جمع کثیری از نیروهای بهداشتی در نامه ای به معاونت بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به مشکلات صنفی خود خواستار رسیدگی سریع به این مشکلات شدند.

تهدید هزاران نیروی بهداشتی شرکتی در طرح تحول سلامت به تعدیل نیرو/ عدالت در برخورد با پرسنل حوزه بهداشت چه زمانی محقق می شود؟

سلامت نیوز:جمع کثیری از نیروهای بهداشتی در نامه ای به معاونت بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به مشکلات صنفی خود خواستار رسیدگی سریع به این مشکلات شدند.

به گزارش سلامت نیوز، متن نامه  به شرح زیر است:

معاون محترم بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

جناب آقای دکتر رئیسی
سلام علیکم
احتراما ضمن تشکر از حضرتعالی و همکاران گرامی تان در پیگیری مطالبات مردم بویژه جامعه دانشگاهی به استحضار می رساند بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، نیروهای بهداشتی از بهورز گرفته تا کاردان و کارشناس بهداشت در اقصی نقاط مناطق کشور برای بهبود شاخص های بهداشتی جان خود را گذاشتند تا امروز شاهد رشد چشمگیر شاخص های بهداشتی و سلامتی باشیم.
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و شروع طرح تحول سلامت نیز این جان بر کفان بهداشتی برای موفقیت هرچه بیشتر این طرح، اقدامات شایسته ای داشتند که حکایات آن متاسفانه در هیچ رسانه و خبرگزاری منتشر نشد. حال با گذشت چندین سال از تلاش های فراوان، موارد زیر جهت استحضار حضرتعالی خدمتتان اعلام خواهد شد:
1-    بیش از هزاران نیروی بهداشتی در قالب خرید خدمت و شرکتی در طرح تحول سلامت استان های مختلف کشور مشغول به کار شده اند که یا حقوقشان با تاخیر چند ماهه پرداخت می شود یا دائما تهدید به تعدیل نیرو می شوند به گونه ای که این افراد حق هیچگونه اعتراض نسبت به مشکلات صنفی خود ندارند ولا اخراج می شوند (که گاها اخراج و تعدیل هم شده اند) که این رفتارها در قالب سیاست های اشتغال زایی و توجه به نیروهای شغلی کشور نمی گنجد.
2-    دهها سال است نیروهای تخصصی بهداشتی گام به گام با همکاران زحمتکش ماما و پزشک در شبکه های بهداشتی مشغول به خدمت هستند که متاسفانه دریافتی نیروهای تخصصی بهداشت نسبت به دیگر کارکنان شبکه ها تفاوت محرز و غیر محرز قابل اغماضی دارد. سوال اینجاست عدالت در برخورد با پرسنل حوزه بهداشت چه زمانی محقق می شود که آرمان های این نظام اسلامی ( که عدالت نمونه ای از آن است) در حوزه بهداشت نمود مشخصی داشته باشد؟
3-    آنچه مشخص است نیروی تحصیلکرده بخش بهداشت دوران دانشگاهی معتبری را همچون بسیاری از رشته ها می گذرانند ولی مشاهده می شود نه تنها به جایگاه صنفی و تخصصی این نیروها توجهی نمی شود بلکه فرصت شغلی مورد نظر دائما برای نیروهای دیگر بخش سلامت است که این جای مطالبه گری دارد زیرا اگر قرار است در جایگاه تخصصی نیروهای بهداشتی فردی با مدرک دانشگاهی معتبربهداشتی بکار گرفته نشود و دیگر رشته ها ورود پیدا کنند چه لزومی دارد سالیانه صدها دانشجوی بهداشتی پذیرش شوند؟
4-    متاسفانه با اینکه مدیریت شایسته نیروهای بهداشتی سال های سال است در معاونت ها و شبکه های بهداشت منجر به موفقیت های چشمگیری شده است دیده می شود روز به روز جایگاه به حق این افراد در شبکه های بهداشت و ستاد اصلی معاونت های بهداشتی به نیروهای تخصص های دیگری واگذار می شود که شاید چند ماه هم سابقه اجرایی در ساختار شبکه را نداشته باشند و نیروهای تلاشگر بهداشتی از ساختار شبکه کنار گذاشته می شوند.
5-    مطلب آخر و آن اینکه متاسفانه در طی چند سال اخیر طرح تاسیس سازمان نظام بهداشت با حمایت و درخواست بیش از 20 هزار نیروی بهداشتی حوزه سلامت به مجلس شورای اسلامی آمده است. تمام رشته های حوزه سلامت زیر نظر دو نظام پزشکی و نظام پرستاری فعالیت می کنند ولی رشته های بهداشت نه نظامی دارند و نه با تاسیس سازمان نظام بهداشت موافقت می شود. معاونت بهداشت وزارتخانه حتما راهکاری نسبت به این جریان ارائه دهند تا این نیروهای بخش سلامت هم سروسامان بگیرند.
گفتنی است نیروهای بهداشتی تاکنون هیچگاه حاضر نشده اند برای پیگیری مطالبات خود در مقابل وزارت بهداشت تجمعی داشته باشند زیرا که همواره بر قانون مداری، پیگیری با گفتگو و مذاکرات و ... معتقد بوده اند حال از حضرتعالی درخواست می شود درجهت پیگیری مطالبات نیروهای بخش بهداشت(این نیروهای رنج دیده حوزه سلامت که صدایشان به جایی هم نمی رسد) اقدامات لازم را مبذول فرمایید؛ چرا که نقض عدالت، حقوق دریافتی بسیار ناچیز ، تاخیر در پرداخت حقوق، نبود امنیت شغلی و حضور رشته های دیگر در تخصص های به حق نیروهای بهداشتی، فشار مضاعفی بر نیروهای بهداشتی وارد می کند که با تدبیر حضرتعالی امیدواریم حل شود.

لازم به ذکر است اسامی امضاکنندگان این نامه نزد سلامت نیوز محفوظ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha