یک متخصص طب سالمندی گفت: تداوم و افزایش استرس و اضطراب در دوران سالمندی موجب فرسودگی و آسیب پذیری سالمندان می شود.

تنهایی سالمندان را مضطرب می‌کند؛ تنهای‌شان نگذاریم

سلامت نیوز: یک متخصص طب سالمندی گفت: تداوم و افزایش استرس و اضطراب در دوران سالمندی موجب فرسودگی و آسیب پذیری سالمندان می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شبکه رادیویی سلامت، احمد دلبری افزود: از علت اصلی اضطراب و استرس در دوران بازنشستگی تنهایی و انزوای حاصل از مرگ همسر، دوستان و همچنین ترک فرزندان از خانه است.
این متخصص طب سالمندان همچنین گفت: بیماری های مزمن و کاهش توانایی جسمی افراد در دوران سالمندی، اختلال در خواب، مراقبت از همسر بیمار، تغییر شرایط و محل زندگی، ترس از وابستگی به دیگران، ترس از مرگ و حمایت نشدن، از دیگر عواملی است که باعث ایجاد اضطراب و استرس افراد در دوران بازنشستگی می شود.

وی در ادامه به علائم استرس در بازنشستگان اشاره و بیان کرد: افزایش فشار خون ، تپش قلب، تندی تنفس، تعریق و سردی دستها، خستگی، اختلال در خواب، کابوس های شبانه، کاهش تمرکز، حواس پرتی،  افسردگی و در بعضی مواقع پرخاشگری و همچنین علائم گوارشی و تکرر ادرار از نشانه های استرس سالمندان است.
دلبری در خصوص راه های مقابله با استرس و اضطراب تاکید کرد: یکی از راه های مقابله با استرس، برقراری ارتباط با خداست؛ راز و نیاز با پروردگار اثر آرام بخش بسیار در افراد مضطرب ایجاد می کند. کمک به اعضای خانواده و اطرافیان، صحبت درباره مشکلات و نگرانی ها با خانواده و دوستان، مشغول شدن به کاری در مواقع استرس و شرکت در فعالیت های خیرخواهانه و انسان دوستانه، از راه های مقابله با اضطراب است.
این متخصص طب سالمندان تصریح کرد: سالمندان می توانند با اعضای خانواده به خصوص نوه ها ارتباط برقرار کنند، از نوه هایشان نگهداری کنند، به موسیقی گوش بدهند و برنامه های تلویزیونی را تماشا کنند، فعالیتهای ورزشی هم به کاهش استرس، کمک بسیار می کند وخواب کافی و با کیفیت نیز بسیار کمک کننده است.
احمد دلبری، در پایان اظهارداشت: بعضی سالمندان به علت کم خوابی، دچار بی قراری و استرس می شوند که توصیه می شود حتما برای رفع این مشکل به پزشک معالج مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha