روانشناس کودکان با اشاره به بازی‌های مناسب برای کودکان گفت: در اختیار گذاشتن وسایل بازی دیجیتالی برای کودکان زیر 3 سال به خاطر آسیب به سیستم عصبی ممنوع است.

بازی‌های دیجیتالی برای کودکان زیر ۳ سال ممنوع

سلامت نیوز:روانشناس کودکان با اشاره به بازی‌های مناسب برای کودکان گفت: در اختیار گذاشتن وسایل بازی دیجیتالی برای کودکان زیر 3 سال به خاطر آسیب به سیستم عصبی ممنوع است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،سعید رحیمی پردنجانی ، در ارتباط با اینکه چه بازی‌هایی برای کودکان مضر بوده و والدین چگونه می‌توانند بازی کودکان خود را مدیریت کنند، اظهار داشت: بازی فرایندی با هدف آزاد، خودجوش و لذت‌بخش است که همراه با تخیل بوده و باعث تحول روانشناختی کودکان می‌شود. بنابراین توجه به این مسأله بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: بازی‌ها را برای کودکان می‌توان به دو دسته کلی و سنتی تقسیم کرد که بازی‌های بومی یا سنتی بازی‌هایی همچون یقل دوقل و منچ بوده که بازی‌های یارانه‌ای یا دیجیتالی نیز انواع مختلفی به شکل آموزشی و سرگرم‌کننده دارند.

این روانشناس کودک عنوان کرد: انجام بازی‌های والد کودک با توجه به علایق کودک، سن، جنسیت، وسایل بازی، زمان و مکان بازی متفاوت است و در این زمینه والدین باید دقت کنند تا کودک در فضایی مشخص و آزادانه با وسایل متناسب با سن خود و در زمان مشخصی با والد خود بازی کند.

پردنجانی گفت: والدین باید زمانی را به ویژه برای کودکان خردسال خود جهت بازی در نظر بگیرند تا از این طریق کودک به آرامش نسبی برسد و یکی از چالش‌هایی که امروزه در خصوص بازی والد کودک وجود دارد این بوده که اغلب والدین حوصله بازی با فرزند خود را ندارند و ورود اسباب‌بازی‌های دیجیتالی به خاطر تخیلی بودن فضای بازی کودک ‌آسیب‌های جبران‌ناپذیری به ویژه در سنین زیر 3 سال به جای می‌گذارد.

وی گفت: توجه به همدلی و پذیرش دوجانبه والد فرزند در بازی بسیار اهمیت دارد و والدین نباید بازی کودک خود را به بازی بگیرند یا به عبارتی با وی به شکل تصنعی و رفع تکلیف بازی کنند.

وی بیان داشت: والدینی که زمان مشخصی برای بازی با فرزند خود در نظر نمی‌گیرند و اغلب با بی انگیزشی بازی می‌کنند؛ کودک لذتی از چنین بازی نمی برد و احساس سرخوردگی و دوری از فضای روان شناختی با والد به ویژه مادر می کند، که چنین تجربه‌ای برای مراحل بعدی عدم تمایل کودک در بازی با مادر را به دنبال دارد.

این روانپزشک کودکان گفت: با صدای بلند و تهدید آمیز با کودک بازی کردن می‌تواند در کودک احساس ترس ایجاد کند. خصوصا کودکان زیر 3 سال در اغلب بازی‌های حرکتی مشاهده می‌شود که برخی والدین کودکان زیر 3 خود را به هوا پرتاب می‌کنند.

رحیمی پردنجانی افزود: این مسئله اغلب باعث هراس کودک شده و در موقعیت‌های مشابه کودک احساس ناامنی می‌کند.

وی عنوان کرد: در اختیار گذاشتن وسایل بازی دیجیتالی برای کودکان زیر 3 سال به خاطر آسیب به سیستم عصبی ممنوع است. والدین دقت کنند که  انجام بازی‌های مبتنی بر طبیعت کودک مثل گل بازی، آب بازی و شن بازی به نیاز کودک بهتر پاسخ می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: مراقبت در استفاده از انواع اسباب بازی به ویژه برای کودکان زیر 3 سال مهم است. استفاده از تیله، بادکنک، حباب، طناب، خمیر یا گل باید با احتیاط و نظارت والد انجام گیرد.

این روانشناس کودکان گفت: هرگز بازی با کودک را نیمه تمام نگذارید و به قانون حد و مرزها در بازی احترام بگذارید همچنین در بازی با کودک نباید با لحن سرزنش و امر و نهی صحبت کنیم. در این خصوص کودک لذتی از بازی با والد خود نمی‌برد و فضای تعامل والد، کودک به سردی می‌گراید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha