یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 23925

یك جراح دندانپزشک اظهار كرد: شست و شوی دندان‌ها با آب معمولی به میزان 30 درصد باعث کاهش رشد میکروارگانیسم‌ها در دهان و دندان می‌شود.

سلامت نیوز :یك جراح دندانپزشک اظهار كرد: شست و شوی دندان‌ها با آب معمولی به میزان 30 درصد باعث کاهش رشد میکروارگانیسم‌ها در دهان و دندان می‌شود.

دکتر مهرداد سماعی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به این که مدت 20 دقیقه پس از صرف غذای اصلی بیشترین احتمال پوسیدگی دندان وجود دارد، گفت: باید حداکثر 30 دقیقه پس از صرف هر وعده اصلی غذایی، دندان‌ها به طور کامل و به مدت 2 تا 4 دقیقه مسواک زده شود زیرا مسواک زدن پس از این زمان کمتر اثر دارد.

وی در ادامه افزود: استفاده از میان وعده‌های غذایی مانند هویج، سیب و پنیر به دلیل کاهش محیط اسیدی دهان باعث کاهش احتمال پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

دكتر سماعی با اشاره به اینکه مصرف نوشابه‌ها باعث تشدید پوسیدگی دندان‌ها می‌شود، گفت: نوشابه‌های گازدار به دلیل دارا بودن اسید فسفریک، اسید سیتریک و اسید کربنیک باعث ایجاد پلاک دندانی و تشدید پوسیدگی دندان‌ها و مشکلات لثه می‌شود.

وی یادآور شد: مصرف نوشابه‌های سرد همراه با فست فودها که اغلب به صورت داغ مصرف می‌شود به دلیل ایجاد ضربات مکانیکی که در اثر تغییرات دمایی به دندان‌ها وارد می‌شود، باعث می‌شود نسج دندان‌ها دچار آسیب شده و در نتیجه با مرور زمان ایجاد ترک‌های میکروسکوپیک در سطح مینای دندان منجر به تشدید پوسیدگی دندان‌ها شود.

این دندانپزشك در خصوص صحت تبلیغاتی که در مورد تاثیری که آدامس‌ها در عدم تشکیل پلاک‌های دندانی وجود دارد، گفت: استفاده از این مسواک تا حدی کمک کننده است ولی هرگز نمی‌تواند جایگزین مسواک شوند.

وی در ادامه گفت: آدامس‌های حاوی سوربیتول یا زایلیتول تقریبا بی خطر هستند ولی به شرط اینکه تا 15 دقیقه پس از صرف غذا مصرف شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha