دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹
کد خبر: 239733

برداشت بی رویه و عدم رعایت حقابه، عواملی برای وضعیت کنونی زاینده رود است. فولادگر در تذکری شفاهی گفت: برداشت بی رویه، عدم رعایت حقابه، نحوه مدیریت آب تا خشکسالی و بهم خوردن رژیم حقوقی زاینده‌رود و تاخیر در انتقال طرح های انتقال آب از عواملی است که دست به دست هم داد و شرایط زاینده رود را به اینجا رساند.

موج جنگ آبی نمایندگان را گرفت

سلامت نیوز:مدت‌هاست دلسوزان این مرز و بوم هشدار می‌دهند كه جنگ آبی به دلیل سیاست‌های اشتباه مسئولان و همچنین خشكسالی‌های اخیر می‌تواند بحران ایجاد كند ولی خوش خیالان و بی‌خیالان به این هشدارها بی‌توجهی می‌كردند تا اینكه درگیری‌های روز جمعه آن‌ها را از خواب بیدار كرده است.

به گزارش سلامت نیوز،قانون نوشت: همزمان با اعتراضات مردم ورزنه اصفهان و شكستن لوله انتقال آب این بخش به یزد، طبق معمول مسئولان و مقامات استانی پشت‌تریبون‌ها رفته و از حمایت‌های حوزه‌های تحت مدیریت خود سخن گفتند. این یعنی بحرانی ملی را به دردسری منطقه‌ای تبدیل می‌كنند و گویی فقط یك طرف این جنگ حق دارد و این كشور یكپارچه نیست! در همین راستا روز گذشته نیز بسیاری از نمایندگان استان اصفهان به مشكلات ایجاد شده واكنش نشان دادند.

راهكارهای مقطعی

در همین راستا حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: برداشت بی رویه و عدم رعایت حقابه، عواملی برای وضعیت کنونی زاینده رود است. فولادگر در تذکری شفاهی گفت: برداشت بی رویه، عدم رعایت حقابه، نحوه مدیریت آب تا خشکسالی و بهم خوردن رژیم حقوقی زاینده‌رود و تاخیر در انتقال طرح های انتقال آب از عواملی است که دست به دست هم داد و شرایط زاینده رود را به اینجا رساند. نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای رییس جمهور در سفرهای استانی به مردم قول دادند که باید زاینده‌رود همیشه جاری باشد اما برای اجرایی شدن این قول باید تمام دستگاه های اجرایی همکاری کنند. وی ادامه داد: چند روزی است که کشاورزان عزیز تجمع کرده اند و خواستار رفع مشکلات‌شان هستند و این در حالی است که ما شاهد بودیم در اغتشاشات دو ماه گذشته کشاورزان خویشتنداری از خود نشان دادند، بنابراین انتظار می رود علاوه بر اینکه نیروی انتظامی مسئولیت امنیت را برعهده دارد لازم است با این عزیزان خویشتن داری کنند. فولادگر افزود: قرار بود جلسه ای با حضور ریاست مجلس و وزیر نیرو و استاندار برگزار شود؛ در همین جا از همین تریبون اطلاع می دهم برای افرادی که منتظر اعلام خبر از این جلسه بودند با توجه به حضور همزمان وزیر نیرو و استاندار با رییس مجلس بنابر این شد که جلسه مذکور به سه شنبه موکول شود. وی ادامه داد: امیدواریم بتوان با پرداخت خسارت های عدم کشت به کشاورزان و مقابله با برداشت های بی رویه مشکلات زاینده رود را برطرف کرد.

واهمه امنیتی

احمد سالک کاشانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز گفت: هفت روز است که مردم شرق استان اصفهان در سطح استان حرکت می‌کنند و ما نگران بحران امنیتی هستیم، امیدواریم مشکلی برای کسی پیش نیاید زیرا در آن صورت همه کشور باید هزینه پرداخت کنند. سالك در اخطار قانون اساسی اظهار داشت: بر اساس قانون اساسی دولت باید شرایط را برای کار مردم فراهم کند؛ کشاورزان اصفهان و به خصوص کشاورزان شرق اصفهان با ظرفیت بالایی که دارند اما قادر به کار نیستند زیرا آبی برای کشاورزی وجود ندارد. نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: فساد، مشکلات، دغدغه معیشتی و عدم انضباط مشکلاتی را به وجود آورده که مردم شرق اصفهان و سایر مناطق مختلف استان به خاک سیاه نشسته‌اند و مساله معیشت روز خود را دارند اما مسئولان به این شرایط دقت نمی‌کنند. وی افزود:رییس جمهور در زمان انتخابات قول‌هایی در خصوص بهبود وضعیت زاینده رود را مطرح کردند، آیا این قول‌ها فقط برای انتخابات بود و رییس جمهور رای می‌خواست، کدام اشتغال را برای مردم کشاورز به وجود آوردند.

سالک کاشانی با بیان اینکه شرق اصفهان 50 هزار نفر جمعیت دارد، گفت: هفت روز است که این مردم در سطح استان حرکت می‌کنند و ما نگران بحران امنیتی هستیم. امیدواریم مشکلی برای کسی پیش نیاید زیرا در آن صورت همه کشور باید هزینه پرداخت کنند. عضو هیات رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه چرا با قانون اساسی بازی می‌شود، گفت: این مشکلات باید در سطح سران قوا مطرح شود تا مشکلات مردم برطرف شود.

جنگ به راه نیندازید

علی بختیار، نماینده مردم گلپایگان در مجلس نیز با اشاره به معضلات ایجاد شده در اصفهان گفت: حدود ۱۰ هزار هکتار از اراضی گلپایگان خشک شده است، اعضای هیات رییسه اجازه پایمال شدن حق کشاورزان و دامداران این منطقه را ندهند. بختیار در تذکر شفاهی اظهار داشت: مدت بیش از یک دهه است که آب کشاورزی گلپایگان با آب سرشاخه های دز و کارون مخلوط شده و برای تامین آب قم آمده است. نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از اعضای هیات رییسه ردیف اعتباری این طرح را که مجری آن آب تهران بوده و مقرر شده بهره برداری سد کوچری که مقصد آن در استان اصفهان است به شرکت بی طرف ملی یعنی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران واگذار شود.

وی افزود: در حال حاضر آقایان به صورت غیرقانونی مجری طرح را از آب تهران به آب قم تغییر داده اند که این تبعیض نارواست و این مساله اخطار اصل سه قانون اساسی دارد. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید آقایان از لابی‌های خود برای این گونه مسائل استفاده کنند،گفت: این مسائل خیانت است و نباید جنگ آب را بین مناطق مختلف کشور ایجاد کنیم. نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه درخواست می کنم هیات رییسه این موضوع را به صورت جدی پیگیری کنند و نگذارند حق کشاورزان و دامداران گلپایگان پایمال شود، خاطرنشان کرد: حدود 10 هزار هکتار از اراضی گلپایگان خشک شده است.

سیدناصر موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان در مجلس از عدم ارائه حقابه کشاورزان اصفهان انتقاد کرد. موسوی لارگانی در تذکر شفاهی خود با استناد به ماده (11) آیین‌نامه داخلی مجلس و بند (2) اصل (3) قانون اساسی گفت: استان اصفهان دچار بحران شده اما در بودجه سال97 توجهی به آن نشد. نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشاورزان اصفهان حقابه‌داران آب زاینده رود هستند، افزود: بیش از 10 سال است که حقابه کشاورزان اصفهان توسط وزارت نیرو و صنعت به تاراج رفته است. وی ادامه داد: صبر مردم حدی دارد و کشاورزان حدود 10 سال است که برای امرار معاش خود با مشکل روبه‌رو بوده و خجالت‌زده خانواده خود هستند لذا آن‌ها چه چاره‌ای دارند جزاینكه برای احقاق حق خودشان اعتراض کنند. موسوی لارگانی خطاب به رییس جمهور یادآور شد: شما به مردم اصفهان قول دادید که آب زاینده رود دیگر قطع نمی‌شود و گفتید که نوبت اصفهان و زاینده‌رود است، پس چه شد وعده شما؟ وی با بیان اینکه مجمع نمایندگان استان اصفهان تمام راه‌های مسالمت آمیز را برای جلوگیری از بحران طی کرده است، افزود: مجمع نمایندگان در جلسه با رییس جمهور، رییس مجلس، معاون اول رییس جمهور و معاون اول قوه قضاییه تذکرات لازم را داده است، همچنین با وزرای نیروی دولت یازدهم و دوازدهم جلسه برگزار کرده تا بحرانی در کشور ایجاد نشود اما گوش کسی بدهکار نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه گویی تا بحران در کشور ایجاد نشود گوش کسی بدهکار نیست، ادامه داد: آقای رییس جمهور، آب آشامیدنی پنج میلیون نفر و تعداد زیادی کشاورز با چالش و مشکل روبه‌رو شده است و فرقی بین شرق و غرب اصفهان نیست، اگر قرار است خسارت ناشی از عدم کشت پرداخت شود باید به تمامی کشاورزان خمینی شهر، فلاورجان و نجف‌آباد این خسارت پرداخت شود و تمامی کشاورزانی که به دلیل نبود آب، کشت نکرده‌اند باید خسارت دریافت کنند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در فلاورجان همه از گرسنگی رنج می‌برند چرا که 90 درصد آن‌ها کشاورز هستند.

اعتراض به غارت

حسن کامران، نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز با انتقاد از وضعیت پیش‌آمده برای کشاورزان شرق اصفهان به دلیل انتقال آب این منطقه، گفت: امروز وزارت نیرو آب این کشاورزان را به غارت برده و پاسخگو هم نیست. کامران در نطق میان دستور خود با اشاره به تحصن اخیر کشاورزان شرق اصفهان و شهرستان ورزنه به دلیل انتقال آب این منطقه، گفت: سوال من این است که آیا باید با مدیران برخورد شود یا محرومان؟، مدیران باید دادگاهی شوند یا پابرهنه‌ها؟، کشاورزان شرق اصفهان از زمان صفویه به کار کشت محصول مشغول بوده و برخوردار بوده‌اند، خمس و ذکات و جهیزیه می‌دادند اما امروز وزارت نیرو آب آن‌ها را به غارت برده و پاسخگو هم نیست. نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکنون چندین بار در مجلس دراین خصوص تذکر داده است، گفت: بارها گفته‌ام هر اتفاقی رخ دهد وزیر نیرو باید محاکمه شود، 50کشاورز را به اتاقش برده، قسم داده و گفتم این افراد متدین و متشخص هستند چرا این روزگار را به سرشان آوردید؟. حتی این افراد در اغتشاشات اخیر اصفهان مردانه رفتار کردند و با اغتشاشگران مقابله کردند، این‌ها مردمی هستند که در جنگ شهید داده و فرمانده گردان و رزمنده بوده‌اند. وی تاکید کرد: متاسفم برای مدیران ارشد نظام که در میان معترضان نرفتند تا حداقل عذرخواهی کنند و این نشان می‌دهد که آن‌ها حتی زبان عذرخواهی نیز ندارند، این مردم صدقه نمی‌خواهند بلکه می‌گویند؛ اگر آب‌شان را به جایی چون فولاد، ذوب آهن، پالایشگاه، صنایع نظامی، بالادست یا پایین دست داده‌اید نرخ آن را مشخص و پولش را بدهید، هرچند پول نیز نخواسته‌اند.

کامران با بیان اینکه نمی‌توان با پرداخت پرداخت دو ریال برسر این ماجرا سرپوش گذاشت، اظهارکرد: چرا به مردم راست نمی‌گویم چرا مردم را سر کار می‌گذاریم و اگر تحصن و تجمع هم کنند می‌گویم چرا این کار را کرده‌اند، پس باید چکار کنند؟ وی با بیان اینکه 200هزار جمعیت در شرق اصفهان با یک زبان قدیمی زندگی می‌کنند، گفت: بارها به همه شما همچون وزیر و وکیل بابت انتقال آب آن‌ها هشدار دادم و گفتم حتی ممکن است کشته دهیم، بنابراین اجرای قانون توزیع عادلانه آب ضروری است. به آقای اردکانیان گفتم حداقل حقابه چاه‌ها را کم نکنید؛ مثلا حجم آب چاه‌شان 50 لیتر است به 20 لیتر کاهش ندهید یا مشکل برق چاه ها را حل کنید. نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: مردم این منطقه شغل ندارند، کارخانه هم در منطقه نیست، ماهی هم در استخر بریزد، می‌گوید؛ پول نداریم ترانس دهیم، پس چه کنند؟ آخر این چه مملکت‌داری است. وی با بیان اینکه نامه من درباره وضعیت سد کوهرنگ از 18 سال قبل در مجلس است، اضافه کرد: با وجود اینکه تذکرهای بسیاری دادم مسئولان یک عذرخواهی نکردند، پس حداقل استعفا دهید. عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس در پایان از مسعود پزشکیان که مدیریت جلسه را برعهده داشت خواست طرح بازگرداندن اموال نامشروع زودتر مطرح شود..

خودخواهی ممنوع

متاسفانه همان گونه كه از اظهارات نمایندگان مشخص است، هركدام از آن‌ها به فكر حوزه انتخابیه خود هستند و بی‌شك این نوع تفكر منطقه‌ای درست نیست. شاید آن‌ها برای كسب رای مردم حوزه انتخابیه‌شان نیاز به اتخاذ این نوع رویكردها داشته باشند ولی باید معضلاتی مانند بحران آب را با نگاهی ملی بررسی كنند تا مشكل از اساس حل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha