برخی خوراکی ها و مواد غذایی بسیار پرطرفدار هستند و جز غذاهای سالم نیز محسوب می شوند. اما گاهی این مواد غذایی حاوی سم ها یا قارچ هایی هستند که به DNA آسیب می رسانند. در ادامه به غذاهایی اشاره می کنیم که به DNA آسیب می رسانند.

برای جلوگیری از پیری مصرف این غذاها را کاهش دهید

سلامت نیوز: برخی خوراکی ها و مواد غذایی بسیار پرطرفدار هستند و جز غذاهای سالم نیز محسوب می شوند. اما گاهی این مواد غذایی حاوی سم ها یا قارچ هایی هستند که به DNA آسیب می رسانند. در ادامه به غذاهایی اشاره می کنیم که به DNA آسیب می رسانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، برای کمک به محافطت از DNA و جلوگیری از پیری ژنتیکی مصرف مواد فیتوکمیکال  phytochemical که می توانند به شما آسیب برسانند را کاهش دهید. کاهش مصرف این مواد بسیار مهم است، زیرا زمانی که فیتوکمیکال هایی مانند پسورالن psoralen فعال شود، به صورت ویرانگر DNA را هدف قرار می دهند.

*فیتوکمیکال  phytochemical : مواد شیمیایی گیاهی ترکیباتی شیمیایی هستند که بطور طبیعی در گیاهان بوجود می‌آیند و معمولاً اشاره به ترکیباتی دارند که بیشتر اثرات پزشکی دارند تا تغذیه‌ای.


فرایند آسیب دیدن DNA بسیار پیچیده است. به عنوان مثال کرفس را در نظر بگیرید. کرفس و بسیاری از گیاهان هم خانواده کرفس سموم طبیعی به نام فوروکومرین furocoumarin می سازند. پسورالن psoralen یکی از این سموم شیمیایی است که از کرفس در مقابل حشراتی که قصد خوردن کرفس را دارند، محافظت می کند.

هر چه گیاهی مانند کرفس بیشتر تحت فشار قرار بگیرد، برگ های آن از طرف حشرات مورد حمله قرار بگیرد، پسورالن بیشتری تولید می شود. آفت کش های مصنوعی که در روش های پرورش گیاهان استفاده می شوند، حشراتی که باعث افزایش میزان پسورالن می شوند را از بین می برند.

برای اینکه مطمئن شوید DNA شما از آسیب های ناشی از فیتوکمیکال در امان است، از خوردن مواد غذایی زیر اجتناب کنید:


محافطت از DNA : از یک غذا به مقدار زیاد نخورید



بدن شما و DNA درون آن در حقیقت طوری ساخته شده اند که لازم می شود برای تامین نیازهای آن ها غذاهای متنوع بخورید.خوردن یک نوع غذا مطمئنا باعث می شود در مصرف برخی غذاها دچار کمبود شده و به دلیل مصرف بیش از حد برخی دیگر دچار مسمومیت شوید. این یک توصیه ساده به نطر می رسد، اما زمانی که این توصیه را دنبال نمی کنید، به سرعت دچار مشکل می شوید.


محافطت از DNA : خیار  تلخ نخورید



Cucurbitacin ماده شیمیایی طبیعی و به شدت سمی است که می تواند به DNA آسیب بزند و در سبزیجاتی مانند خیار یافت می شود. به علاوه این ماده شیمیایی به شدت تلخ است و ممکن است تنها در یک قسمت میوه باشد. بنابراین اگر شروع به خوردن خیاری کردید که تلخ به نظر می رسد، به ویژه خیاری که به صورت ارگانیک رشد کرده، بهتر است از خوردن آن اجتناب کنید تا از بروز هر گونه آسیب به DNA خود جلوگیری کنید.


محافطت از DNA : از خوردن زیاد کلم بروکلی، کلم بروکسل، گل کلم یا سبزی خردل اجتناب کنید



گیوتروژنها Goitrogen فیتوکمیکال هایی هستند که در سبزیجاتی مانند شلغم یافت می شوند. تصور می شود که این فیتوکمیکال ها سالانه باعث بروز گواتر در برخی افراد می شوند، چرا که گیوتروژنها با توانایی طبیعی تیروئید برای دریافت ید از رژیم غذایی مداخله می کنند.

از اینکه تمام سبزیجات خام رژیم غذایی تان از خانواده کلم ها باشند اجتناب کنید. سبزیجات خانواده کلم ها عبارتند از کلم کیل، کلم بروکسل، گل کلم و سبزی خردل. بهتر است این سبزیجات را به صورت پخته مصرف کنید. زمانی که این سبزی ها پخته می شود، ترکیبات خطرناک ایزوتیوسیانات isothiocyanate غیرفعال می شوند. بنابراین کلم کیل را خام نخورید، زیرا حاوی مقدار زیادی گیوتروژن است.


محافطت از DNA: از خوردن زیاد بادام زمینی اجتناب کنید


میکوتوکسین ها Mycotoxin گروه دیگری از مواد شیمیایی هستند که به طور طبیعی توسط قارچ هایی تولید می شوند که یکی از مواد غذایی شما را آلوده کرده اند. آفلاکتوسین ها Aflatoxin نیز ترکیبات طبیعی سرطان زا و سمی شناخته شده هستند. این ترکیبات علاوه بر اینکه می توانند باعث بروز سرطان کبد شوند، ممکن است سقط جنین را نیز در پی داشته باشند و به طور مستقیم به DNA آسیب برسانند.

وجود احتمالی آفلاکسوتین ها دلیلی است که شما را از خوردن بادام زمینی یا مواد غذایی حاوی بادام زمینی منع می کنیم.


محافطت از DNA : از خوردن پوره سیب یا آب سیب تولید شده به صورت تجاری اجتناب کنید


پاتولین Patulin نوعی سم دیگر است که به وسیله قارچ ها تولید می شود و می تواند راه خود را به مواد غذایی شما پیدا کند. این ماده سمی گاهی می تواند در آب سیب، پوره سیب یا حتی پای سیب وجود داشته باشد. اغلب مواد تولید شده تجاری از مواد کپک زده برای تولید محصول خود استفاده می کنند، زیرا فرایند تولید کپک های به وجود آمده را پنهان می کند. پاتولین موجود در سیب ها یکی از مهم ترین دلایلی است که باید از خوردن آنها اجتناب کنید. و همچنین مراقب مواد غذایی باشید که با آب سیب شیرین شده اند.


محافطت از DNA : از خوردن میوه های خشک غیر بهداشتی اجتناب کنید


اکراتوکسین آ Ochratoxin A نوعی سم دیگر است که به وسیله میکروب ها تولید می شود و می تواند به DNA آسیب بزند. این سم از طریق غذاهای آلوده مانند میوه های خشک، سیب های لک شده و غلاتی که به درستی نگهداری نمی شوند، وارد رژیم غذایی شما می شود. به علاوه این سم در بسیاری از شیرهای مخصوص نوزادان، غذاهای کودک حاوی غلات و غذاهای کودک حاوی سیب یافت می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha