به علت تغییرات آب و هوایی ، بسیاری از بیماریهای جدید در دنیا بروز کرده و برخی از بیماریهای موجود نظیر بیماریهای رویوی ، قلبی ، پوستی و آلرژی ، افزایش یافته است.

تغییرات آب و هوایی باعث بروز بیماریهای نو پدید در دنیا شده است

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از مهر ، وزیر بهداشت صبح امروزدر مرکز همایشهای بین المللی رازی در دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: "امنیت بدون سلامت مفهومی ندارد و سلامت بدون امنیت نیز غیر قابل دسترس است. بنابراین توجه جدی به سلامت و محوری بودن آن در تمامی فعالیتها جزء وظایفی است که حکومت ها باید آن را رعایت کنند."

دکتر کامران باقری لنکرانی اظهار داشت: "سلامت غذا، امنیت در محیط زیست و اجتماع و سیاست همه در کنارهم می توانند باعث پیشرفت جامعه شوند و آن را به مکان حقیقی اش برسانند. البته برای رسیدن به این مکان مخاطراتی وجود دارد که توجه و تلاش برای مبارزه با آن به شکل مستمر باید مورد توجه قرار گیرد."

مقام ارشد وزارت  بهداشت با تاکید بر اینکه بیماریهای بازپدید و نوپدید یکی از مخاطراتی است که سلامت مردم جهان را تهدید می کند ، گفت: سیر بیماریهای نوپدید و در کنار آن بازگشت بیماریهایی که قبلا وجود داشته یکی از عوامل تهدید کننده سلامت بین المللی است. از میان آنها آثار سوء مواد مخدر از جمله این تهدیدات به شمار می رود.

لنکرانی گفت: در سال 2006 حدود 134 میلیون نفر در سراسر دنیا از آثار بیماریها و حوادث متاثر شدند و منطقه و کشور ما به عنوان مناطق حادثه خیز نیز جزئی آز آن بود.

وی با بیان اینکه ایران بیش از سه چهارم انواع حوادث موجود دنیا را به صورت باالفعل و باالقوه تجربه کرده است گفت: امروزه مخاطرات زیست محیطی در سلامت بین المللی نقش مهمی دارد و یکی از علل آن تغییرات مستمر آب و هوایی به شمار می رود.

لنکرانی با اشاره به مخاطرات مصرف سوخت های فسیلی و گسترش استفاده از گازهای گلخانه ای گفت: به طور متوسط طی یک قرن گذشته دمای زمین به علت استفاده از این سوخت ها و گازها یک درجه سیلسیوس افزایش یافته که این افزایش دما نیز باعث ایجاد مشکلاتی نظیر سیل و خشکسالی شده و سلامت بین المللی را به خطر انداخته است.      

وزیر بهداشت خاطر نشان ساخت: تعدادی از کشورها نقش زیادی در این تغییرات آب و هوایی داشته اند که از سایر کشورها کم  مسئولیت تر هستند. آنان به تعهدات پیرامون مبارزه با این مشکلات عمل نمی کنند و ازسوی دیگر با تعهدات خود عمل نمی کنند و کشورهای مبارزه کننده با این مشکلات را تحریم می کنند.

وی با اشاره به اینکه بیماریها حد و مرز نمی شناسند و به راحتی به کشورهای دیگر منتقل می شود ، افزود: باید حکومت ها به امر شفافیت و اطلاع رسانی به موقع در مورد بیماریها توحه جدی کنند که در این زمینه قوانین بین المللی سلامت نیز در مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت به تصویب رسیده که از خرداد امسال قابلیت اجرایی خواهد داشت و بر اساس این قوانین همکاری کشورها در این باره باید عادلانه و منطقی باشد.

لنکرانی تصریح کرد: ایران در زمینه همکاری های بین المللی در زمینه سلامت جزء پیشتازان بوده است و کشورمان با تشکیل گروه 5 شامل کشورهای ایران ، عراق ، افغانستان ، پاکستان و سازمان جهانی بهداشت ، شبکه همکاری بین المللی را در مورد مبارزه با بیماریهای مختلف ایجاد کرده تا این کشورها بتوانند در برابر این بیماریها با همکاری یکدیگر پیش روی کنند.

وی با تاکید بر اینکه بیش از 50 درصد عوامل موثر در سلامت در امور اجتماعی مشاهد ه می شود و باید به آن توجه کرد گفت: اگر در کشور بزرگترین بار بیماری ، حوادث ترافیکی است با عزم ملی ایجاد شده بین دستگاههای مختلف در سال جاری برای نخستین بار توانستیم میزان حوادث ترافیکی را که هر ساله رشد فزاینده داشت ، کاهش دهیم.

وزیر بهداشت با اشاره به شعار امسال با عنوان روز جهانی بهداشت "آینده مطمئن جهان بشری نیازمند به سرمایه گذاری در سلامت است"، گفت: این شعار فقط به معنی تامین منابع مالی نیست بلکه تامین منابع انسانی نرم افزاری نیز در این باره مهم است که در این صورت می توان شاهد ارتقاء، پیشرفت و تحول در سراسر کشور و ابعاد بین المللی باشیم.

وی گفت: مردم در تامین سلامت نقش مهمی دارند پس یاد آنان را در تامین سلامت دخالت داد و این امر در برنامه های وزارت بهداشت در سال 86 پیگیری خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha