معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کمبود آهن 30 درصد از کارایی کارکنان سازمان ها را کاهش می دهد و موجب خستگی زودرس آنها هنگام کار می شود، افراد چاق نیز دو برابر بیشتر از افراد عادی غیبت از کار دارند.

کمبود آهن با ایجاد خستگی بازده کاری را کاهش می دهد

سلامت نیوز: معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کمبود آهن 30 درصد از کارایی کارکنان سازمان ها را کاهش می دهد و موجب خستگی زودرس آنها هنگام کار می شود، افراد چاق نیز دو برابر بیشتر از افراد عادی غیبت از کار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، علیرضا رئیسی روز چهارشنبه در همایش بهبود تغذیه کارکنان جامعه در وزارت بهداشت افزود: بیش از هشت میلیون کارمند و کارگر و کارکنان دستگاه های مختلف در کشور مشغول کار هستند که اگر تغذیه مناسب نداشته باشند، نمی توانند خدمات مناسبی به مردم ارائه کنند و قطعا تغذیه سالم کارکنان، موجب بهبود عملکرد آنان و کاهش حالت های عصبی آنان می شود.


وی ادامه داد: 80درصد بیماری های قلبی، 90درصد موارد دیابت نوع دو و 30 تا 40درصد سرطان ها با تغذیه مناسب قابل پیشگیری هستند و مهمترین عامل بروز این بیماری ها اضافه وزن، کلسترول بالا، مصرف بالای نمک و فشار خون بالاست.


معاون وزیر بهداشت گفت: بیماری های غیر واگیر در کل دنیا به علت سبک تغذیه نادرست و استفاده از غذاهای آماده وچرب و شور رو به افزایش است و این روند افزایشی بیماری و مرگ ناشی از آن تا سال 2030 ادامه دارد.


وی افزود: 50درصد مرگ انسان ها امروزه ریشه در تغذیه نامناسب دارد و در کشور ما نیز میزان موارد بیماری های غیر واگیر و مرگ ناشی از آن از 57درصد در سال 80 به 76 درصد در سال 90 افزایش یافته است.


رئیسی تاکید کرد: 70درصد بیماری های غیر واگیر و 30 تا 40درصد سرطان ها با تغذیه مناسب قابل پیشگیری است.
وی گفت: 58درصد ایرانیان یا چاق هستند یا اضافه وزن دارند و این میزان در زنان 62درصد و در مردان 57 درصد است، البته چاقی شکمی که عامل مهم بروز بیماری های قلبی است در مردان بیشتر است.
وی گفت: برخی تصور می کنند افرادی که چاق تر هستند، تغذیه بهتری دارند و سالم تر هستند اما این تصور اشتباه است و بسیاری از افرادی که سیری ظاهری دارند؛ دچار گرسنگی سلولی و سوء تغذیه هستند و از نظر ویتامین ها و املاح کمبود دارند.
این مقام افزود: یکی از مهمترین عادات غذایی بد ایرانیان، مصرف بالای نمک است، حداکثر میزان مصرف نمک برای افراد سالم پنج گرم و برای بیماران سه گرم است، در حالی که هر ایرانی روزانه حدود 10گرم نمک مصرف می کند البته این میزان در زنان کمتر و حدود 8.4 گرم نمک در روز است.

* از هر چهار ایرانی یک فشار خون بالا دارد
معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد: حدود 27درصد ایرانیان فشار خون بالا دارند یعنی حداقل از هر چهار ایرانی یکی فشار خون بالا دارد. میزان شیوع فشار خون در برخی استان ها تا 36درصد افراد هم می رسد و 50درصد افراد بالای 50 سال فشار خون بالا دارند. مهمترین عامل بی اثری داروهای درمان فشار خون نیز مصرف نمک است.
وی گفت: حدود 9.5درصد افراد بالای 25 سال در ایران قند خون بالا دارند که بیشترین میزان آن در یزد با شیوع 14درصد است، حدود 48درصد ایرانیان نیز کلسترول بالا دارند که این میزان در استان تهران 58درصد و در کهگیلویه و بویر احمد 28درصد شیوع دارد.
رئیسی افزود: یکی از علل مهم افزایش روزهای غیبت کارکنان از محل کار بیماری و ناتوانی است که تغذیه نامناسب نقش مهمی در بروز این مساله دارد، در آمریکا سالانه 38.9 میلیارد دلار به علت غیبت از کار به مراکز شغلی هزینه تحمیل می شود، در ایران این خسارت محاسبه نشده است اما طبیعی است که بهبود تغذیه، مصرف سبزی و غداهای فیبردار و مصرف کم روغن و نمک می تواند به کاهش بیماری، افزایش بازدهی کاری و کاهش غیبت از کار افراد منجر شود.

*بسته تغذیه سالم کارکنان ابلاغ می شود
معاون وزیر بهداشت گفت: یکی از عوامل مهم بیماری های غیر واگیر کم تحرکی است، یکی از توصیه ها این است که افراد خودروی خود را یکی دو کیلومتر دورتر از محل کار پارک کنند و فاصله باقیمانده را پیاده طی کنند، اما متأسفانه امروز می بینیم نه تنها این کار انجام نمی شود حتی در بسیاری از ساختمان و ادارات و حتی بیمارستان ها جوانان برومند و ورزشکاری- که بدنساز هستند- را هم می بینیم که جلوی آسانسور برای بالا رفتن از یک طبقه صف کشیده اند.
وی افزود: تغذیه سالم کارکنان دستگاه های دولتی و غیر دولتی برای وزارت بهداشت مهم است و به همین بسته سلامت کارکنان و بسته تغذیه سالم کارکنان در وزارت بهداشت در حال تدوین است و به زودی ابلاغ می شود.


مهرزاد تشکریان، مدیر کل بهداشت و درمان سازمان زندان ها نیز در همایش بهبود تغذیه کارکنان در وزارت بهداشت نیز گفت: میزان کم تحرکی، مصرف سیگار، مصرف مواد مخدر و متادون در بین زندانیان بالاست و به همین علت بسیاری از زندانیان با مشکلات گوارشی و بیماری های مختلف جسمی و روانی درگیر هستند.


وی گفت: علاوه بر روند افزایش بیماری های غیر واگیر در بین زندانیان که مانند جمعیت عمومی جامعه شاهد آن هستیم، در زندان ها میزان برخی بیماری های واگیر مانند هپاتیت، سل و HIV قابل توجه است.


تشکریان اضافه کرد: سازمان زندان ها برای سلامت زندانیان و تغذیه مناسب آنها برنامه های مختلفی را اجرا کرده است از جمله اینکه اکنون حدود سه چهارم زندان های کشور به خصوص در مراکز استان ها آشپزخانه صنعتی دارند.


وی گفت: حدود دو تا سه درصد زندانیان زنان و مادرانی هستند که گاهی کودکان خود را نیز در کنار خود در زندان بزرگ می کنند. تلاش سازمان زندان ها این است که با وجود محدودیت های بودجه ای، این کودکان و مادران آنها در زندان تغذیه مناسبی داشته باشند.


تشکریان افزود: زندانیان زن از نظر تعداد بسیار کمتر از مردان هستند اما بسیاری از زنان زندانی از مردان خشن تر هستند.
وی گفت: علاوه بر زندانیان، کارکنان زندان ها نیز در زندان هستند که باید تغذیه مناسبی داشته باشند،آنان کسانی هستند که گاهی 30 سال عمر کاری خود را در زندان سپری می کنند، بدون اینکه زندانی باشند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha