همزمان با تاکید مقام معظم رهبری بر حفاظت از جنگل ها به عنوان یک وظیفه همگانی و نیز اجرای "طرح توقف 10 ساله برداشت چوب از جنگل های شمال" و ادعاهای مخالفان درباره برداشت قانونمند شرکت های بهره بردار ودر نتیجه تمدید برداشت ها از جنگل تا سال 1399، تخلف ها در حوزه بهره برداری از گونه های ارزشمند گیاهی همچنان ادامه دارد.

جولان اسکیدرها در جنگل های هیرکانی دو هزار"توسکا"را نابود کرد

سلامت نیوز: همزمان با تاکید مقام معظم رهبری بر حفاظت از جنگل ها به عنوان یک وظیفه همگانی و نیز اجرای "طرح توقف 10 ساله برداشت چوب از جنگل های شمال" و ادعاهای مخالفان درباره برداشت قانونمند شرکت های بهره بردار ودر نتیجه تمدید برداشت ها از جنگل تا سال 1399، تخلف ها در حوزه بهره برداری از گونه های ارزشمند گیاهی همچنان ادامه دارد.

به گزارش سلامت نیوز، اسکان نیوز نوشت: دیروز یک شرکت چوب در مازندران با برداشت غیرمجاز از جنگل های هیرکانی و فروش آنها در بازار مرکز این استان که پای نهادهای نظارتی را به پرونده کشانید تخلف کرد و امروز خبرهایی از برداشت بدون مجوز از جنگل های هیرکانی در گیلان می رسد.

جنگل های هیرکانی چندمیلیون ساله ایران همچنان قربانی بی مسوولیتی و نظارت نادرست دستگاه متولی و عدم تمکین به قانون شرکت های بهره بردار می شوند. جنگل هایی که حیات بیش از یک سوم جمعیت کشور را بر عهده دارند و قرار بوده با تصویب مجلس و مصوبه وزیر جهادکشاورزی، برداشت چوب از آنها به مدت 10 سال متوقف شود. اگر چه طرح موسوم به تنفس در جنگل های هیرکانی ایران اجرا می شود و مسوولان منابع طبیعی این خبر را در بوق وکرنا کرده اند که " ما مقابل دست اندازی ها به جنگل های هیرکانی را گرفته ایم" اما تخریب جنگل های هیرکانی همچنان ادامه دارد. به نظر می رسد شرکت های بهره بردار بعد از نیم قرن برداشت و استفاده از جنگل های باستانی شمال ایرانف حالا خود را شریک ملک دانسته و حاضر نیستند به قانون تمکین کنند.

حالا در یکی از جنگل های گیلان، در حدود 2 هزار اصله درخت "توسکا" قطع و برداشت شده است. هرچند مسوولان منابع طبیعی گیلان می گویند که این درختان، ارزش چندانی نداشته و دارای چوب صنعتی نبوده اند و اساسا نهال هایی ضعیف بوده اند؛ اما فعالان محیط زیست گیلان بر این باورند که درختان فوق، هم ارزش اکوسیستمی داشته و هم از نظر اقتصادی دارای ارزش و بهای خود هستند.
 
منابع طبیعی شَفت: شرکت تخلف وتعجیل کرد!

ناصر جمالزاده رییس اداره منابع طبیعی شفت در اینباره گفت:« "شرکت سهامی جنگل شفارود" درختان دست کاشتی را از حدود سال های 1352 تاکنون 153 هزارهکتار از جنگل های شفت و صومعه سرا و رضوانشهر را جنگل کاری کرده است و این جنگل های دست کاشت بالغ بر 45 سال است که از سن آن می گذرد و اکنون موقع بهره برداری آن است و ما برای قطه آنها پروانه صادر کرده و چکش قانونی زده بودیم. در لابه لای این بهره برداری های قانونی، یک سری ضایعات و چوب آلاتی بود که از این به بعد باید در اواخر وقت پاکتراشی می شد و ما دوباره می رفتیم آنجا نظارت می کردیم و مجوز قانونی می دادیم. اما شرکت سهامی جنگل شفارود عجله کرد و پیش از اینکه مجوز قطع آنرا بگیرد مرتکب قطع آنها شد و ما هم بر اساس قانون، پرونده برای شان تشکیل دادیم.»
 

جمالزاده تاکید کرد:« این ها درخت نیستند؛ بلکه ضایعات باقی مانده پاکتراشی قطعاتی بود که باید احیا می شد. اینها مازاد مقطوعات و ضایعاتی بوده که بایستی برای آن مجوز قانونی می دادیم که قبل از عید پاکتراشی می کردند و دوباره نهال می کاشتند؛ اما شرکت شفارود بدون مجوز قانونی به این عمل خلاف مرتکب شد و ما هم فی البداهه به نام مدیرعامل جلگه ای و قرق بانان شرکت فوق ومسوول حفاظت منطقه و یکی از ناظران ما که به دلیل بودن در مرخصی دانشگاهی حضور نداشت تهیه کردیم و به مراجع قضایی ارجاع دادیم.

رییس منابع طبیعی شفت بار دیگر تاکید کرد که « این، جنگلی نیست که بکر بوده و خلافکار و قاچاقچی مرتکب تخلف و پاکتراشی در آن، شده باشد؛ این، جنگل های دست کاشت در حال احیا بوده و ما در همان قطعه ما مجوز داده بودیم. آنها منتظر مجوز متعاقب نماندند؛ و ما هم برابر قانون با آنها برخورد کردیم.»

او در نهایت بار دیگر یادآور کرد که اصلا این نهال های له شده و قطع شده قابل چوب دهی نبوده و اگر به عرصه رفته و آنها را ببینید متوجه می شوید. این تخلف در اثر سهل انگاری، بی توجی و بی سوادی بوده است.

جمالزاده در انتها گفت:«ما با مدیران سازمان بازرسی ومراجع قضایی صحبت کردیم و گفتیم که درست است که تخلف بوده ولی این قطعه جزو جنگل های دست کاشت بوده که باید به خاطر پاکتراشی مرحله دوم قطعه، به ایشان مجوز می دادیم و ما باید بعد از 45 سال که شرکت شفارود آنها را کاشته بود مجوز قطع می دادیم؛ چرا که داشتند حیف ومیل می شدند.»
 
حجم پرسش برانگیز درختان قطع شده!

یک فعال محیط زیست گیلان که نخواست نامش فاش شود درباره این درختان گفت:« به نظر می رسد برخی خودشان را زده اند به کوچه علی چپ. اساسا درختان چون نهال های توسکا جزو گونه های طبیعی بوده که در لابه لای جنگل دست کاشت فوق رویش داشته؛ بر این اساس اجازه قطع آن را نداشته اند و منابع طبیعی هم اصلا نمی تواند به آنها مجوز قطع توسکاها را بدهد.»

او واقعه را اینگونه شرح داد:« دی ماه امسال حدود ۲ هزار اصله گونه "توسکا" در حوالی شهرک صنعتی شفت در منطقه "خَرفَکُل" قطع شد. حجم این درختان بسیار بالا بود و به همین دلیل رهگذران و فعالان محیط زیست را کنجکاو و نگران کرد. پیگیری‌های اولیه کنشگران محیط زیست و رسانه های استانی به اینجا رسید که یک شرکت بهره بردار چوب تخلف کرده و همراه با درخت هایی که برای قطع، مجوز داشته اند و علامت گذاری شده اند در حدود 2 هزار اصله درختچه و نهال توسکا را که به طور طبیعی در لابه لای صنوبرهای دست کاشت روییده بودند قطع و برداشت کرده اند.»
 

او در ادامه گفت:« آن توسکاها جزو گونه های جنگلی حساب می شود و بر اساس دستور صریح وزیر کشاورزی، منابع طبیعی حق صدور پروانه قطع را ندارد. درست است که این درخت ها لابه لای درختان دست کاشت روییده و هنوز به درختان تنومند تبدیل نشده اند؛ اما وجود این درختان بسیار ارزشمند است؛ چرا که نمی گذارد عرصه خالی شود. هم بافت جنگلی حفظ می شود؛ هم از نظر حفاظت و جلوگیری از تصرف و واگذاری عرصه مهم است و هم مقابله با فرسایش خاک در برابر سیلاب های احتمالی می کند. برای همین نیز اجازه پروانه قطع در این موارد داده نمی شود؛ حال چرا وچگونه برخی مسوولان منابع طبیعی در صدد توجیه این تخلف هستند و به جای جنگل، دل شان برای شرکت های بهره بردار می تپد خود یک پرسش بزرگ است.»
 
عبور اسکیدرها از مسیرهای غیرمجاز و له کردن نهال ها

این کنشگر محیط زیست گیلان درباره ابعاد پنهان ماجرا به اسکان گفت:« اصل ماجرا این بوده که وقتی این درختان به صورت "پیش به جا" لابه لای درختان دست کاشت بالا آمده اند شرکت محترم بهره بردار، برای خروج گونه های صنوبر قطع شده مجاز از جنگل "اسکیدر"(دستگاه چوب کِشی در جنگل) از مسیرهای قانونی که برای خروج چوب از سوی ادارات منابع طبیعی مشخص می شود استفاده نکرده اند و از مسیرهایی رفته اند که راه آنها نبوده بلکه محل رویش درختان جوان توسکا بوده که آنها را زیر دستگاه ها له کرده اند.»

او تاکید کرد:« شرکت بهره بردار فوق در واقع دو تخلف کرده است. یکی اینکه کل عرصه را اسکیدر برده اند و از مسیر قانونی خارج شده اند که این باعث شده خاک، آسیب ببیند. دوم اینکه در مسیر بردن درخت ها به بیرون جنگل، تمام درخت های توسکا را که جلوی راه شان واقع شده هُل داده، ریشه کن کرده و سپس از جنگل خارج کرده اند.»
 
حافظان شرکت ها یا جنگل ها؟!

او بعد از شنیدن سخنان رییس اداره منابع طبیعی شفت از سوی خبرنگار اسکان گفت:« بسیار تاسف آور است که یک مسوول منابع طبیعی، یک تخلف را اینگونه توجیه می کند. امروزه حتی یک شاخه شکسته نیز درجنگل ارزشمند است و برخی شرکت های کاغذ، آنها را به صورت انبوه خریداری می کنند. چگونه ایشان چنین ادعایی دارند که توسکاها ارزش اقتصادی نداشته اند؟ ضمن اینکه اصلا چرا باید منابع  طبیعی و مدیران آنها تنها به ارزش اقتصادی جنگل ها فکر و بر آن تاکید کنند؟ مگر آنها بخش خصوصی بهره بردار هستند که از دید ارزش اقتصادی به جنگل و درختان آن نگاه می کنند؟ سازمان جنگل ها باید به ارزش های اکولوژیکی و طبیعی جنگل فکر کند تا به ارزش و قیمت اقتصادی چوب؛ چون انها قرار است حافظ منابع طبیعی، آب، خاک و جنگل باشند.»

این کنشگر محیط زیست در پاسخ به این ادعای رییس اداره منابع طبیعی شفت که قرار بوده برای درختان فوق در چند روز آینده پروانه قطع صادر شود به اسکان گفت:« همان طور که گفتم صدور این پروانه غیرقانونی است؛ اما این ها شاید می خواسته اند ابتدا قطع کنند وبعد از منابع طبیعی به عنوان "ضایعات قطع" درخواست مجوز کنند و اصلا گمان نمی کردند کار آنها پیش از گرفتن مجوز افشا بشود. این تخلف صد درصد مدیران استانی سازمان جنگل هاست و این مدیران باید پاسخگو باشند.»
 
مدیرکل پاسخ نداد!

تلاش برای تماس با مدیرکل منابع طبیعی گیلان نتیجه نداشت و ایشان با وجود اینکه پیامکی نیز از سوی خبرنگار فوق ارسال شد، پاسخ تماس اسکان را ندادند.

آگاهان بر این باورند اگر قرار باشد به نام اجرای طرح توقف 10 ساله برداشت از چوب جنگل های هیرکانی موسوم به طرح تنفس، جنگل همچنان قربانی سیاست های نادرست و عملیات های اجرایی بی مجوز شرکت های تجاری باشد، بدترین نوع تبلیغ و حمله علیه طرح تنفس روی داده است و این طرح برای همیشه متهم بر ناکامی شده و به بایگانی سپرده خواهد شد. آیا نهادهای نظارتی از این تخلفات خواهند گذشت؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha