چهارشنبه ۶ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 241

دانشمندان آمریكایی به صورت تصادفی موفق به شناسایی گونه جدیدی از باكتری‌ها شده‌اند كه ابعاد آنها از ابعاد تمامی باكتری‌های شناسایی شده تاكنون كوچكتر است.

كشف كوچك‌ترین موجود زنده جهان

به گزارش ایرنا‌، این باكتری‌ها كه گزارشی از اكتشاف آن در شماره روز شنبه نشریه «ساینس» به چاپ رسیده، با قطری در حدود تنها ‪ ۲۰۰‬نانومتر به اندازه‌ای كوچكند كه چهار میلیون عدد از آنها در سر یك سوزن جای می‌گردد. هر نانومتر برابر با یك میلیاردیوم متر است.
محققان این میكروب را در پساب‌های خروجی از یك معدن متروكه واقع در ناحیه «آیرون ماونتین» در كارولینای شمالی آمریكا شناسایی كرده‌اند.

این باكتری به یك خانواده بسیار قدیمی از موجودات تك سلولی به نام «آركیا» ‬تعلق دارد. محققان در مطالعه‌ای جدید متوجه شده‌اند روی پسابهای اسیدی و حاوی فلزات سمی از جمله آرسنیك برجای مانده از فعالیتهای معدنی در این ناحیه، یك كف صورتی رنگ ایجاد شده‌است كه این كف مملو از این میكروبهای ناشناخته‌است.

به گفته «گیلیان بنفیلد» یكی از محققان حاضر در این اكتشاف و محقق دانشگاه كالیفرنیا در بركلی، این باكتری كاملا برای علم زیست‌شناسی ناشناخته است و ابعاد آن از تمامی انواع دیگر حیات شناسایی شده تاكنون كوچكتر است.

دانشمندان عقیده دارند این كشف می‌تواند تصورات قبلی در زمینه فراگیری و گستردگی حیات باكتریایی در جهان را متحول كند. برخی محققان پیش از این اعلام كرده بودند انواع ناشناخته‌ای از باكتری‌ها احتمالا تا چندین كیلومتر زیر زمین زندگی می‌كنند كه مجموع جرم آنها می‌تواند از مجموع جرم جانداران روی پوسته زمین بیشتر باشد.

كشف جدید همچنین می‌تواند بر جستجوی حیات در سایر سیارات منظومه شمسی تاثیر مهمی برجای گذارد. دانشمندان عقیده دارند كشف میكروبهایی كه در چنین محیط اسیدی و سمی زندگی می‌كنند بیانگر این مطلب است كه حیات تنها مختص شرایط ایده‌آل روی زمین نبوده و در واقع «حیات یك ویژگی ذاتی ماده است».

معدنی كه میكروب‌های جدید در آن شناسایی شده تا پیش از سال ‪ ۱۹۶۳‬برای استخراج فلزاتی نظیر طلا، نقره، مس و آهن مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
باكتری‌های ‪ ۲۰۰‬نانومتری جدید دارای ابعادی مشابه برخی ویروس‌ها هستند.

دانشمندان ویروس‌ها را موجود زنده فرض نمی‌كنند زیرا نمی‌توانند به خودی خود تولیدمثل كنند. اغلب میكروبهای شناسایی شده تا پیش از كشف جدید، دارای ابعادی ‪ ۵‬برابر بزرگتر از ابعاد باكتری‌های جدید بوده‌اند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha