بلاتکلیفی مدیران و دانش‌آموزان شد. گویا آموزش‌و‌پرورش اصرار به تعطیلی داشته و استانداری تا دقایق آخر موافق نبوده است.

نجات‌بهرامی در پاسخ به اینکه چرا به‌رغم عدم اطلاع‌رسانی رسمی و سراسری قبلی تعدادی از مدارس سطح شهر تهران و شهرستان‌های اطراف تعطیل بودند، اظهار کرد: طبق آیین‌نامه اجرایی (ماده 96 فصل 7) اعلام تعطیلی مدارس در چنین شرایطی وظیفه ادارات کل آموزش و پرورش است، اما اگر وضعیت‌بحرانی شود و اعلام بحران شود، استانداری اختیار امور را به دست می‌گیرد. او ادامه داد: در روزهای اخیر اختیار تعطیلی مدارس به استانداری سپرده شد و از آنجایی که ما از شرایط مدارس مطلع‌تر هستیم و مدارس را می‌شناسیم و با توجه به اینکه اوضاع در برخی مناطق شمالی تهران و شهرستان‌هایی چون شهریار، دماوند و... بحرانی و حیاط مدارس پر از برف و یخ بود، اصرار بر تعطیلی مدارس داشتیم. بهرامی گفت: استانداری به هر دلیل با تعطیلی مخالف بود و این موضوع باعث کندی روند تصمیم‌گیری و بلاتکلیفی مدیران و دانش‌آموزان شد. در نهایت برخی از والدین از تعطیلی دوشنبه مدارس در برخی از مناطق‌تهران بی‌خبر ماندند و طبق روال معمول فرزندانشان را به مدارسی فرستادند که تعطیل بودند.

توضیح شهرداری درباره زباله‌ها

برخی از پسماندها در برخی از مناطق شهر به مناسبت برف تقریبا دو روز تخلیه نشدند و مدیرکل امور خدمات‌شهری شهرداری تهران عامل را ترافیک جاده‌ای ناشی از برف و یخ‌زدگی به‌منظور رفت‌و‌آمد ماشین‌های حمل پسماند به خارج از شهر عنوان کرد. اصغر عطایی با بیان اینکه برف روبی پیمانکاران، نیروها و ماشین‌آلات مخصوص به خود را دارد که از پیمانکاران و عوامل جمع‌آوری پسماند مجزا هستند، گفت: این دو موضوع ارتباطی با یکدیگر ندارند؛ اما ممکن است ماشین‌های‌هایی که پسماندها را از سطح شهر جمع‌آوری و در کهریزک تخلیه می‌کنند با مشکلاتی مواجه شده باشند و در رفت‌و‌آمد آنها تاخیری رخ داده باشد. او تصریح کرد: ممکن است وقفه‌ای در جمع‌آوری زباله در دو روزی که برف و یخ‌زدگی داشتیم به وجود آمده باشد و آن هم به علت این است که ماشین‌های حمل‌پسماند که پسماندهای‌شهری را از سطح شهر جمع‌آوری می‌کنند به دلیل ترافیک در مسیر رفت آمدشان به کهریزک برای تخلیه کردن زباله‌ها، با تاخیر این کار را انجام داده باشند.

آخرین وضعیت کارتن‌خواب‌ها

سرمای اول از همه بلای جان کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر می‌شود و هرساله شهرداری و بهزیستی در تلاش‌اند این افراد جان خود را در خیابان و سرما از دست ندهند. به گفته معاون توسعه و پیشگیری سازمان‌بهزیستی استان تهران ظرفیت مرکز نگهداری از معتادان‌متجاهر «اخوان» تا پایان بهمن از 600 به 1800 نفر می‌رسد. حمیدرضا شمسی‌ با بیان اینکه در حال حاضر در مرکز فشافویه که توسط سازمان زندان‌ها اداره می‌شود ۱۷۰۰ معتاد متجاهر وجود دارد، افزود: در مرکز نگهداری شفق نیز ۴۰۰ نفر و در مرکز اخوان نیز در حال حاضر نزدیک به ۶۰۰ نفر از معتادان متجاهر نگهداری می‌شوند که این تعداد تا آخر ماه به ۱۸۰۰ تن افزایش خواهد یافت. او در پایان میانگین هزینه‌ روزانه نگهداری هر معتاد را بین ۱۰ تا ۱۱‌هزار تومان برای سازمان‌بهزیستی برشمرد.

اظهارات ریاست‌شورا و شهردار تهران

ریاست شورای‌شهر تهران میزان مشارکت‌های‌اجتماعی را در برف اخیر ضعیف دانست و علت را کم‌کاری صدا‌و‌سیما و رسانه‌ها در جذب مشارکت‌‌اجتماعی مردم دانست. محسن هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه بعد از بحران زلزله در اطراف تهران و حتی بحران نارضایتی‌ها، این‌بار به بحران برف رسیدیم، گفت: «باز تهرانی‌ها در این بحران‌ها غافلگیر شدند.» او تعداد کارگران برف‌روب را حدود سه‌هزار و پایگاه برف‌روبی را 163 عدد اعلام کرد و افزود: متاسفانه کوچه‌های فرعی و درختان در برف ماندند و دچار بحران شدند. به گفته شهردار تهران استانداری تهران به عملکرد مدیریت‌شهری در زمان بارش برف از نمره 20، 18 داده و با این حساب عملکرد شهرداری را قابل‌قبول دانست.

نجفی افزود:«واقعیت این است که روز بعد از برف سنگین هیچ‌یک از خیابان‌ها و معابر اصلی شهر بسته نبود و حتی نمایندگانی هم که از عملکرد شهرداری انتقاد کرده بودند، نباید فراموش کنند که جلسه مجلس همان روز راس ساعت 8:45 صبح تشکیل شد. اگر خیابان‌ها و معابر اصلی شهر بند آمده بود،قطعا جلسه آن ساعت شروع نمی‌شد. ضمن اینکه برخی از کمیسیون‌های مجلس ساعت هفت و 15 دقیقه صبح همان روز جلسه خود را برگزار کرده بودند.» او سپس با قبول ضعف در عملکرد‌شهرداری از جوانانی که بعد از توئیت او در خصوص تکاندن برف از درختان شهر این کار را انجام دادند، تشکر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha