به گزارش سامانه خبر سلامت نیوز: در گذشته پزشكان گمان نمی‌كردند كودكان نیز افسردگی را تجربه كنند. اما اكنون متخصصین سلامت می‌گویند این اختلال در میان كودكان هم مشاهده می‌شود.

مراقب کودکت باش؛كودكان هم دچار افسردگی می‌شوند
تشخیص و درمان به موقع افسردگی در این گروه سنی اهمیت زیادی دارد.
درمان شامل روان درمانی و تجویز داروهای ضدافسردگی است. البته عقیده پزشكان در مورد این كه ابتدا كدام یك از روش‌های درمانی را انتخاب كنند، متفاوت است.
مطالعات نشان می‌دهند نوعی روان درمانی به نام رفتار درمانی شناختی كوتاه‌مدت علائم افسردگی را در بسیاری از كودكان كاهش می‌دهد. كودكان افسرده اغلب دیدگاه منفی و ناسالمی نسبت به خود و تجاربشان دارند. رفتاردرمانی شناختی به این كودكان كمك می‌كند دیدگاه سالم تر و مثبتی را نسبت به خود پیدا كنند. براساس تحقیقات انجام شده، این نوع درمان سریع‌تر و موثرتر از هر نوع درمان دیگری برای كودكان است.
حتی وقتی علائم افسردگی از بین می‌روند، درمانگر توصیه می‌كند كودك تا مدتی درمان را ادامه دهد. این كار باعث افزایش مهارت‌های سازگاری او و كاهش بازگشت افسردگی می‌شود.
داروها نیز می‌توانند موثر باشند، با تولید داروهای ضدافسردگی و تثبیت كننده خلق جدید، درمان افسردگی كودكان ارتقاء یافته است. این داروها در صورت دچار شدن كودك به افسردگی شدیدی كه به داروهای دیگر پاسخ نداده باشد، در دسترس نبودن اقدامات رفتار درمانی، وجود اختلال دو قطبی یا سایكوز، و ابتلا به افسردگی عود شونده یا مزمن معمولا مفیدند.
بهتر است كودك تا چند ماه پس از بهبود علایم به مصرف داروها ادامه دهد.
البته برخی مطالعات نشان داده‌اند بین مصرف داروهای ضدافسردگی و افزایش احتمال تفكرات خودكشی ارتباط وجود دارد. در نتیجه در اكتبر سال 2004 سازمان نظارت بر غذا و داروی امریكا FDA درباره مصرف این داروها در كودكان هشدار داده است مبنی بر این كه پزشكان پیش از تجویز، فواید و خطرات احتمالی مصرف آنها توسط كودكان را در نظر بگیرند.
جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha