یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2375

این روزها تعداد کسانی که با رسیدن فصل بهار دائم دستمال دستشان است و از دست عطسه و خارش و تنگی نفس کلافه اند، روز به روز بیشتر می شود.

گذشته از این كه بهار، فصل آلرژی‌هاست، دانشمندان می‌گویند آمار انواع آلرژی، از آلرژی فصلی بگیر تا آلرژی‌های غذایی و پوستی و... سال‌به‌سال افزایش می‌یابد. اما چرا؟

به تازگی نتایج تحقیقی در خبرگزاری ها منتشر شده که سرنخ های جالبی در این مورد ارائه می دهد؛ آلرژی به نوع رژیم غذایی ما پیوند می‌خورد.

در این مطالعه گفته شده که رژیم غذایی موسوم به «مدیترانه ای» می تواند از بروز آلرژی در کودکان جلوگیری کند. محققان بیمارستان برامپتون انگلیس به همراه گروهی از محققان اسپانیایی و یونانی، متوجه شده اند در جاهایی مثل جزیره «کرت» در یونان که مردم هنوز تا حد زیادی به رژیم سنتی خود که همان رژیم مدیترانه ای بوده، پای بند هستند، میزان بروز حساسیت های پوستی و تنگی نفس و علائمی مانند آن خیلی کمتر از جاهای دیگر است.

با وجود این که میزان آلرژن های این مناطق کمتر از جاهای دیگر نیست.رژیم مدیترانه ای، سرشار از غذاهای دریایی و گوشت سفید است. ضمن این که حجم میوه و سبزی و خوراکی‌های فیبردار در آن بیشتر است. در این رژیم به جای این که گروه نان و غلات در قاعده هرم قرار بگیرند، گروه سبزی و میوه قرار می گیرند. غلات هم غلاتی هستند که به صورت کامل مصرف می‌شوند و سبوس آنها گرفته نشده است.

 از مشخصه های دیگر این رژیم، استفاده از روغن‌های با اسید چرب غیر اشباع بالا، مثل روغن زیتون است. تقریبا اکثر روغن های مصرفی در پخت و پز این نوع غذاها، روغن زیتون است. یک نکته دیگر که ویژگی خاصی به این نوع رژیم می دهد، مصرف بالای سیر در این نوع غذاهاست.

در این مطالعه که خبرگزاری رویترز آن را گزارش کرده است، 690 کودک 7 تا 18 ساله مورد بررسی قرار گرفته اند. یک گروه کودکانی که بیشتر از این نوع رژیم و خوراکی‌هایی مثل انگور، گوجه فرنگی و سیب، استفاده می کردند و گروه دیگر آنهایی که رژیم مدرن معمول را داشته اند و به طور مشخص از کره مارگارین استفاده می‌کردند.

بررسی دراز مدت این کودکان نشان داد در گروه اول آبریزش بینی و تنگی نفس ناشی از آلرژی بسیار کمتر از گروه دوم بوده است. یک توجیه این اثر، وجود آنتی اکسیدان‌های گوناگون در این نوع خوراکی هاست که هم در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی موثر است و هم احتمالا می تواند جلوی شروع واکنش های ایمنی نابجا و ایجاد حساسیت در افراد شود.

 انجمن قلب و عروق آمریکا در تحقیقات خود اعلام کرده است افرادی که از این رژیم غذایی پیروی می کنند، تا یک سوم کمتر  ا ز سایر افراد احتمال دارد که به حمله قلبی دچار شوند.

جالب این که خوراکی هایی مانند انگور و گوجه فرنگی تا کنون از جمله مواد آلرژی زا محسوب می شدند. اما در این مطالعه، اثر محافظتی آن در پیشگیری از آلرژی مشخص شده است.

 البته این موضوع را همان طور که اشاره شد، باید در چارچوب کلی رژیم مدیترانه ای ملاحظه کرد. احتمال دارد که این اثر، در کنار سایر مشخصه های این شیوه غذاخوردن وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha