دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 238559

بسیاری از ما در طول زندگی دچار کمردرد شده‌ایم، علت بیشتر این دردها هم از نوع مکانیکی هستند یعنی با انجام فعالیت‌های نامناسب مانند بلند کردن نادرست اجسام سنگین، ایستادن‌های طولانی مدت، نشستن‌های بلند مدت و غیراصولی پشت میز کار و کار با رایانه، گودی کمر بیش از حد، قوز پشت و حرکات ناگهانی مانند افتادن، ایجاد می‌شوند و در نهایت اسپاسم عضلانی به وجود می‌آورند.

وقتی «کمر درد» کمر به زجر شما می بندد!

سلامت نیوز:بسیاری از ما در طول زندگی دچار کمردرد شده‌ایم، علت بیشتر این دردها هم از نوع مکانیکی هستند یعنی با انجام فعالیت‌های نامناسب مانند بلند کردن نادرست اجسام سنگین، ایستادن‌های طولانی مدت، نشستن‌های بلند مدت و غیراصولی پشت میز کار و کار با رایانه، گودی کمر بیش از حد، قوز پشت و حرکات ناگهانی مانند افتادن، ایجاد می‌شوند و در نهایت اسپاسم عضلانی به وجود می‌آورند.


به گزارش سلامت نیوز، زهرا محققی، پزشکیار ورزشی در گفت‌و‌گو با «ایران» با بیان اینکه از میزان این دردها با استراحت کاسته می‌شود، می‌گوید: استراحت و انجام حرکت‌های ساده ورزشی نه تنها در بهبود دردهای ناحیه کمر مؤثر هستند بلکه از آسیب‌های بعدی در این منطقه هم جلوگیری می‌کنند.
در ابتدا از او درباره منشأ دردهای کمر سؤال کردم، به گفته او دیسک‌های بین مهره‌ها مانند واشرهایی عمل می‌کنند که جلوی ضربه‌ها را می‌گیرند و فشار بیش از تحمل آنها موجب له شدگی و پارگی دیسک‌ها می‌شود و به اعصاب ستون فقرات نیز فشار وارد می‌کند و تنگی کانال نخاع ایجاد می‌کند، همچنین  فشار در ناحیه کمر موجب دردهای سیاتیک می‌شود و این درد برق آسا از پشت به سمت پایین پا آمده و با ایجاد اسپاسم عضلانی در ناحیه کمر، لگن و پا زندگی فرد را مختل می‌کند.
متأسفانه کمردردهای ناشی از اختلالات دیسک به علت زندگی شهرنشینی و کم تحرکی، بالارفتن سن و خشکی و ضعف عضلات اطراف کمر رو به افزایش است.
وی در ادامه اضافه می‌کند: استئوپروز یا پوکی استخوان در کشور ما رو به افزایش است، کمبود ویتامین D، کمبود کلسیم، ورزش نکردن، کم تحرکی و فشار استخوانی می‌توانند عوامل دیگر ابتلا به درد کمر باشند، برای درمان این دردها انجام ورزش‌هایی مانند یوگا بسیار کمک‌کننده است.


آمار بالای اسکولیوز در میان پشت میز نشین‌ها
به گفته کارشناسان امروزه در بیشتر محیط‌های کاری آمار ابتلا به اسکولیوز یا انحراف جانبی ستون فقرات (scoliosis) افزایش پیدا کرده است.
محققی با اشاره به اینکه اسکولیوز منشأ ارثی و اکتسابی دارد، می‌گوید: حمل همیشگی کیف با یک سمت، خوابیدن‌های مداوم به یک طرف بدن، نشستن‌های نادرست، لم دادن و انداختن وزن بدن به یک سمت نشیمنگاه باعث انحراف جانبی ستون فقرات می‌شود، البته فراموش نکنیم که دردهای ناحیه کمر علت‌های زیاد دیگری هم دارد ولی به همین جا بسنده می‌کنیم تا با آموزش چند حرکت کاربردی و اصولی بتوانیم گامی در جهت کاهش دردهای کمری برداریم.
این پزشکیار ورزشی در ادامه 3 تمرین مناسب برای درمان دردهای ناحیه کمر پیشنهاد می‌کند که به اختصار توضیح می‌دهیم: ابتدا به پشت بخوابید و هر دو پا را از ناحیه زانو خم کنید، اگر گردن درد دارید یک بالش نازک زیر سرتان قرار دهید، مهره‌های کمر را به زمین فشار دهید و همزمان عضله شکم را به سمت داخل بکشید و چند ثانیه نگه دارید و سپس رها کنید؛ این تمرین را 10 بار تکرار کنید، هر بار کمی استراحت کنید و دوباره انجام دهید؛ با انجام این تمرین دردهای کمر کم کم بهبود پیدا می‌کنند، اگر گودی کمر دارید و از تنگی کانال نخاع رنج می‌برید حتماً این تمرین را مرتب انجام دهید.
محققی درباره تمرین دوم توضیح می‌دهد: به پشت بخوابید و زانوها را خم کنید، یک پا را صاف کنید و خیلی آرام با زانوی صاف پا را بالا بیاورید تا حدی که به کمر فشار نیاورد و بعد پا را پایین آورید، 5 بار پشت سر هم این کار را تکرار کنید، سپس با پای دیگر تمرین را انجام دهید.
او در ادامه سومین تمرین را توضیح می‌دهد: به پشت بخوابید و زانوها را خم کنید، یکی از پاها را با زانوی خم به داخل شکم بیاورید و مهره‌های کمر را به زمین فشار دهید به مدت 5 ثانیه در همین حالت ثابت بمانید سپس پا را برگردانید و همین حرکت را با پای دیگر انجام دهید؛ این تمرین را 5 مرتبه با هر پا انجام دهید. حرکت یاد شده نه تنها برای درمان کمردرد مناسب است بلکه برای رفع گودی کمر و یبوست هم مؤثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha