دوشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 238968

بسیاری از روغن های بچه حاوی مواد اضافه ای ماننده روغن اسطوخودوس و آلوئه ورا هستند که خواص آن را افزایش می دهد. آیا می دانستید که استفاده از روغن کودک به رشد و نگهداری موهای شما کمک کره و موهایتان را قوی و براق می کند؟

فواید روغن بچه برای زیبایی پوست و مو

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، روغن بچه یکی از لوازم مورد علاقه مادران، به خصوص مادرانی که نوزاد دارند می باشد. باید بدانید که روغن بچه به دلیل خواص مرطوب کننده شگفت انگیزی که دارد برای استفاده افرادی که پوست خشک دارند بسیار مناسب است.

برخی از بزرگسالان نیز از روغن بچه برای رفع خشکی پوست بدن خود استفاده می کنند . برخی قسم می خورند که به پوست صورتشان لطافت و درخشندگی خاصی می بخشد.

بر اساس تعداد محدودی از تحقیقات، روغن بچه ممکن است توانایی پر کردن و نرم کردن پوست را داشته باشد. در اینجا برخی موارد استفاده از روغن بچه را توضیح می دهیم:

آیا روغن بچه برای پوست صورت مفید است؟

روغن بچه فاقد پارابن ، فتالات و رنگ است. این بدان معناست که اکثر افراد می توانند بدون نگرانی از بروز حساسیت و آلرژی از آن استفاده کنند. طبق تحقیقاتی که وجود دارد، روغن بچه برای پوست شما، از جمله پوست صورت، بی خطر است.

آیا می توانید از روغن بچه به عنوان مرطوب کننده صورت استفاده کنید؟

روغن بچه غیر کومدون زا است، به این معنی که منافذ پوست شما را مسدود نمی کند. بنابراین اگر پوستی خشک تا نرمال دارید، می توانید از روغن بچه برای مرطوب کردن صورت خود استفاده کنید.

در یک مطالعه انجام شده در سال 1993 دانشمندان چهار ماده مرطوب کننده مختلف را آزمایش کردند تا ببینند چگونه بر پوست افراد تأثیر می گذارد. یکی از آنها ماده معدنی و اصلی تشکیل دهنده روغن بچه بود.

در مقایسه با اتانول، گلیسیرین و آب، به نظر می‌رسد که آب و روغن بچه بیشترین اثر مرطوب‌کنندگی را در بین تمام مواد تشکیل دهنده هنگام استفاده روی پوست دارند. دانشمندان دریافتند که روغن معدنی به حجیم شدن پوست کمک می کند و ظاهری مرطوب تر می دهد.

آیا روغن بچه ظاهر جای زخم و ترک های پوستی را کاهش می دهد؟

هیچ تحقیق مستقیمی وجود ندارد که نشان دهد روغن بچه می تواند ظاهر اسکارهای صورت و ترک های پوستی روی بدن را کاهش دهد. با این حال، تحقیقی در سال 1993 دریافت که روغن بچه یک مرطوب کننده موثر بوده و نشان می دهد که این ادعا احتمالا درست است.

گاهی اوقات اسکار ها و فرورفتگی های ناشی از آنها بر سطح پوست باقی می مانند. استفاده از روغن بچه ممکن است پوست این نواحی را حجیم کند و ظاهر کلی اسکارها و علائم کشش را کاهش دهد.

یک مطالعه قدیمی در سال 1975 نشان داد که اثرات روغن بچه در عرض 48 ساعت پس از استفاده از بین می رود. بنابراین، برای حفظ رطوبت و صاف به نظر رسیدن پوست، استفاده مجدد آن ضروری است.

آیا روغن بچه ناراحتی های پوستی را برطرف می کند؟

محققان شواهدی پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد روغن بچه می‌تواند به تسکین ناراحتی پوست کمک کند، از جمله مواردی که با خشکی پوست و شرایطی مانند پسوریازیس مرتبط است.

با توجه به مطالعه انجام شده در سال 2012 از افرادی که تحت همودیالیز قرار گرفتند، روغن بچه زمانی که به مدت 3 هفته در قسمت خارش‌دار بدن حداقل 15 دقیقه در روز ماساژ داده شد ، به طور قابل توجهی به کاهش خارش کمک کرده است.

استفاده از روغن بچه قبل از خواب اشکالی دارد؟

می توانید روغن بچه را در هر زمانی از شبانه روز به صورت خود بمالید تا با پوستی صاف و نرم تر از خواب بیدار شوید. با این حال، اگر مستعد آکنه هستید، از انجام این کار خودداری کنید، زیرا این کار می تواند آن را بدتر کند.

ادعاهای اثبات نشده

بیشتر ادعاها در مورد روغن بچه، به غیر از قابلیت مرطوب کنندگی و حجیم کنندگی آن، اثبات نشده است. در اینجا مواردی است که بهتر است بدانید:

آیا روغن بچه روی صورت شما می تواند آکنه را درمان کند؟

هیچ مدرکی وجود ندارد که استفاده از روغن بچه بتواند آکنه را درمان کند. در حالی که بسیاری از افراد می توانند بدون افزایش خطر آکنه، روغن بچه را به صورت خود بمالند، اگر پوست مستعد آکنه دارید، باید از استفاده از آن خودداری کنید.

حتی اگر روغن بچه به خودی خود منافذ شما را مسدود نمی کند، سدی که روی پوست شما ایجاد می کند می تواند کثیفی و روغنی را که وارد منافذ شما شده و آکنه شما را بدتر می کند، به دام بیندازد.

آیا روغن بچه می تواند آرایش را پاک کند؟

هیچ مدرک روشنی وجود ندارد که نشان دهد می توان از روغن بچه برای پاک کردن آرایش استفاده کرد. با این حال، بسیاری از مردم این کار را به صورت عادت انجام می دهند. از آنجایی که استفاده از آن بی خطر است، احتمالاً به شما آسیبی نمی رساند. با این حال، اگر پوست مستعد آکنه دارید، بهتر است از ریختن روغن بچه روی صورت خود اجتناب کنید.

آیا می توانید به جای کرم موبر از آن استفاده کنید؟

هیچ تحقیقی مبنی بر اینکه روغن بچه جایگزین مناسبی برای کرم موبر باشد وجود ندارد. با این حال، استفاده منظم از روغن بچه ممکن است پوست شما را مرطوب و انعطاف‌پذیرتر نگه دارد و اصلاح را آسان‌تر کند.

عوارض جانبی استفاده از روغن بچه روی پوست صورت

استفاده از روغن بچه به طور کلی بی خطر است. با این حال، اگر قصد استفاده از آن را روی صورت خود دارید، باید از چند عارضه جانبی آگاه باشید. این عوارض جانبی احتمالی عبارتند از:

واکنش آلرژیک

مطابق با پژوهش انجام شده واکنش آلرژیک به روغن معدنی رایج در روغن بچه، بسیار نادر است. با این حال، اگر پوست حساسی دارید و نگران هستید که ممکن است واکنش نشان دهید، مقدار کمی از آن را روی قسمت دیگری از بدنتان که کمتر قابل مشاهده است بمالید.

24 ساعت صبر کنید تا ببینید آیا واکنشی نشان می دهد یا خیر. اگر قرمزی یا تحریکی مشاهده نکردید، می توانید بدون هیچ مشکلی آن را به صورت خود بمالید.

آکنه

روغن بچه طوری طراحی شده است که غیر کومدون زا باشد. بنابراین منافذ را مسدود نمی کند، اگرچه می تواند باعث ایجاد آکنه در افرادی شود که مستعد جوش هستند.

ناتوانی در عرق کردن

روغن بچه سدی بر روی پوست شما ایجاد می کند. بنابراین در یک روز گرم، می تواند رطوبت بیش از حد را به دام بیندازد. این امر عرق کردن را برای شما سخت تر می کند زیرا بدن شما به طور طبیعی سعی می کند با فرآیند تعریق خود را خنک کند.

نحوه ی استفاده از روغن بچه برای صورت

اگر تصمیم دارید روغن بچه را به صورت خود بمالید، به نکات زیر توجه کنید:

  1. صورت خود را با یک پاک کننده ملایم یا صابون بشویید.
  2. پوست خود راخشک کنید ؛ سعی کنید تا مقداری رطوبت روی سطح پوستتان باقی بماند.
  3. مقدار کمی روغن بچه را در دستتان بریزید
  4. روغن را با نوک انگشتان خود به آرامی روی صورت خود ماساژ دهید.

روغن های جایگزین روغن بچه

روغن بچه یک محصول مصنوعی است. روغن های گیاهی انتخاب طبیعی تری برای مراقبت از پوست هستند. اگر به دنبال روغن های جایگزین برای حجیم و صاف کردن صورت خود هستید، این گزینه های طبیعی تر را در نظر بگیرید:

  • روغن بادام: یک روغن ملایم و آبرسان است. برای کسانی که پوست خشک و حساس دارند عالی است.
  • روغن آرگان: یک روغن مناسب برای پوست صورت است. آبرسان و سرشار از ویتامین است که می تواند به محافظت از صورت شما در برابر آفتاب و سایر انواع آسیب های پوستی کمک کند.
  • روغن جوجوبا: برای کسانی که پوست چرب دارند عالی است. سبک و مرطوب کننده است، اما چربی را نیز کاهش می دهد.
  • روغن گل رز: برای افرادی که پوست مستعد آکنه دارند به خوبی عمل می کند. این روغن مرطوب‌کننده است و در عین حال حاوی اسیدهای چرب است که قرمزی را کاهش می‌دهد و می‌تواند اسکار آکنه را محو کند.

استفاده از روغن بچه برای مو

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، برخلاف روغن های گیاهی طبیعی، هنوز تحقیقات پزشکی در مورد فواید روغن بچه برای موهای شما انجام نشده است. با این حال، ممکن است برخی از مزایای مشابه داشته باشد.

همچنین می توانید پوست سرتان را با روغن بچه ماساژ دهید تا افزایش جریان خون در پوست سر باعث شود مواد مغذی راحت تر به فولیکول مو برسند فقط مراقب باشید که صورت و لباستان را چرب نکنید چون جای لک آن روی لباس باقی مانده و چربی اش روی صورت ممکن است باعث ایجاد جوش شود.

ماساژ موها با روغن بچه می تواند باعث تحریک تولید روغن طبیعی در پست سر و ایجاد رطوبت و پیشگیری از شکستن و دو شاخه شدن موها شود.

استفاده از روغن بچه برای افرادی که دارای موهای خشک یا معمولی هستند بسیار مناسب است. افرادی که موهای چربی دارند بهتر است از روغن بچه فقط در انتهای ساقه مو استفاده کنند تا از ایجاد موخوره و دوشاخه شدن موهایشان پیشگیری نمایند.

1. موها را مرطوب می کند

جانسون اند جانسون ادعا می‌کند که روغن بچه در پوست مرطوب 10 برابر رطوبت بیشتری ایجاد می‌کند.

روغن بچه سدی روی پوست ایجاد می کند. این سد از هدر رفتن رطوبت در اثر تبخیر جلوگیری می کند. به طور مثال، استفاده از روغن بچه روی موهایتان نیز هر کوتیکول مو را می‌پوشاند.

هنگامی که موهای خود را خشک می کنید و حالت می دهید، این رطوبت طبیعی را حفظ می کند. همچنین به محافظت از رطوبت موهای شما به دلیل آسیب باد و آفتاب کمک می کند.

۲- پوست خشک سر را تسکین می دهد

پوست خشک سر می تواند پوسته پوسته شده و منجر به شوره سر شود. شوره ی سر می تواند به ریشه مو آسیب برساند و رشد مو را کند کند. پوست سر سالم به شما کمک می کند موهایی قوی تر، صاف تر و سالم تر داشته باشید.

مرطوب کردن پوست سر به جلوگیری از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر کمک می کند. روغن ها بیشتر از سایر مرطوب کننده ها روی پوست باقی می مانند. اگر می خواهید این کار را امتحان کنید، قبل از شستن موهایتان، پوست سر و ریشه موهایتان را با روغن بچه نرم کنید.

۳- مشکلات پوست سر را درمان می کند

روغن بچه و سایر روغن های معدنی ممکن است گزینه های خوبی برای درمان مشکلات پوست سر در نوزادان مانند پوسته پوسته شدن سر باشند. این تحریک پوست سر، شبیه شوره سر است.

برای کمک به شل شدن و از بین بردن پوست خشک و پوسته پوسته شده، روغن کودک را روی پوست سر کودک خود ماساژ دهید. به طور مشابه، روغن بچه ممکن است به پیشگیری و از بین بردن شوره سر در کودکان و بزرگسالان نیز کمک کند.

۴- موها را قوی تر می کند

مو و ریشه ی آن رخنه پذیر و قابل نفوذ بوده و دارای سوراخ های ریز زیادی در آن است. این بدان معنی است که مو می تواند آب زیادی را جذب کند و باعث می شود هر تار مو متورم شده و به موهای ضعیف تر و آسیب دیده منجر شود.

کشش یا کشیدن مو و استفاده از درمان های شیمیایی مانند رنگ مو نیز به مو آسیب می رساند.

استفاده از روغن بچه به عنوان یک اقدام پیش درمانی قبل از شامپو کردن موهایتان می تواند به کاهش رخنه پذیری آن کمک کند. این به این معنی است که مو آب کمتری جذب کرده و موها را قوی تر می کند و از شکستن، گره خوردن و وز شدن آن جلوگیری می کند.

۵- روغن بچه موها را صاف می کند

از مقدار کمی روغن بچه روی موهای تازه شسته شده خود استفاده کنید تا موها را صاف تر نگه دارید. روغن بچه هر کوتیکول مو را می بندد. این به جلوگیری از آسیب حرارتی ناشی از سشوار یا سایر ابزارهای یک ظاهر طراحی شده کمک می کند.

استفاده از روغن بچه به عنوان درمان موی بعد از حمام باعث می شود موها صاف تر، براق تر و کمتر وز شوند.

۶- از موها محافظت می کند

قبل از رفتن به استخر یا استفاده از وان آب گرم، روغن بچه را روی موهای خود بمالید. این روغن از مو و پوست سر شما در برابر مواد شیمیایی مانند کلر موجود در آب محافظت می کند.

۷- روغن بچه به حالت دادن مو کمک می کند

برای حالت دادن و نگه داشتن موها از مقدار کمی روغن بچه استفاده کنید. برخلاف ژل مو و اسپری مو، روغن بچه موها را سفت نمی‌کند و پوسته پوسته نمی‌کند.

۸- با روغن بچه از شر شپش خلاص می شوید

روغن بچه می تواند به درمان شپش سر در بزرگسالان و کودکان کمک کند. پوست سر و مو را از ریشه تا نوک با روغن بچه بپوشانید. اجازه دهید حداقل 8 ساعت قبل از شستشو بماند.

روغن بچه به خلاص شدن از شر شپش و تخم شپش کمک می کند. زمانی که با یک ماده شیمیایی خاص برای درمان شپش سر ترکیب شود، مؤثرتر است.

تمیز کردن موها بعد از استفاده از روغن بچه

بهترین راه برای تمیز کردن موها از روغن بچه شستن آن است. ماندن طولانی مدت روغن روی موها ممکن است باعث تجمع ناخالصی روی موها شود. بهتر است موها را با آب گرم و شامپوی مناسب شستشو دهید و سپس به جای خشک کردن فقط موها را با یک حوله بپوشانید تا آبشان گرفته شود.


فواید روغن بچه برای زیبایی پوست و مو

استفاده از روغن بچه پوست شما را مرطوب و ابریشمی می کند و ظاهری زیباتر به آن می بخشد. برخی از استفاده های روغن بچه برای زیبایی عبارتند از:

بعد از حمام تمام بدنتان را با روغن بچه ماساژ دهید. مطمئن شوید که بدنتان را کاملا با حوله خشک نکنید تا هنگام ماساژ روغن کودک با ارطوبت روی بدنتان ترکیب شود.

روغن بچه عایقی روی پوستتان ایجاد می کند که جلوی از دست رفتن حرارت بدن را می گیرد بنابراین در روزهای سرد زمستان قبل از پوشیدن لباس گرم می توانید از آن استفاده کنید.

آیا میدانید که تنش باعث استرس می شود که تاثیر منفی روی زیبایی شما می گذارد؟ با استفاده از روغن بچه برای ماساژ، تنش ها را از خود دور کنید تا احساس آرامش بهتری داشته باشید.

برای پاک کردن رنگ از روی پوستتان از روغن بچه استفاده کنید. رنگ هایی که بعد از نقاشی روی دستتان باقی مانده را می توانید با روغن بچه و دستمال کاغذی به راحتی تمیز کنید.

قبل از اصلاح از روغن بچه برای ماساژ موهای ریش، زیر بغل و موهای زائد دیگر استفاده کنید تا پوستتان بعد از شیو کردن نرم تر شود و اصلاح کردن موها راحت تر انجام شود.

از روغن بچه برای تمیز کردن آرایش به صورت روزانه هم می توانید استفاده کنید. چند قطره روغن بچه را روی گلوله ای پنبه ای ریخته و برای حذف آرایش صورت از آن استفاده کنید. بهترین تمیز کننده برای انواع رژ لب روغن بچه است.

از روغن بچه ی توانید برای از بین بردن احساس چسبندگی روی پوست بعد از موم انداختن استفاده کنید. به سادگی منطقه چسبنده را مرطوب کرده و رویش روغن بچه بکشید تا از احساس ناخوشایند چسبندگی خلاص شوید.

اگر لبهایتان خشک شده است به راحتی می توانید با اسکراب خانگی روغن بچه به همراه شکر و چند قطره آب لیمو ترش مشکلتان را حل کنید. قبل از خواب از این اسکراب استفاده کنید. بعد از مدت کوتاهی متوجه نرم و صورتی شدن لبهایتان خواهید شد. از این اسکراب برای نرم و روشن تر شدن آرنج هم می توانید استفاده کنید.

پیشگیری و درمان ترک پاشنه پا در زمستان. از آنجا که روغن بچه یک مرطوب کننده عالی است روی پاشنه پا عملکرد خوبی دارد. هر روز قبل از خواب به پاشنه پا روغن بچه بکشید و با جوراب رویش را بپوشانید.

برای نتیجه بهتر برش های لیمو را روی ناحیه ورد نظر به مدت نیم ساعت قرار دهید سپس از روغن بچه استفاده کنید. خیلی زود شاهد تغییرات مثبتی خواهید بود.

اگر می خواهید در خانه ناخن هایتان را مانیکور کنید می توانید به جای هزینه اضافه برای خرید روغن کوتیکول از روغن بچه برای حذف کوتیکول های اطراف ناخن ها استفاده کنید.

برای زیبایی ابروها می توانید مقداری روغن بچه روی ابروها کشیده و به شکل دلخواه آن ها را حالت دهید.

روغن بچه یک جادوی همه کاره است و نتایج شگفت انگیزی بر زیبایی پوست و موی شما دارد. به راحتی در دسترس بوده و استفاده از آن آسان است. توصیه ما به شما این است که همیشه یک بطری روغن بچه برای استفاده در خانه داشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha