دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵
کد خبر: 238636

اصلاح ژن، یکی از روش‌های قطعی برای درمان سرطان‌های گوناگون در آینده است که هنوز مورد بررسی قرار دارد.

اصلاح ژن راه حل آتی مبارزه با سرطان

سلامت نیوز: اصلاح ژن، یکی از روش‌های قطعی برای درمان سرطان‌های گوناگون در آینده است که هنوز مورد بررسی قرار دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا و به نقل از وییرد، در سال 2010 روش جدید درمان سرطان که توسط "بروس لوین" (Bruce Levine) و "کارل جون" (Carl June)، دو ایمنی‌شناس "دانشگاه پنسیلوانیا" (University of Pennsylvania) ابداع شده بود، روی سه بیمار مبتلا به لوسمی لنفوئید غیرقابل درمان، آزمایش شد.

این درمان موسوم به "CAR-T cell"، با خارج کردن سلول‌های ایمنی T از بدن بیمار، اصلاح آنها در آزمایشگاه برای هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی و بازگرداندن به بدن بیمار انجام شد.

پژوهشگران پس از مشاهده نتایج نشان دادند که تزریق یک دوز، لوسمی را در دو بیمار ریشه‌کن کرده و کیلوگرم‌ها سلول‌های سرطانی را از بین برده است.

در سال 2017 "سازمان غذا و داروی آمریکا" (FDA)تصمیم گرفت دو دارو که از سلول درمانی CAR-T (تزریق سلول‌های ایمنی به بیماران) برای درمان سرطان‌های خون استفاده می‌کند، تایید کند.

ابتدا در اوت سال 2017، این سازمان درمان ابداع شده شرکت داروسازی "نوآرتیس" (Novartis)در سوئیس را برای درمان "لوسمی حاد لنفاوی" (ALL) در کوکان و بزرگسالان جوان، تایید کرد.

سپس در اکتبر همان سال، داروی "یسکارتا" (Yescarta)متعلق به شرکت آمریکایی "گیلیاد" (Gilead Sciences) را برای بزرگسالان مبتلا به لنفوم بزرگ سلول ‌B تایید شد.

تصمیم  FDAعصر جدیدی از درمان شخصی‌سازی شده سرطان را پدید آورد. درمان سلولی  "CAR-T "، با استفاده از سلول‌های خود بیمار، احتمال عدم پذیرش بافت را بسیار کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، یک بار تزریق، از عهده مشکل چند دوره درمان که مکمل دیگر داروهای سرطان مانند شیمی‌درمانی است، برمی‌آید.

نتایج یک آزمایش بالینی روش درمانی " Kymriah" که در ماه فوریه منتشر شد، نشان می‌دهد که 76 درصد بیماران سرطانی در مدت یک سال یا بیشتر نجات یافتند. این نتیجه در مورد درمان‌های دیگر صدق نمی‌کرد.

"لوین" پیش‌بینی می‌کند، درمان بعدی که مورد تایید FDA قرار می‌گیرد، برای بیماری "میلوما"(myeloma) باشد که نوعی سرطان مغز استخوان است و در حال حاضر، گسترش درمان برای آن در حال انجام شدن است.

اکنون، لوین با مراکز پژوهشی بسیاری کار می‌کند تا این فرآیند تولید را سرعت بخشد. این کار نیز مانند هر ایده دیگری برای تحقق یافتن به زمان نیاز دارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha